Nekromanti Vilken värld passar D&D bäst?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det finns ju myriader av spelvärldar till D&D. Men vilken tycker ni fungerar bäst ihop med regelsystemet och den allmänna känsla man får av "Core"-böckerna? Och varför?

Själv har jag inte jättemycket erfarenhet av just spelvärldar till D&D men de jag gillar allra bäst är Forgotten Realms och Ebberron.

Forgotten Realms för att jag älskar den mustiga standardfantasy som genomsyrar den. Den är massiv och otroligt detaljrik och har utvecklats under många, många år. Dessutom krävs det ingen djupare genomläsning av settingen för att kunna splleda FR-kampanjer eller äventyr. Har du läst lite fantasy så fattar du galoppen ändå och det är svårt att dra till något drastiskt som du senare får äta upp.

Ebberron gillar jag just för att den passar den brokiga och fantasifulla fantasysmältdegel som utgör D&D 3.5. Allt som finns, finns i Ebberron och världen utgör ett hopkok av allt med lite extra på toppen. Sedan är den allmänt cool.

- V

Man Mountainman

Storsvagåret
Den enda jämförelse jag är kapabel att göra är mellan FR och Eberron, och där vinner nog Eberron. FR är lite för high för min smak; det känns som att rollpersonerna lätt försvinner i allt övercoolt, och det förtar känslan av att rollpersonerna är speciella. Hur ballt är det att vara level 20 när man står bredvid Elminster, liksom? (Det här argumentet bygger förstås på att man erkänner "rollpersonerna är speciella" som en del av D&D-känslan, vilket man förstås inte behöver göra)

Eberron känns mer lagom, då. Därmed inte sagt att jag tycker Eberron är optimalt heller. Det känns som att det kompromissar allt för mycket med den standardfantasy som trots allt är D&D:s födslorätt. En av Eberrons selling points är att det är en värld där existensen av magi och magiska föremål fått sina naturliga konsekvenser, men personligen tycker jag att lite av charmen med traditionellt D&D är just diskrepansen mellan en förment "medeltida" setting och överdrivna mängder magi.

Jag har inte kollat på några av de andra settings som finns. Kanske skulle det finnas något som tillfredsställde mig, men jag är av åsikten att ska man få något gjort rätt så får man göra det själv, så jag skapar mina egna settings :gremsmile:

/Kalle, knåpar för närvarande på marsiansk planetary romance-setting till D&D

Organ

Out of time, out of mind
Intressant fråga, men lite klurig då den inte handlar om vilken värld som är coolast eller den man gillar mest, utan vilken som PASSAR bäst. Nu har jag ganska dålig koll på alla D&Ds världar men jag måste nog svara Fogotten Realms på den frågan, och detta pga att det tycker jag är den värld som bäst överensstämmer med den tuggummi-fantasy som utgör den vision jag har av D&D. Spelets essens kommer som bäst fram i en värld fylld av mystiska monster, förbannelser och uråldriga mysterier. En värld där där Mindflayers kämpar mot Beholders och Drow om herraväldet i underjorden, endast tagandes paus för att suga hjärnorna ur vilsegångna äventyrare, och där höglevlade trollkarlar sitter i höga torn, vaktandes mäktiga artefakter, och där drakar i alla färger flyger kors och tvärs över himlen.

Detta sagt måste jag dock erkänna att den värld jag spelat mest i, och den enda jag äger material till, är Greyhawk. :gremcrazy:

/Anders

Troberg

Sinister eater
Den ena av Steve Jackson's två d20-kompatibla produkter, Munchkin.

Och nej, jag menar inte detta som ett påhopp, det är faktiskt en rätt kul parodi på D&D.

Eksem

Champion
Jag anser att Eberron är den spelvärld som bäst passar nuvarande D&D. Om inte annat är det ju en av de få spelvärldar som skrivits just med D&D 3.5 i åtanke, och med den specifika uppgiften att få med allt som D&D innehåller.

