Nekromanti Vilken spelmotor?

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
Tjo!

Satt och läste en gammal sinkadus igår där de snackade om Partisan, det där spelet som aldrig släpptes. Kom på att det vore jävligt roligt att spela en kampanj i ett ockuperat Sverige eller ett Sverige under en militärdiktatur. Tog fram mitt gamla Wastelands och förstod efter en kvart varför jag aldrig spelat det, det verkar rätt tråkigt, både världen och reglerna. Så nu har jag lyckats ackumelera det engagemang som krävs för att försöka knåa ihop själva spelvärlden. Alltså återstår bara att hitta en spelmotor, satt och funderade på Gränsvärldar ett tag men jag är inte riktigt säker. Verkar som om systemet passar bättre till realistiska spel (i framtiden) än till mer cineastiska scenarior.

Har också blivit rätt fäst vid systemet med utbildningspaket/perioder som Gränsvärdlar och Neotech använder sig av (även att eldvapens skada avgörs av amnmon är en jävligt bra grej).
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Alltså återstår bara att hitta en spelmotor, satt och funderade på Gränsvärldar ett tag men kom fram till att det kanske inte passade så bra till ett mer actioninriktad spel i nutid (visserligen en alternativ sådan). Några förslag på vad manskulle kunna använda?

Personligen är jag lite insnöad på varianten färdighetsvärde+tärningar mot en svårighetsgrad. Jag tycker att det är en alldeles utmärkt fungerande spelmotor, och ser inga större fel med den.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaa...
Du kan väll använda nått liknande som finns i DoD eller Sw. De är enkla & fungarande system. Skulle jag vilja säga.
 

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
Håller med men...

Jo, jag gillar också den delen. Samt utbildninsgpaketen och att det är ammuntionen som avgör hur hög skadan blir (finns ju även i neotech).

Problemet jag fann var färdigheterna, jag fann färdighetslistan till evangelium (som jag hade planerat att använda med lite modifikationer) dels lite obalanserad (pistol är en specialisering medan båge är en grundfärdighet) och dels lite för omfattande. Började lite smått att försöka bunta ihop de existerande grundfärdigheterna i nya grundfärdigheter (t ex, naturvetenskap är en grundfärdighet där biologi, fysik och kemi ingår som specialiseringar). Jag körde dock fast på en del färdigheter och kom fram till att jag antagligen har för lite kunskap i hur en del av färdigheterna borde sitta ihop.
 

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
Jo, men tyvärr känns de lite gamla (hemskt att säga så då dod 91 är min favorit bland rollspel) och i behov av en uppdatering. Främst var det idéerna med utbildningspaket och hur eldvapen ger skada som fick mig att fastna för evengelium (har också börjat fundera lite på att använda Neotechs regelkärna).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Husregler ?

iof, men med en kasse husregler så kan man ju alltid fixa det...
För min del så känns det som vissa system & rollspel typ aldrig blir gammla & dit hör b.la DoD...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: Håller med men...

Problemet jag fann var färdigheterna, jag fann färditghetslistan till evangelium (som jag hade planerat att använda med lite modifikationer) dels lite obalanserad (pistol är en specialisering medan båge är en grundfärdighet) och dels lite för omfattadne. Började lite smått att försöka bunta ihop de existerande grundfärdigheterna till en ny grundfärdighet (t ex, naturvetenskap är en grundfärdigthet där biologi, fysik och kemi ingår som specialiseringar)., jag lörde dock fast på en del färdigheter och kom fram till att jag antaglgien har för lite kunskap i hur en del av färdigheterna borde sitta ihop.

Jag tycker att du ska göra en ny färdighetslista helt från början som ska baseras på vad som är viktigt i ditt rollspel. Alla regelsystem (som inte är universala eller liknande) är utformade för att ge mer stämning till den värld de är ämnade för. Detta gör dem obalanserade om mna sliter lös dem från det ursprungliga konceptet.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Jag vill naturligtvis passa på att (i all ödmjukhet) föreslå min egen spelmotor OMEGA. som du kan läsa om på sidan http://hem.passagen.se/zadrith/omega/
Där kan du även ladda ner rollformulär samt första halvan av reglerna. Mer av reglerna finns att tillgå om du skulle vara intresserad.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det kan vara svårt att få tag på idag men om jag skulle göra det skulle jag använda Mutant 2. Det är bara att stryka de småbitar som hanterar teknologi modernare än idag och köra :gremsmile:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
GURPS är ju alltid ett alternativ med mycket bakgrundsmaterial som säkert kan användas.

Ett hederligt Basic Roleplay-system är ju också att föredra som någon nämnde nedan. Fungerar utmärkt och är snabbspelat.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Om det hjälper kan jag berätta den mest unika och intressanta biten med spelmotorn. I stort sett är det en BRP-variant som många andra (förutom att grundegenskaper påverkar mer) men turordningsreglerna är speciella. Istället för rundor mäts stridstiden i segment. Varje segment är ruskigt kort och det man hinner med under den tiden är ganska begränsat. T.ex. kan man hinna släppa ett vapen, trycka på avtryckaren, ta ett par steg, kasta sig ned på marken, resa sig från knästående till stående. vända sig om eller något lika enkelt. Allt detta kallas Korta handlingar.
Det mesta man vill göra under en strid är i stället Långa handlingar. Att sikta ett vapen, att resa sig från liggande, att dra ett annat vapen o.s.v... Hur lång tid en lång handling tar beror på hur snabb du är. Är du riktigt vältränad på en färdighet kan handlingar med den gå litet snabbare dock.

Allt detta låter komplext men egentligen är det beundransvärt enkelt. Folk får agera, när de slutfört sin förra handling får det göra något nytt. Med litet vana smälter regelmekaniken snart in i bakgrunden.
:gremsmile:
 

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
En i vår förening lånade ett ex av en kusin för nåt år sedan. Vi spelade bara några få uppdrag men jävlar vilken stämmning det var. Nu har man ju M:UA så lite mer äventyrande i Pyri lär det ju bli. Dock lämpar sig nog inte det systemet som de har i M:UA till världen jag hade tänkt mig.
 

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
Jo, jag har inte själva GURPS men jag tog mig en titt på GURPS lite. Verkar ganska så bra, även om jag nu blivit lite väl fäst vid tanken på utbildnings"paket"/perioder och regeln om att eldvapens skada avgörs av ammunitionen. Men jag antar att dessa saker går att lägga till på nåt sätt.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Om man inte tycker att reglerna är nåt att hänga upp sig på kan man ta en T20 o sätta ut värden som man har lust, samt ge modifikationer som man känner för det.

Annars tycker jag att Wastelands både är en kul värld och har intressanta regler.
 

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
Tja, det finns en del bra och kul inslag i reglerna (gillar fyndtabellerna och bakgrunstabellen starkt =D) men jag blir inte engagerad av spelvärlden. Den rycker inte tag i mig på samma sätt som Ereb Altor, Pyrisamfundet eller Neotechs värld gör. Den känns väldigt mycket b-sciencefiction film och jag har aldrig varit sådär jätteförtjust i den genren (hotet från yttre rymden). Kan vara för att jag inte vuxit upp med det, jag vet inte riktigt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Genren i Wastelands

Den känns väldigt mycket b-sciencefiction film och jag har aldrig varit sådär jätteförtjust i den genren (hotet från yttre rymden).

Wastelands är väl snarast post-holocaust á la Mad Max. Byrr finns där som en bakgrund till katastrofen och en förklaring till varför plexen finns, men de är löjligt enkla att ignorera om man vill det. De förekommer ju inte i några äventyr heller.

--
Åke
 
Top