Nekromanti Vilken värld passar D&D bäst?

J_L_Seagull

Veteran
Jag håller nog med Dnalor i
Den enda jämförelse jag är kapabel att göra är mellan FR och Eberron, och där vinner nog Eberron. FR är lite för high för min smak; det känns som att rollpersonerna lätt försvinner i allt övercoolt, och det förtar känslan av att rollpersonerna är speciella. Hur ballt är det att vara level 20 när man står bredvid Elminster, liksom? (Det här argumentet bygger förstås på att man erkänner "rollpersonerna är speciella" som en del av D&D-känslan, vilket man förstås inte behöver göra)
vilket gör att jag föredrar Greyhawk med sina kraftigt polariserade regioner, en hyffsat medeltida fantasyvärld med inte alltför många flygande städer, megamagiker o.dyl, samt alltid någon trevlig ondska att banka på (eller tvärtom, om man är ond :gremcool:). Dock problemet med Greyhawk är att det mesta materialet är gammalt (vilket gör att man kan få tag i det begagnat) så ibland kan det vara svårt att få tag i äventyr o.dyl. Slutpläderingen är att jag anser att det är den bästa världen som någonsin har skapats av Gurun inom D&D dvs Gary Gygax.

Bombu

Hero
Det finns ju myriader av spelvärldar till D&D.
Fasen vilken svår fråga.....

För mig är D&D intimt förknippat med

The Known World eller Mystara som den sedan kom att heta. Det är där jag får den största D&D känslan,

hertigdömet Karameikos

Där dvärgarna var dvärgar och inget annat...

olaberg

Hero
Men ska du ha tag i Greyhawk, det riktiga Greyhawk av Gygax, då är det Castle Zagyg för C&C du ska ha.

J_L_Seagull

Veteran
Se ett nytt svenskt retrospel växa fram: Dunkel & Drakar!
Är detta gamla Dungeon & Dragons på den tiden där Keep of the Borderlands var berömt för sin medusa? Känns mer eller mindre som det vore direktöversatt och väldigt förenklat. Kul och väldigt mycket retro. En sak som jag anser är viktigt är att göra stridsystemet så enkelt och snabbt som möjligt utan att förlora de strategiska aspekterna av d20s stridssystem. En svår nöt att knäcka.

Pom

Swashbuckler
Citat:
Där dvärgarna var dvärgar och inget annat...

Vad skulle de annars vara?
Dvärgkrigare, dvärgtjuvar, dvärgpräster och annat som börjar på dvärgar men slutar på något helt ovidkommande.

Blasphemy

Swashbuckler
Nu är jag inte såååå insatt i D&D men Forgotten Realms är enligt mig The Dungeons & Dragons-world.

Där är det episka dungoens. Onda trollkarlar, goda trollkarlar. Mörka torn och ljusa torn. Allt är klassiskt svart och vitt och du kan gå in i en stad och köpa dig ett +2 magical longsword om du bara har med dig tillräckligt med guld.

Det är high fantasy när det är som värst och som bäst.

Den bästa spelvärlden till D&D är enligt mig Ravenloft men där passar inte systemet alls.

olaberg

Hero
I stort sett ja.

Jag håller med dig om stridssystemet. Den lösning jag har kommit upp med är att ta bort en ohejdat massa strategiska möjligheter, och ersätta dem med DM fiat: genom klok positionering kan du skaffa dig strategiska fördelar: vilket ger dig +1, +2 eller t o m +4 på träffchans och/eller pansarklass.

Enligt folk som var med i C&C och andra klubbari början på 70-talet där D&D föddes, så var det så man spelade: övertyga spelledaren om det smarta i ditt drag, och få +2 i nästa runda.

Samma sak med möjlighetsattacker/gratisattacker: DM fiat och sunt förnuft. I D&D likaväl som i figurslagen och andra krigsspelskampanjer.

Den spelgrupp som vill kan naturligtvis komplettera sitt spel med listorna från d20:s SRD, med förteckningar över vad som ger fördelar och nackdelar och gratisattacker. Eller skapa egna.

Varje kampanj får forma sina egna regler. De tryckta reglerna är bara stöd.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fast tekniskt sett var de väl dvärgkrigare, precis som alver var krigare/trollkarlar och halvlingar var tjuvar/krigare.

Pom

Swashbuckler
Fast tekniskt sett var de väl dvärgkrigare, precis som alver var krigare/trollkarlar och halvlingar var tjuvar/krigare.
Nja, inte kunde människokrigare se i mörker, vara extra motståndakraftiga mot magi eller upptäcka fällor. Tekniskt sätt var det lika mycket en del av dvärgiskheten som god träffchans och mycket hp.

olaberg

Hero
Men and Magic said:
Fighting Men includes the characters of elves and dwarves and even hobbits.
Greyhawk said:
Furthermore, dwarves, elves, half-elves, or hobbits may he thieves, and in this class there
will he no limit to their continuing to advance to the highest levels.