Pom

Swashbuckler
Jag fegar ur och ger tre svar:

Greyhawk passar bäst för att den innehåller grundreglernas gudar och exempel.

FR passar bäst för att den är störst och fanns innan 3E, varför skaparna av 3E såg till att reglerna skulle passa bra där. Har också en prestigeklass i grundreglerna.

Ebberron känner jag bara till utifrån, men det FÖREFALLER vara som andra påpekat en värld skräddarsydd efter just 3E. Därför passar den bäst.

Zolod

Veteran
Synd att frågan inte var "Till vilken värld passar d20 bäst?" för då hade svaret varit enkelt, det är Star-Wars. På det hela gillar jag förresten Star-Wars d20-version bättre än den i D&D.

Men nu var ju inte det frågan som sagt... Så då får jag nog säga Forgotten Realms. Det är helt enkelt den värld som passar D&D allra bäst i mitt tycke, den känns mest klassiskt D&D. Men detta kan även bero mycket på att jag är ett så stort fan av datorspelet Neverwinter Nights...

Organ

Out of time, out of mind
Re: Vilken värld passar D&D bäst? (ot)

På det hela gillar jag förresten Star-Wars d20-version bättre än den i D&D.
Vad är skillnaden?

/Anders

Krille

Super Moderator
Den lilla skillnaden

Den stora skillnaden är hit points. Star Wars d20 har inga. Istället har de Wounds och Vitality. Wounds är mängden fysisk stryk man tål, och är lika med ens CON. Den ändras inte och läks långsamt.

Vitality är energi, tur, livskraft, flyt etc, och den stiger med level. Dessutom läks den toksnabbt.

En vanlig träff drar ner Vitality. När Vitality går ner på noll så går överskjutande in på Wounds. Crits tar alltid Wounds direkt, även om man har Vitality kvar.

Skillnaden i övrigt är inte så stor. Tja, magi funkar ju helt annorlunda, och det finns tjofräs för rymdskepp, och featsen är anpassade för strid i Star Wars-universat, och klasserna är ju förstås Star Wars-anpassade.

---

Personligen tyckte jag till att börja med att d20 borde vara perfekt för Star Wars. Det är ju tokenkelt att förklara varför det går som det går: jawas är level 0, stormtroopers är level 1, och rollpersonerna är level högre. Tokbäst, juh.

Tja, den uppfattningen höll till level 5 eller så. Sen fick jag krupp på systemet, och framemot level 8 så blev det ofta så att jag sket i reglerna och friformade eftersom jag helt enkelt inte orkade med dem. Så ska regler inte vara, och det fick mig att helt byta uppfattning om Star Wars d20.

I slutet av kampanjen - som var tokhäftig i övrigt - så var jag tokglad att stänga regelboken för sista gången.

---

Med passus för att jag inte har läst Saga Edition än.

---

Vad gäller ursprungsfrågan så har jag bara erfarenhet av Forgotten Realms och Krynn, men jag är rätt nyfiken på Spelljammer som värld. Vilken värld som passar bäst till just d20 (dvs den värld som d20-reglerna simulerar bäst) har jag dock väldigt liten koll på.

Troberg

Sinister eater
Re: Den lilla skillnaden

Tja, den uppfattningen höll till level 5 eller så. Sen fick jag krupp på systemet, och framemot level 8 så blev det ofta så att jag sket i reglerna och friformade eftersom jag helt enkelt inte orkade med dem. Så ska regler inte vara, och det fick mig att helt byta uppfattning om Star Wars d20.
Star Wars d20 - Spelet som drev Krille till att friforma!

Det borde innebära att en kampanj i de nya filmernas era borde klara av att göra Fan religiös...

Flurtis

Hero
My precious.....

Vad som passar bäst? Jag får väll fega ur och säga min hemmagjorda för den är perfekt anpassad till den upplevelse som jag vill ha ut av D&D. Dessutom är den väldigt flexibel :gremgrin:

Men om man ska välja runt bland dom som är tillgängliga från diverse butiker så måste jag säga följande:

Passar bäst: Forgotten Realms lätt, det är så mycket D&D känsla att det är D&D för mig. Dessutom är världen som upplagd för att man ska kunna fånga dom bästa essenserna* ur D&D.

