Nekromanti Vilken tro har kragg???

hravnkel

Veteran
hej!

jag har nyss läst en gammal artikel i codex som handlar om raunfolket (kommer inte ihåg namnet, även fast jag är en påläst sl..men..ni vet dom där mongol liknande ute på slätterna)...där står det att dom har "raunatron"...och att den har spridit sig till kragg...medans jag har läst på annat håll att dom bara tillber två gudar...som det inte tjänar till att be till...dom lyssnar inte....så...
vilken tro har kragg?....raunatron med alla dom där himmel, jord och vind gudarna eller dom två gudarna som inte lyssnar?

Mjsn

Veteran
Tjo på dig också!

Det där är som du bevisat ett kluvet ämne.
Men mitt svar skulle lyda:
Tills vidare, kör med den där tron om att de tror på Skogs guden och Bergs guden, som finns att läsa på internet. Sedan får du väl införskaffa Barbarer och Människofolk (Läääängtar :gremsmirk:) när den kommer, så får du ju det egentliga svaret.

hravnkel

Veteran
mmm...ska köpa den så fort den kommer ut....
oki...men då kör jag väl med det tillsvidare...och...jag skulle vilja en sak som dom som publicerar eon material tänker på...
att dom kollar på varandras arbete så att det inte uppkommer några problem..
allt från mig...

Det är faktiskt så att artikeln som fanns (eller finns) på neogames hemsida, med gudarna Eyra och Kera, har utdaterats och korrekterats i Appendixet till Religioner.
De har en gud vars namn jag inte kommer ihåg, som förbjuder magi bland annat.
Säkerligen kan vissa stammar eller grupper tillhöra raunatron.

Mjsn

Veteran
Oj, jag ursäktar att jag inte var särskilt updaterad på den punkten. My bad. Spelar inte längre en kragg, så jag har inte orkat titta på den där texten på ett tag.
Sedan så beror det ju på vad hravnkel är ute efter här, jag utgår från att det är den allmänna tron bland kragg, vilket då är den religion du talar om. Annars så finns det väl förmodligen både en del som har den där rauna tron och säkert ett par stycken som tillber jordmodern också. Fast kanske ändå inte... kragg är nog för våldsamma för det, men ja, kraggen jag spelade hade kunnat det åtminstonne ^^

Sirion *knäpp med fingrarna*

Så heter han, den lilla rackaren. Tror jag i alla fall.

Jag håller mig inte så uppdaterad men det har varit uppe förut. Det tog mig ungefär lika mycket ansträngning att svara som att skriva SÖK med stora bokstäver.

hravnkel

Veteran
oki...så siron är alltså deras gud?...det är bara han alltså?...inga andra gudar? (förutom några grupper som kan ha annamat annan tro)

Mörker

Warrior
Ok, listen up folks...
Visserligen kan jag ha fel, men jag avslutade för någon dag sedan Korset och Tronen av Tobias Landström, och där framgår det tydligt att kraggisarna har, om det nu är 6-7 större gudar och sedan typ en liten rackare till varenda lilla sak som finns.
Visserligen har jag också hört att en del har Raunatron, men jag tror nog att den här religionen är etter vassare, annars får vi be någon kolla upp det.

hravnkel

Veteran
mmmhhmmm....men det är ju raunatron han beskriver där (har själv läst boken)...och...det är väl visst så att endel grupper kan ha annamat andra religioner...men...det jag vill veta är vilken gud dom flesta har, alltså det som räknas som "kragg guden"....men som sagt...är det den där siron somn är deras främsta gud?....ska man köra med det eller?

Jade

Warrior
så som jag har uppfattat det så ligger det till såhär;

kragg är uppdelade i två, hm, olika "kulturer".. dels är det de ursprungliga kragg som tillber sin gud (siron, sirion, eller vad det nu var). dessa lever åtskillda, kvinnor för sig och män för sig...

sen finns det kragg som anammat raunatron. dessa lever män och kvinnor tillsammans.. och har en kultur som mer liknar raunernas än "vanliga" kragg....

hm... så.. nu sammanfattade man väl ganska bra va? :gremtongue:

Dakogat

Veteran
Jag vet inte om det är sannt men jag har hört att de i allafall tror att misslor är en gudomlig varelse :gremconfused:

Jade

Warrior
hm.. om jag minns historien rätt så trillade de första misslorna ner i ett kraggtält... där introducerade dig som som "hej, vi är misslor", fast på deras egna språk (la'itha?)... och detta tolkades, på kraggernas språk, som något i stil med att de var gudasända.

så kragg trodde misslorna kom från gudarna.... till en början, har för mig att missförstånden klarnade senare...

(okej, alla som har Riktig koll, hur pass långt ute och rider kamel är jag? :gremtongue: )