Nekromanti Vilket är det bästa formatet för rollspelsböcker?

Staffan

Myrmidon
Mitt favoritformat är HTML som anpassar sig till fönstret i vilket jag läser materialet, antingen på min dator, mobil, eller surfplatta.

Khan

Kondottiär
Arfert;n308198 said:
170x240 mm. Eller Gyllene snittet. Och A-format är det sämsta som finns.
Får man fråga vad det kommer sig att Saga 2 inte är 170x240 mm när Saga 1 är det? (Om jag mätt rätt i bokhyllan, förstås)

Möller

Hubert Hortlax
Björn Wärmedal;n308215 said:
Och varför är A-formatet så dåligt? :)
A5 tycker jag går an, men A4 känns billigt. Böcker i A4 är layoutade i Word av en människa som tidigare kopierat upp häften åt sina elever på en Toshiba och aldrig stannat upp och funderat på att det ens finns andra format och att inga vackra böcker är i A4.

A4 är dessutom lite väl brett att ha text i en spalt, men för smalt för att ha två på ett snyggt sätt.

Vimes

Sillkung
A-formaten (A5 och A4) är det bästa. Tillgängligt för alla.

Mogger

Hipsteranka
Vimes;n308229 said:
A-formaten (A5 och A4) är det bästa. Tillgängligt för alla.
Fast det spelar ju ingen roll när det gäller tryckta böcker. De kommer ju med alla sidor man behöver, så även om du har en trave A4 hemma så blir inte boken mer lättillgänglig för det. Den blir bara fulare.

ceruleanfive

Bläckfisk
Måns;n308230 said:
Fast det spelar ju ingen roll när det gäller tryckta böcker. De kommer ju med alla sidor man behöver, så även om du har en trave A4 hemma så blir inte boken mer lättillgänglig för det. Den blir bara fulare.

Det skulle väl vara om man vill skriva ut sin PDF-version av spelet. Men då får man helt klart skylla sig själv när det inte blir bra, oavsett format. ;)

Mogger

Hipsteranka
ceruleanfive;n308234 said:
Det skulle väl vara om man vill skriva ut sin PDF-version av spelet. Men då får man helt klart skylla sig själv när det inte blir bra, oavsett format. ;)
Den skickar man till Lulu och låter den trycka upp nått ex till spelgruppen. Det gjorde vi. Och bara för att boken var OOP. Annars är det bara att köpa en. Att snåla med PDF:er ska man inte uppmuntra! Deras syfte är att läsas digitalt.

Anser jag. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal;n308215 said:
Och varför är A-formatet så dåligt? :)

En kombination av:
  • Familiarity breeds contempt – lite samma anledning som att Times New Roman betraktas som ett fult typsnitt; det man är alltför van vid känns inte tillräckligt speciellt för att kunna vara "bra".
  • Gammal hederlig institutionell elitism – man har sedan länge bestämt sig för att A-formaten är fula, och då har det blivit en "sanning" som kan användas för att skilja agnarna från vetet. Tycker du inte rätt här så är du i "the out-group" och inte en person som bör betraktas som kompetent inom området eller som en person vars åsikter man behöver lyssna på. För alla vet ju att A-formaten är sämst.
Skulle jag säga.

För egen del gillar jag A-formaten. De är inte bättre eller sämre än andra; de ger bara andra förutsättningar. Man får jobba mer med luft på ett A4 för att få lagom långa rader, till exempel, och vara varsam när man väljer typsnitt och grad när man sätter tvåspaltigt. Det jag verkligen gillar med A-formaten är ju att de så naturligt passar i varandra – att A4 är exakt två A5, att A3 är två A4, att två A6 blir ett A5. Varje gång jag tänker på den egenskapen hos A-formaten så myser jag litegrann.

Mogger

Hipsteranka
krank;n308240 said:
En kombination av:
  • Familiarity breeds contempt – lite samma anledning som att Times New Roman betraktas som ett fult typsnitt; det man är alltför van vid känns inte tillräckligt speciellt för att kunna vara "bra".

