Nekromanti vilken sorts rollspel fattas.

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
hej alla. jag bara undrar vilken sorts rollspel som fattas...ett fantasy..sf..skräck..västern eller ett pirat rollspel. var vänliga och svara..jag bara undrar
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Man låter inte bli att läsa ett inlägg bara för att man inte är säker på att man kommer att svara på det :gremtongue: De som inte svarar har antaglingen inget att säga om ämnet, eller så måste de tänka efter först. Var inte så otålig.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Varför skulle vi? [ANT]

Anledningen till att folk inte svarar är att de finner inlägget ointressant.

Det blir så ibland. Vissa av mina inlägg får inte ett enda svar, och då har jag ändå kämpat med inlägget i fråga. Du själv har däremot inte lagt ned så mycket (läs; ingen) kraft på att göra ditt inlägg intressant.

Vad tycker du själv? Vilket rollspel saknar du? Skriv inte inlägg där du bara frågar efter något. Säg vad du själv tycker så lockar du folk till att hålla med, helt eller delvis. Eller ännu bättre - säga emot. Vips, så har du en diskussion.

- Vulf

Edit; för övrigt så tycker jag att det saknas ett bra, svenskt rymdoperaspel, men efter att ha bläddrat igenom Skymningshem: Andra Imperiet på BSK så hyser jag ett visst hopp om framtiden.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Jag vill ha ett sjöfararspel där rollpersonerna består av en besättning på ett (pirat)skepp i en 1600-tals karibisk miljö. Vissa övernaturliga inslag skulle också vara välkommet, som t ex fungerande voodoo, förbannelser, spådomar, o s v (inte i humoristisk tappning a la Monkey Island dock). Motsvarigheten till fantasyns "hjältar" skulle naturligtvis vara ökända pirater och piratjägare av olika status. Som de flesta inbitna nördar redan förstått så är jag ett inbitet Pirates!-fan (Pirates! är ett datorspel av Sid Meier, som snart kommer i en ny version *dräggla*).

Pirates! som bordsrollspel hade fått högsta inköpsprio för mig om det någonsin gavs ut.

Vad tycker du själv saknas?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Pirates...

...of the Caribbean (sp?) fick mig i alla fall att stämma in i Muggas tankebana. Ett sådant spel skulle kunna bli intressant.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först får du tusen minuspoäng för att du är en gnällgädda. Nästa gång du gnäller kommer jag inte svara även om du skulle ha skrivit något intressant. Ingen gillar gnällgäddor.

Men den här gången låter jag saken bero.

vilken sorts rollspel som fattas...ett fantasy..sf..skräck..västern eller ett pirat rollspel
Det där är mestadels olika miljöer. På åttiotalet så var det enda sättet som rollspel utvecklades på. Då kom det rymdrollspel, westernrollspel, musketörrollspel, samurajrollspel, osv, tills alla miljöer täcktes. Det finns i stort sett ingen sådan miljö som inte har något rollspel anpassat till sig.

Så det kan du sluta leta efter.

Sedan kom det spel med olika känslor; typ ett humoristiskt framtidsrollspel och ett läskigt framtidsrollspel, de två kunde ju se väldigt olika ut. Men det mesta här är redan gjort. Nu finns det väl till och med läskiga westernrollspel och humoristiska zombierollspel...

Där finns det nog inte så mycket att hitta, heller. (Eller jorå. Ett läskigt bronsåldernrollspel, ett humoristiskt 20-talsgangsterrollspel, ett romantiskt industrialismrollspel, osv, här finns massor av luckor att fylla)

Sedan kom spel som var anpassade för olika genrer. En genre (uttalas "schanger") är en samling riktlinjer och bestämmelser som tillsammans skapar en sorts stil. James Bond-deckare är ett bra exempel. Även om det utspelas i vår verklighet så är det inte riktigt så att man kan använda samma regler som i vilket nutidsrollspel som helst för att fånga den sanna James Bond-känslan, eller hur? I ett James Bond-äventyr så exploderar varje bil som kör utför ett stup (även om det i stort sett är omöjligt att det skall hända i verkligehten) och man kan däcka skurkar med ett slag i nacken (svårt i verkligheten) och undvika skottsalvor hur enkelt som helst om man bara är tillräckligt cool, osv. Det är en stor skillnad på ett realistiskt rollspel om det feodala japan och ett fantasieggande ninjagenre-rollspel, och på samma sätt är det stor skillnad mellan de olika genrer som utspelas i framtiden; såsom cyberpunk, postapokalyps, space opera och BEM (Bug Eyed Monsters)-matiné.

