Re: Tusen tack!
Du nämnde "regelbuggar". Vad menar du med det? Ge gärna något exempel!
Det är väl egentligen inga fasansfulla grejer - man kan ju alltid ändra saker själv eller helt enkelt strunta i att allt inte följer systemet. I NG:s tidigaste produkter (Rappan Athuk, Crucible of Freya och Maze-serien) var det rätt ofta felaktiga CR och EL, odöda hade CON-score, Open Lock-svårighet var angivet i -30% etc. Det berodde väl mest på att de skapade de äventyren med ett utkast till PHB som grund; de kom ut strax efter publiceringen av 3e (Crucible kom ut före MM publicerades), så lite hann ändras när den riktiga versionen kom ut, samt att man helt enkelt var ovana vid att arbeta med det nya systemet. Detta märks mest i Rappan Athuk 1, som dessutom har några felaktiga hänvisningar till rum etc. Rappan Athuk två hade dessutom gräsligt fula kartor, men eftersom NG fick kritik från fansen för detta lät man en ny kartritare rita nya kartor som lades upp på hemsidan som fri download. Jag tror att Rappan Athuk Reloaded kommer ut i april nästa år och det kommer att vara en riktigt massiv hårdinbunden dungeon, så den tycker jag att du skall köpa (har ingen aning vad den kommer att kosta, men 300-350 kr är väl en rimlig gissning).
Mazeseriens missar beror nog mycket på att Rob Kuntz (en riktig räv i D&D-sammanhang) hatade att arbeta med D20/3e samt att han hade psykiska och fysiska problem, så att han inte korrläste sitt material ordentligt och NG var nog inte heller själva lika bra då på korrläsning och regler. Äventyren i sig var dessutom i grunden konventsäventyr från tidigt 80-tal, som omarbetades till D20, och var i sig inga riktiga höjdare. Jag köpte två ex (av totalt tre äventyr - ettan äger jag inte) på Tradition för 1 resp 20 kr när de sålde ut hela sitt sortiment av gamla D20-prylar och det är väl ungefär vad de är värda...
Tack för dina ovärderliga tips på bra äventyrsmoduler. Jag är särskilt förtjust i dem större varianterna, men som du skrev kan det vara bra med något mindre äventyr ibland.
Varsågod! Av de äventyr jag har nämnt är Demons & Devils tre korta högleveläventyr (minidungeons med bra story + det finns massa extramaterial att ladda ned om man äger modulen), Siege of Durgams Folly ca 48 sidor, Vault of Larrin Karr ca 100 sidor kombinerat dungeon och wilderness och Lost City of Barakus över 200 sidor "mini campaign setting" med blandade äventyr, Tomb of Abysthor 96 sidor dungeon och Rappan Athuk 1-3 drygt 200 sidor dungeon (finns en massa wildernessmaterial att ladda ned).
Här är i alla fall en länk till recensioner av NG:s prylar på ENWorld:
http://www.enworld.org/reviews/index.php?sub=yes&where=publist&which=Necromancer+Games