• Nej, det anses vara ett tecken på att formgvaren är lite lat. Man kan absolut använda Times New Roman och Arial, men inte för att de är defaultvalet. Det är samma med A4. Man kan absolut använda det, men då bör man veta vad man gör. Så är det med allt. Det har inte med elitism eller nått att göra. Snarare någon form av yrkesstolthet.

krank;n308240 said:
    För egen del gillar jag A-formaten. De är inte bättre eller sämre än andra; de ger bara andra förutsättningar. Man får jobba mer med luft på ett A4 för att få lagom långa rader, till exempel, och vara varsam när man väljer typsnitt och grad när man sätter tvåspaltigt. Det jag verkligen gillar med A-formaten är ju att de så naturligt passar i varandra – att A4 är exakt två A5, att A3 är två A4, att två A6 blir ett A5. Varje gång jag tänker på den egenskapen hos A-formaten så myser jag litegrann.
    Ja, du svarar ju på frågan själv där. Bara för att vi är vana vid A4 så innebär det inte att det är enklare att arbeta med. Som du själv påpekar är det snarare tvärtom.

Ska man bryta mot knventioner, vilket man bör då oc då, så måste man förstå varför man gör det, och inte minst hur. Och det är enklare att vara hyfsad på det man gör än att vara ett avantgardisitiskt geni :) Men allra enklast är att vara en glad amatör som ramlar ner i precis alla fallgropar.

krank

Vilka rollspel utöver Rotsystem är tryckta i A5-format?

Tja, Evolutionens Barn och Null State? =)

ceruleanfive

Bläckfisk
Vilka rollspel utöver Rotsystem är tryckta i A5-format?
Vi har valt att göra det kommande Gudasaga i A5. Det kändes som det mest attraktiva alternativet hos Publit för just det här spelet. Jag har inget emot formatet. Och vissa delar av boken kan vara praktiska att enkelt kunna kopiera/skriva ut.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
En del Lamentations-grejer och en del tidiga Drakar & Demoner-grejer var A5 också.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag älskar A5 i sammanhanget DIY-häften med omslag av något kraftigare färgat papper. Jag har skrivit ut ett par pdf-spel så, och gjorde Nor Bannog-häften för ett gäng år sen.

För tryckta böcker gillar jag mer traditionellt bokiga format bättre, men vilka mått boken har är av mindre vikt bara formgivningen är vettig för då är ju formatet valt av någon anledning.

Staffan

Myrmidon
Måns;n308235 said:
Den skickar man till Lulu och låter den trycka upp nått ex till spelgruppen. Det gjorde vi. Och bara för att boken var OOP. Annars är det bara att köpa en. Att snåla med PDF:er ska man inte uppmuntra! Deras syfte är att läsas digitalt.

Anser jag. :)
Medan jag anser att det enda egentliga syftet med PDF är att skrivas ut. Att sedan nästan alla spel som distribueras digitalt görs så som PDF är mest för att man ändå gör en version för tryckning/utskrift, och då är det världens lättaste grej att även exportera samma sak i PDF. Plus att sidindelningen blir samma som i den tryckta upplagan, så man kan lätt referera till "sidan 28".

PDF är egentligen ett kasst format för digital distribution. Poängen med PDF är att vara troget det fysiska exemplaret, och varför skulle man vilja vara det på en skärm? Ibland läser jag saker på min 27" skärm på min fasta dator, ibland på min 13" Chromebook, och ibland på min 10" surfplatta. En PDF som är lätt att läsa på en av dessa kommer att vara kass på de andra.