Det finns fortfarande några genrer som det saknas rollspel för. Noirdeckar-rollspel har exempelvis efterlysts här på forumet, och ett typ Carl Barks-Kalle Anka-rollspel (det behöver inte utspela sig i Ankeborg eller handla om ankor, bara det har samma känsla som ett Kalle Anka-äventyr tecknat av Carl Barks) skulle jag vilja se. Nya genrer uppkommer förresten hela tiden (Slasher-komedier i stil med Scary Movie är en sådan rätt ny och fräsch genre, även om jag gissar att det skulle bli ett trist rollspel) så här är det enkelt att hitta nya saker att skriva rollspel om.

Sedan kan man faktiskt också göra rollspel som handlar om nya former av utmaningar också. Vampire är exempelvis ett spel som koncentrerar sig på intriger, rävspel och manipulation. Det är något helt annat än att spela Chock med vampyrer som rollpersoner, även om det på ytan kan se ut som två jämförbara spel. Andra utmaningar är detektivarbete, medlande, ekonomi, handel, strategi, romantiserande, samlande... öh, och så vidare. Här finns det många tomrum åt dig att fylla. Just "samlande" skulle jag vilja se. Ungefär som pokemon, fast gärna i en helt annan miljö. Såsom ett hacker-rollspel där man samlar på sig programvaror som man kan utveckla och använda för att ta sig in i databaser. Eller för all del; man kan vara nekromantiker och samla på sig odöda krigare som man tar med sig och skickar ut för att hacka alla fiender i ens väg.

Slutligen finns det rollspel som handlar om koncept. Att man tar någon viss frågeställning och bygger upp ett helt rollspel kring det. Frågan "vilka är det vi har enklast att relatera till? Några som ser ut som oss själva, eller några som vi kan kommunicera med?" räckte exempelvis för att man skulle göra filmen "Planet of the Apes", där man faktiskt känner större släktskap med de talande aporna än de stumma människorna. Man skulle kunna göra rollspel om Platons idealstat, ett konflikt mellan å ena sidan ett fungerande klasslöst samhälle och å andra sidan en fungerande hierarki, eller en konflikt mellan en havererande kommunism och en korrumperad liberalism som enbart ger enstaka män makt istället för att erbjuda frihet åt massorna (nej, förresten, det vore ju precis som i vår värld). osv. Den här sista sortens rollspel kräver rätt mycket av både spelare, spelledare och spelkonstruktör, så det är inget jag rekommenderar i första taget. Det fins dock hur många spel som helst att göra på dessa teman.

Så. Där fick du så det räcker och blev över med förslag.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
jag tycker det saknas ett helt gäng med väldigt smala och specifika rollspel

till exempel ett ödsligt upptäckar/sjöfararrollspel fast med tunga moln istället för vatten (med astuffa skepp som svävar på molnen mha säckar fyllda med luft), där resterna av en mäktig civilisation håller på att slukas av en märklig, otämjbar urkraft som förvrider allt liv den stöter på.

sedan tycker jag att all modern day horror genre-skräck är alldeles för töntig. jag vill ha ett riktigt, hemskt, elakt modern day horror-rollspel som mest består av scenarioidéer som är riktigt hemska, psykologiska, sadistiska och _effektiva_.

något annat jag saknat länge är ett lowigt rollspel med bronsålderskänsla och trovärdiga (eller hur begreppet nu lyder) folkslag, matig bakgrundsfakta, väl utbroderad historieskrivning och intressanta kulturer.

ett rollspel som bygger på pc-rollspelet Planescape: Torment hade varit grymt häftigt annars. men det kommer ju såklart aldrig...

