Först får du tusen minuspoäng för att du är en gnällgädda. Nästa gång du gnäller kommer jag inte svara även om du skulle ha skrivit något intressant. Ingen gillar gnällgäddor.
Men den här gången låter jag saken bero.
vilken sorts rollspel som fattas...ett fantasy..sf..skräck..västern eller ett pirat rollspel
Det där är mestadels olika
miljöer. På åttiotalet så var det enda sättet som rollspel utvecklades på. Då kom det rymdrollspel, westernrollspel, musketörrollspel, samurajrollspel, osv, tills alla miljöer täcktes. Det finns i stort sett ingen sådan miljö som inte har något rollspel anpassat till sig.
Så det kan du sluta leta efter.
Sedan kom det spel med olika
känslor; typ ett humoristiskt framtidsrollspel och ett läskigt framtidsrollspel, de två kunde ju se väldigt olika ut. Men det mesta här är redan gjort. Nu finns det väl till och med läskiga westernrollspel och humoristiska zombierollspel...
Där finns det nog inte så mycket att hitta, heller. (Eller jorå. Ett läskigt bronsåldernrollspel, ett humoristiskt 20-talsgangsterrollspel, ett romantiskt industrialismrollspel, osv, här finns massor av luckor att fylla)
Sedan kom spel som var anpassade för olika
genrer. En genre (uttalas "schanger") är en samling riktlinjer och bestämmelser som tillsammans skapar en sorts stil. James Bond-deckare är ett bra exempel. Även om det utspelas i vår verklighet så är det inte riktigt så att man kan använda samma regler som i vilket nutidsrollspel som helst för att fånga den sanna James Bond-känslan, eller hur? I ett James Bond-äventyr så exploderar varje bil som kör utför ett stup (även om det i stort sett är omöjligt att det skall hända i verkligehten) och man kan däcka skurkar med ett slag i nacken (svårt i verkligheten) och undvika skottsalvor hur enkelt som helst om man bara är tillräckligt cool, osv. Det är en stor skillnad på ett realistiskt rollspel om det feodala japan och ett fantasieggande ninjagenre-rollspel, och på samma sätt är det stor skillnad mellan de olika genrer som utspelas i framtiden; såsom cyberpunk, postapokalyps, space opera och BEM (Bug Eyed Monsters)-matiné.
Det finns fortfarande några genrer som det saknas rollspel för. Noirdeckar-rollspel har exempelvis efterlysts här på forumet, och ett typ Carl Barks-Kalle Anka-rollspel (det behöver inte utspela sig i Ankeborg eller handla om ankor, bara det har samma känsla som ett Kalle Anka-äventyr tecknat av Carl Barks) skulle jag vilja se. Nya genrer uppkommer förresten hela tiden (Slasher-komedier i stil med Scary Movie är en sådan rätt ny och fräsch genre, även om jag gissar att det skulle bli ett trist rollspel) så här är det enkelt att hitta nya saker att skriva rollspel om.
Sedan kan man faktiskt också göra rollspel som handlar om nya former av
utmaningar också. Vampire är exempelvis ett spel som koncentrerar sig på intriger, rävspel och manipulation. Det är något helt annat än att spela Chock med vampyrer som rollpersoner, även om det på ytan kan se ut som två jämförbara spel. Andra utmaningar är detektivarbete, medlande, ekonomi, handel, strategi, romantiserande, samlande... öh, och så vidare. Här finns det många tomrum åt dig att fylla. Just "samlande" skulle jag vilja se. Ungefär som pokemon, fast gärna i en helt annan miljö. Såsom ett hacker-rollspel där man samlar på sig programvaror som man kan utveckla och använda för att ta sig in i databaser. Eller för all del; man kan vara nekromantiker och samla på sig odöda krigare som man tar med sig och skickar ut för att hacka alla fiender i ens väg.
Slutligen finns det rollspel som handlar om
koncept. Att man tar någon viss frågeställning och bygger upp ett helt rollspel kring det. Frågan "vilka är det vi har enklast att relatera till? Några som ser ut som oss själva, eller några som vi kan kommunicera med?" räckte exempelvis för att man skulle göra filmen "Planet of the Apes", där man faktiskt känner större släktskap med de talande aporna än de stumma människorna. Man skulle kunna göra rollspel om Platons idealstat, ett konflikt mellan å ena sidan ett fungerande klasslöst samhälle och å andra sidan en fungerande hierarki, eller en konflikt mellan en havererande kommunism och en korrumperad liberalism som enbart ger enstaka män
makt istället för att erbjuda
frihet åt massorna (nej, förresten, det vore ju precis som i vår värld). osv. Den här sista sortens rollspel kräver rätt mycket av både spelare, spelledare och spelkonstruktör, så det är inget jag rekommenderar i första taget. Det fins dock hur många spel som helst att göra på dessa teman.
Så. Där fick du så det räcker och blev över med förslag.