Nej, om något ska distribueras och primärt läsas digitalt, gör det till en webbsida. Gör du det rätt så kan du läsa det på vilken skärm som helst och få innehållet att anpassas till formen. HTML tillåter även att man har materialet i flera fönster uppslaget på olika ställen. För ett exempel på en tjänst som faktiskt gör detta riktigt bra, se D&D Beyond.

ceruleanfive

Bläckfisk
Staffan;n308258 said:
PDF är egentligen ett kasst format för digital distribution. Poängen med PDF är att vara troget det fysiska exemplaret, och varför skulle man vilja vara det på en skärm? Ibland läser jag saker på min 27" skärm på min fasta dator, ibland på min 13" Chromebook, och ibland på min 10" surfplatta. En PDF som är lätt att läsa på en av dessa kommer att vara kass på de andra.

Nej, om något ska distribueras och primärt läsas digitalt, gör det till en webbsida. Gör du det rätt så kan du läsa det på vilken skärm som helst och få innehållet att anpassas till formen. HTML tillåter även att man har materialet i flera fönster uppslaget på olika ställen. För ett exempel på en tjänst som faktiskt gör detta riktigt bra, se D&D Beyond.
Du har en bra poäng. Responsiv layout är väldigt trevligt!

Nackdelen är dock att man inte får samma möjlighet att lära sig hitta. Om man ibland läser fysiskt och ibland läser digitalt, då måste man skapa två separata kartor över innehållet. Man kan inte längre minnas "Just ja, det var någonstans långt ned på någon sida tre fjärdedelar in i texten, bredvid en bild på ett slott.

Det jag menar är att det finns en fördel med att vara trogen det fysiska exemplaret. Men om ett spel enbart ska släppas digitalt ser jag det nog som att det enbart finns fördelar med en responsiv webbplats istället för PDF. Att göra båda går ju, men det blir en ekonomisk fråga också. :)

Mogger

Hipsteranka
Staffan;n308258 said:
Medan jag anser att det enda egentliga syftet med PDF är att skrivas ut. Att sedan nästan alla spel som distribueras digitalt görs så som PDF är mest för att man ändå gör en version för tryckning/utskrift, och då är det världens lättaste grej att även exportera samma sak i PDF. Plus att sidindelningen blir samma som i den tryckta upplagan, så man kan lätt referera till "sidan 28".

Alltså, folk får göra vad de vill med sina PDF:er. Jag ser bara inte riktigt poängen med att köpa en PDF för 50-150kr för att sedan skriva ut den för ytterligare pengar, och dessutom med dåligt resultat, om det finns en tryckt variant att tillgå.

Sedan håller jag med att responsiva websidor är betydligt bättre. Men jag vidhåller att själva poängen med PDF är att slippa fysiskt exemplar, och ha allt i paddan.

krank

ceruleanfive;n308260 said:
Det jag menar är att det finns en fördel med att vara trogen det fysiska exemplaret. Men om ett spel enbart ska släppas digitalt ser jag det nog som att det enbart finns fördelar med en responsiv webbplats istället för PDF. Att göra båda går ju, men det blir en ekonomisk fråga också. :)
Det måste inte vara en webbplats - ePub är ju i grunden bara ett gäng HTML-sidor som zippats ihop tillsammans med lite metadata.

Dessutom har InDesign numera stöd för att exportera till ePub, och det kan bli rätt bra förutsatt att man tar hänsyn till det när man arbetar (och till exempel lägger in textrelaterade illustrationer i textblocken, så att epub-exporten fattar var de ska ligga i flödet). Kan man dessutom skriva lite CSS så kan man få det att se riktigt trevligt ut.

Det är så jag gjort när jag fixat så mina böcker finna tillgängliga som responsiva ePub-filer, utan speciellt mycket extrajobb i slutänden. Fördelen framför PDF är dessutom att textflödet garanterat är bibehållet, vilket underlättar för till exempel läsare med lässvårigheter som vill kunna använda något slags textuppläsar-tjänst...

Däremot håller jag helt med om det där med de mentala kartorna. Det är en nackdel, och man får fundera över ifall fördelarna med formatat uppväger nackdelarna.