Tjejer, tjejer och tjejer [OT]
Många tjejer som pluggar där också... + i kanten
Många tjejer som pluggar överallt. 62% av alla studerande eller något sådant är väl kvinnor. Det går i alla fall fler flickstudenter för varje pojkstudent.
Något en snubbe på kåren hade svårt att tro. Han var nämligen av åsikten kåren egentligen var till för de manliga studerande och att det var de som var de "riktiga" studenterna. Tjejerna var ju mest där för att locka killarna. Han tyckte dessutom att det borde vara fler kvällar med playboy-tema för att locka flera av de manliga studenterna till kår-kvällarna. (det har varit problem med att få dit folk överhuvudtaget.) Annars tyckte han att det var bra. Han gick dit oavsett vad det var.
På högskolan i gävle studerar det 4960 kvinnor och 2861 män enligt 04-05 upplaga av studenthandboken. Kårstyrelsen består av 4 kvinnor och 4 män. Kvinnorna sitter på alla tunga poster som Ordförande, Vice Ordförande och Studentombud. Klubbmästaren är man och resten är ledamöter.
Även i fullmäktige är det överlag väldigt jämnstäldt med en viss slagsida åt kvinnorna om jag inte misstar mig.
Efter en snabb genomkoll av Studenthandboken ser man att det är i princip bara Chalmers och Handelshögskolan plus några till som har övervägande manliga studenter.
De allra flesta ställen är det en kvinnlig majoritet:
Göteborg 20 317 kvinnor av 30 814 studenter
Karlstad 6 719 av 10 515
Konstfack 395 av 580
DI 282 av 494
Linköping 10 047 av 18753
Lund 15 549 av 28 710
Luleå Tekniska 5006 av 9 482 (enda av de tekniskt inriktade med kvinnlig majoritet)
Stockholm 16 297 av 26 412
Umeå 11 119 av 17 918
Uppsala 14 082 av 23 154
Växjö 5 736 av 9 785
Örebro 6 817 av 10 540
Det här Bara universiteten och några av "Instutitionerna". Trenden upprepar sig överlag på högskolorna.
De med kvinnlig minoritet är:
Blekinge tekniska 1 659 (k)vinnor av 3555 (s)tuderande
Chalmers tekniska 2300 k av 9 371 s
Gammelkroppa skogsskola 1 k av 15 s
Handelshögskolan i Stockholm 557 k av 1 509 s
Johannelunds teologiska 43 k av 96 s
Kungl. tekniska 3 613 k av 13 004 s
Örebro teologiska 88 k av 195 s
Observera att jag har räknat upp antalet kvinnliga studenter i båda exemplen ovan. I listan med kvinnlig majoritet har jag bara gjort ett urval av universiteten och inga högskolor medan i listan med kvinnlig minoritet har jag tagit med
alla exempel.
Siffrorna har jag hämtat ur 04-05 upplaga av studenthandboken.
Att säga att det är mycket tjejer är alltså lite av en självklarhet om man inte studerar något tekniskt, ekonomiskt eller teologiskt.
Ekonomer slängde jag in här på grund av handels och att killen jag snackade med på kåren gick ekonomprogrammet. Något som fått mina fördommar mot ekonomer att blomstra. Men att hålla det manliga och männen som norm som den här killen gjorde torde te sig en aning löjligt med det här i ryggen. Ändå verkar det inte vara Något som många reflekterar över.
Urtypen till student ses fortfarande som manlig. Det "studentikosa" livet har en stark manlig prägel och det finns tydligen manliga studenter som fortfarande idag ser kvinnliga studenter lite på "låtsas". Detta i en värld som gärna framhåller sig som objektiv och sanningssökande.
Med ovan nämda fakta i ryggen hadde jag nog valt lite annorlunda och börjat plugga i göteborg i stället.
- ostro