- Lycan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ärligt talat så skanra jag faktsikt inte nått rollspelsgenre..
Jag har det jag behöver & är mer än lovligt fattig för att enns kunna köpa dem eller att ha tid att lira dem.
Fasdt iof, man vet ju aldrig vad man får heller. Det är lite som att köpa grisen i säcken.. :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Jag skulle vilja se fler rollspel som behandlade lite mer ovanliga koncept (i alla fall i rollspelssammanhang). De flesta rollspel är ganska lätta att placera in i någon stor popkulturgenre, oftast fantasy. Det finns få rollspel som satsar på något annat än generellt äventyrande i en fantasifull miljö. De rollspel jag tänker mig skulle vara smalare än så: man ska kunna spela en sak och inget annat. Det finns till exempel inget polisrollspel, brandmanrollspel, romantisk komedi-rollspel eller musikalrollspel.

Framför allt är det originalitet jag vill se. Fantasyspel går det oändligt många på dussinet av, även om de hävdar att de är unika för att alverna har blå hud och dvärgarna har vingar.

/tobias
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jag har en lista på rollspel jag ska göra någon gång, men det blir nog inget av med det...Har redan ett tiotal projekt igång...som aldrig kommer bli klara, men det är skönt att bara slappna av till. Jaja, tillbaka till ämnet i alla fall.

Jag saknar ett gangsterrollspel i 20- och 30-talsmiljö, seriöst med historia, det enda jag stött på är det uråldriga Gangbusters, men det duger inte. Gärna med lite pulp-känsla.

Ett rollspel som går ut på att man ska slå ner den andra. Fighting helt enkelt. Funkar kanske inte så bra som rollspel, känns mer som ett...strategispel utan plan, kanske kortspel. Jaja, roligt att banka i alla fall.

Upplopp, RPs är arga göteborgare som försöker undkomma lagens långa arm. Eller tvärt om. Slå sönder rutor, maskera dig och kasta sten på gossarna i blått. På lvl 20 ska man försöka storma Vita Huset.

Sen skulle jag också tycka att någon Black & White-rollspel skulle vara intressant, att man typ styr en avatar och ska banka de andra. Man styr inte civilisationen utan bara avateren, och sen får man agera utifrån den. Detta gör också att man spelar som guden, och tycker att avataren ska göra si, men den kanske gör så istället. Typ lite som att spela två karaktärer samtidigt. Kanske kul.. :gremsmirk:

Jo..har fler planer, men när man väl tänker igenom dem fattar hur jävla tråkigt det skulle vara att spela i dem. Mer fantasier på urballa saker som bara är kul att skriva ner. Inte värt att ödsla system på dock, de är bara världar/coolness-saker.

/MovinGalt - ska kanske pula lite på något av ovanstående
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Har du tittat i billiga-spelgrejer-lådan i lämpligt vald spelbutik, särskilt på konvent? Kostar kanske 20 spänn stycket eller så.Just vad gäller Planescape... =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill ha ett stenåldersfantasyrollspel. Därför skriver jag på ett.

Och så vill jag ha fantasymiljöer som tar mer inspiration av orientens, öst- och centralasiens historia. Det finns oändliga skattkistor av idéer att ösa ur öster om den överanvända europeiska medeltiden. Ett historiskt korrekt rollspel i asiens medeltid vore också på.

Och ett renässansrollspel, med en tjock fernissa av drömsk ångest och bitterljuvt vemod. En värld i omvälvning torde man kunna göra fantastiska saker med. Kanske gör jag det själv nån dag.

- Ymir, önskar sig
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag vill ha ett stenåldersfantasyrollspel. Därför skriver jag på ett.
Eller så kan man köpa GURPS Iceage.

Och så vill jag ha fantasymiljöer som tar mer inspiration av orientens, öst- och centralasiens historia. Det finns oändliga skattkistor av idéer att ösa ur öster om den överanvända europeiska medeltiden. Ett historiskt korrekt rollspel i asiens medeltid vore också på.
Naturligtvis finns det här GURPS-produkter för Japan, Kina och Indien.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag vill ha ett sjöfararspel där rollpersonerna består av en besättning på ett (pirat)skepp i en 1600-tals karibisk miljö. Vissa övernaturliga inslag skulle också vara välkommet, som t ex fungerande voodoo, förbannelser, spådomar, o s v (inte i humoristisk tappning a la Monkey Island dock). Motsvarigheten till fantasyns "hjältar" skulle naturligtvis vara ökända pirater och piratjägare av olika status.
GURPS Swashbucklers plus GURPS Voodoo borde passa bra,
 
Top