Mest lockande: Midnight är helt klart den intressantaste och den värld som får mig mest tänd när man läser om den.

Sämst: Kingdom of Khalamar* passar absolut inte till D&D och D20. Intressant koncept och jag skulle förmodligen tyckt om det om det varit till ett annat system men det gör sig bara inte bra med D20.

//Flurtis som har lite svårt att svälja Eberrons ironforged....

Zolod

Veteran

Den stora skillnaden är hit points. Star Wars d20 har inga. Istället har de Wounds och Vitality. Wounds är mängden fysisk stryk man tål, och är lika med ens CON. Den ändras inte och läks långsamt.
Jo exakt, och det är en bra variant på hit points tycker jag. Först och främst så passar det ju Star-Wars perfekt eftersom striderna i filmerna , pga. ljussablarna såklart, oftast slutar med att en person vinner, och då ofta är helt fysiskt oskadd, och den andre är svårt skadad eller död. Men det blir även lättare att t.ex. förklara varför rollpersoner med hög lvl kan överleva enorma fall, det är en kombination av tur, skicklighet och allmänt flyt. Det är inte därför att de är så otroligt tåliga och starka... Sen får ju vitality även ofta ta rollen som "non-leathal damage" har i D&D, och återigen måste jag säga att begreppet vitality, trots att det är lite flummigt det med, är bättre än "non-leathal damage".

Men du tycker att d20 till D&D funkar bra eller? Det har jag svårt att förstå isåfall, d20 Star-Wars delar såklart många av de problem som d20 D&D har, men tillför inga nya enligt mig.

Krille

Super Moderator

Jo exakt, och det är en bra variant på hit points tycker jag.
Jomän. Helt överlägsen.

Men du tycker att d20 till D&D funkar bra eller?
Näpp, inte en centimeter.

Jag har visserligen inte provat att spelleda D&D/d20, men jag tror inte att upplevelsen skulle skilja sig sådär hejjans mycket från Star Wars d20 mtp hur lika de är. Däremot är mina upplevelser som spelare inga höjdare, och jag känner i stort sett igen frustrationerna som jag kände som spelledare för Star Wars d20.

En del av de nerbantade d20/OGL-spel som jag har provat, som till exempel Engel eller Blue Rose, har funkat bättre. Jag står i alla fall ut med dem som spelledare.

Falnath

Veteran
Forgotten Realms är störst bäst och vackrast!
Detta förstått skrivit med vissa mått av bristande allvar, men jag tycker faktiskt att FR är den bästa av världar.

Den är så mångfacetterad. Många världar i fantasy begränsar sig till episka händelser (ofta kallat för "år noll") och till en eller två stora ondingar.
FR känns verklig just för att inget är så enkelt. Det är alltid många faktorer att ta hänsyn till. Du kan köra två kampanjer som är fullständigt olika varandra. En kampanj kan utgå från Wizards of Thay och deras intriger, en annan kan handla om djungeläventyr mot dinosaurer i Chult. Bara för att ta två av en miljon möjliga exempel :gremwink:

Eberron är bra på sitt sätt. Inget snack om saken. Men FR lockar mig personligen mer.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
3e: Forgotten Realms. 2e: Planescape

Jag har inte fastnat för Eberron. FR har jag fastnat för genom Baldur's Gate-spelen.

Och Planescape är ju bara för coolt.

/M

Falnath

Veteran
Ok jag ska försöka ha bättre koll på trådar och inlägg framöver. Beklagar men jag hoppas du överlever!

För övrigt så tycker jag nu att jag härmed svarar på ditt senaste inlägg, precis som du ville! :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Ok jag ska försöka ha bättre koll på trådar och inlägg framöver. Beklagar men jag hoppas du överlever!
Det är inga problem för min del. Jag ville bara vara hjälpsam, så att du ska slippa begå samma fel i framtiden :gremsmile:

/Kalle