De trennes bok/Shannaras ättlingar/Universums öde
Den första fantasybok jag läst (om man bortser från Astrid Lindgren) var Lloyd Alexanders "De trennes bok". Jag hade läst den som seriealbum (Disney) med namnet Taran tidigare, men jag visste inte att de hade med varandra att göra förrän jag började läsa boken. Jag lånade den i skolan, tror det var i 3:e eller 4:e klass. Jag tyckte den var underbar och lånade resten av serien på bibblan.
Men trots allt så visste jag inte att det var fantasy, jag visste inte att det fanns en genre som hette så öht... Min riktiga inkörsport var Bokias rea, jag såg en bok med riktigt snyggt omslag (jag gillar (snarare avgudar) snygg grafik/teckningar) och med en baksidetext som verkade väldigt intressant. Boken var Terry Brooks "Shannaras Ättlingar". Jag älskade den, och hängde på låset (nåja nästan..) till bokaffären när dom resterande delarna släpptes. Efter Shannara blev det Eddings, och sen lite blandat, jag läste inget annat än fantasy i ca två år efteråt
Men SF var en tidigare besatthet. När jag gått över från barn- till ungdomsböcker så läste jag en hel del SF, första boken var George Johanssons Universums öde-serie. Den tillhör fortfarande det bästa jag läst i genren och jag har läst om den ett par gånger som vuxen. Första vuxenboken jag läste var Jurassic Park, den andra var 2001, så SF kom före fantasy för mej.