Rising
Vila i frid
Jag är inne i en djup spelmakarperiod, och har precis spottat ur mig embryot till ett strategispel med en enkel, smart och nyskapande spelmekanik som jag verkligen gått igång på.
Jag tror att spelet kommer bli rätt likt typiska Command & Conquer-spel; med en blandning av byggande och krigande. Grunden i spelet består rätt hårt av logistik; att bygga sina enheter på så vis att de blir färdiga när man väl behöver dem. När det gäller krigandet så handlar det till stor del om att använda rätt enheter mot rätt motstånd; men det finns också ett stort utrymme för bluffande; jag har inspirerats av Ökenräven och den historia jag hört om honom där han lät sina tanks fara fram över öknen i bredd på så vis att de virvlade upp så mycket sand och damm som möjligt. När britterna såg det stora molnet av sand i fjärran så retirerade de i tron om att motståndet var mycket större än vad det var. Det finns möjligheter att använda liknande taktiker med den spelmekanik jag har i spelet.
Problemet jag har är att bestämma setting. Jag har som vanligt ett rätt abstrakt spel i nuläget, med enheter utan namn eller med konstiga proxynamn.
Vilken sorts krig är roligast?
Min första idé var att monster och odjur är roligast att rita, så att jag skulle göra ett spel med jättegrodor, drakar och amöbor, m.m. och kalla det Morfolog; man skulle vara typ häxor och alkemister som kastade fram monster mot varandra.
Jag märkte dock att det var enkelt att falla i Magicfällan på det sättet. Därför tänkte jag om och började klura på ett av mina älsklingsspel; Advance Wars. Krig med lite rolig och naiv leksakskänsla. Min teckningsstil passar utmärkt för att rita befälhavare i en sådan stil, men jag undrar om andra gillar den touchen. Den är dessutom lite svår att variera när det gäller truppenheterna i sig.
Ett tag var jag inne på något liknande, fast med djur. Det är betydligt enklare att rita en grodgeneral med helt unika amfibiefordon på ett sätt så att man ser att de hör ihop med varandra, medan en klurig rysk räv kan ha helt andra specialtrupper som ser helt annorlunda ut, osv. Problemet är bara att det ser ut ungefär exakt som Flux om jag tecknar på det viset.
Jag var faktiskt inne på att göra det till ett helt Fluxspel ett tag. En spinoff av dogmaspelet Vindarnas Slagfält; ungefär. Jag själv skulle tycka att det vore skrattretande om en massa Fluxgrejer kom ut fastän inget egentligen har hänt på rollspelsfronten sedan jag slog huvudet i marken angående duellitoreglerna, men det vore kanske lite för internt med ett Fluxbrädspel? Det är ju bara jag som vet något om världen.
Just nu tänker jag på ett uppskruvat första (och tidigare) världskriget-spel, med preussiska officerare med vaxade mustacher, ryska kossacker, zeppelinare och tjocka britter som ropar "tally-ho", m.m. Det känns lite som ett vrållådanfrieri, dock. Eller är det fler som gillar sånt? Jag vill gärna rita märkliga pansarfordon med en massa bultnitar som ser ut som 20-tals S/F, men jag tvekar alltså lite.
Är det kanske rymdkrig som är roligast?
Vilken setting föredrar ni i ett strategispel? Vad känns fräschast?
Jag tror att spelet kommer bli rätt likt typiska Command & Conquer-spel; med en blandning av byggande och krigande. Grunden i spelet består rätt hårt av logistik; att bygga sina enheter på så vis att de blir färdiga när man väl behöver dem. När det gäller krigandet så handlar det till stor del om att använda rätt enheter mot rätt motstånd; men det finns också ett stort utrymme för bluffande; jag har inspirerats av Ökenräven och den historia jag hört om honom där han lät sina tanks fara fram över öknen i bredd på så vis att de virvlade upp så mycket sand och damm som möjligt. När britterna såg det stora molnet av sand i fjärran så retirerade de i tron om att motståndet var mycket större än vad det var. Det finns möjligheter att använda liknande taktiker med den spelmekanik jag har i spelet.
Problemet jag har är att bestämma setting. Jag har som vanligt ett rätt abstrakt spel i nuläget, med enheter utan namn eller med konstiga proxynamn.
Vilken sorts krig är roligast?
Min första idé var att monster och odjur är roligast att rita, så att jag skulle göra ett spel med jättegrodor, drakar och amöbor, m.m. och kalla det Morfolog; man skulle vara typ häxor och alkemister som kastade fram monster mot varandra.
Jag märkte dock att det var enkelt att falla i Magicfällan på det sättet. Därför tänkte jag om och började klura på ett av mina älsklingsspel; Advance Wars. Krig med lite rolig och naiv leksakskänsla. Min teckningsstil passar utmärkt för att rita befälhavare i en sådan stil, men jag undrar om andra gillar den touchen. Den är dessutom lite svår att variera när det gäller truppenheterna i sig.
Ett tag var jag inne på något liknande, fast med djur. Det är betydligt enklare att rita en grodgeneral med helt unika amfibiefordon på ett sätt så att man ser att de hör ihop med varandra, medan en klurig rysk räv kan ha helt andra specialtrupper som ser helt annorlunda ut, osv. Problemet är bara att det ser ut ungefär exakt som Flux om jag tecknar på det viset.
Jag var faktiskt inne på att göra det till ett helt Fluxspel ett tag. En spinoff av dogmaspelet Vindarnas Slagfält; ungefär. Jag själv skulle tycka att det vore skrattretande om en massa Fluxgrejer kom ut fastän inget egentligen har hänt på rollspelsfronten sedan jag slog huvudet i marken angående duellitoreglerna, men det vore kanske lite för internt med ett Fluxbrädspel? Det är ju bara jag som vet något om världen.
Just nu tänker jag på ett uppskruvat första (och tidigare) världskriget-spel, med preussiska officerare med vaxade mustacher, ryska kossacker, zeppelinare och tjocka britter som ropar "tally-ho", m.m. Det känns lite som ett vrållådanfrieri, dock. Eller är det fler som gillar sånt? Jag vill gärna rita märkliga pansarfordon med en massa bultnitar som ser ut som 20-tals S/F, men jag tvekar alltså lite.
Är det kanske rymdkrig som är roligast?
Vilken setting föredrar ni i ett strategispel? Vad känns fräschast?