Nekromanti Vilket är det bästa?

Brutalt

Veteran
Jag har under en längre tid varit intresserad över att börja inhandla några skräckrollspel då undrar jag vilket som är bäst.. :gremconfused:

Troberg

Sinister eater
Jag har under en längre tid varit intresserad över att börja inhandla några skräckrollspel då undrar jag vilket som är bäst..
Det här brukar vara en fråga som är lika explosiv som en eldkastarstrid i ett läckande gasraffinaderi, så jag nöjer mig med att lista några och försöka beskriva vad de går ut på med så få värderingar som möjligt. Jag gör vissa generaliseringar, jag är medveten om att man inte måste spela precis så. Ska jag exemplifiera så måste jag dock peka på en huvudinriktning.

Kult: Ett nutida spel i Hellraiserstuk. En kombination av konspiration, splatter, sinnesexpansion och MTV-skräck.

Call of Cthulhu: Skräck enligt HP Lovecrafts mytologi på 1920-talet. Människan är ynklig, det finns gudar som är så mäktiga att de inte ens lägger märke till oss, hur undviker man att bli galen med den vetskapen? Mycket detektivande.

Vampire: Existentialistisk goth-ångest där man spelar vampyrer i nutida samhälle, alternativt superhjältespel i vampyrförklädnad, beroende på vem man frågar. Har fler supplement än Microsoft har servicepackar.

All Flesh Must Be Eaten: Zombie-splatter för hela slanten. Starta motorsågen, annars äter de upp din hjärna.

Splatter: Namnet säger det mesta.

GURPS Horror: GURPS är ett generellt system som kan hämtas gratis i en lightversion på www.sjgames.com, Horror är en bakgrundsbok för skräckspel. Det finns även en packe andra skräckvärldar för GURPS, bland annat Vampire.

Chill/Chock: Klassisk matine-skräck, föråldrat system.

Nightlife: Spelet som startade vågen med att spela "monstren", vilket sedan Vampire inkasserade på. Egentligen inte skräck.

Ravenloft: En värld till D&D som är mörkare och otäckare än standardfantasyvärldarna.

Little Fears(?): Man spelar barn och skräcken är sådant som barn skräms av.

De kommer tillbaka: Ett intressant spel där en zombie-epidemi drar över världen. Finns gratis att ladda hem på http://archive.rollspel.nu/rollspel/dogma/dogma2003.pdf. Spelet är i Dogma-format, det vill säga på två A4-sidor, och därför mycket snabbt att komma igång med.

Det är vad jag kommer på just nu.

Min syn på det hela är att skräck ligger i presentationen snarare än i innehållet. Det går utmärkt att köra skräck i icke-skräckspel. Titta på filmen Alien, där man kör skräck på ett rymdskepp. Tänk så lätt det är att skapa skräck i fantasy. Då har man dessutom möjligheten att starta utan att spelarna vet att det är skräck, vilket ger dig större möjligheter.

Mitt tips är att ta ett relativt regellätt spel, eftersom regler tar bort en del av uppmärksamheten och därmed känslan.

Skulle jag personligen rangordna mina favoriter så skulle det bli:

1. GURPS
2. De kommer tillbaka
3. Cthulhu
4. Kult

Dessutom är jag lite nyfiken på All flesh must be eaten och Little fears.

entomophobiac

Low Prep High Play
Skräck är ju som alla vet en rätt vid genre. Men som spontant svar på din fråga måste jag alltid svara Call of Cthulhu.

Det är det spel som tjänat mig bäst som skräckrollspel, och helt klart det skräckrollspel som har intressantast koncept. Mycket handlar om övernaturligheter och avgudadyrkan, kan man väl säga, och även om det inte är något krav så bör man kanske läst några böcker av författaren HP Lovecraft för att verkligen uppskatta det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Allt fläsk måste ätas [OT och :-) ]

All Flesh Must Be Eaten
Onekligen en imponerande speltitel, men jag tänker mest på hur jag förmanar mina barn vid matbordet: "Ungar, allt fläsk måste ätas innan ni får se på TV." :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Skövde Matfestival

All Flesh Must Be Eaten
"Onekligen en imponerande speltitel, men jag tänker mest på hur jag förmanar mina barn vid matbordet: "Ungar, allt fläsk måste ätas innan ni får se på TV." "

Senaste gången som jag körde All Flesh Must Be Eaten så var det med ett hemkok vid namn "Skövde Matfestival". Jag tror inte att mina spelare någonsin kommer att se på denna tillställning med samma ögon igen. Eller på Thérèses dotter. :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: Allt fläsk måste ätas [OT och :-) ]

På ett ÖrnKon året spelet kom ut körde de spelet som turnering med titeln 'Allt fläsk måst' ätes!' Det var zombie-action i en liten by i det inre av Norrland, och den lilla trailern var på nolaskogsmåle; två personer för en liten diskussion som slutade ungefär så här.
-Säj du att du sett n'Edvin?
-Jo.
-Bror din?
-Jo.
-Ä int' n'Edvin dö?
-Jo

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Amen !

Tjaa, vad ska man säga...
Känns som en ganska komplett lista av de spel som är ganska representiva för "skräck"..

/ Johan K, som är mer än livligt sugen på att lira V:tM !!

-BoNe-

Warrior
men glömm inte!

Mage the ascension. Helt underbart. Igentligen så kan man ju spela de flesta rollspel som skräck. Så länge man vet hur man presenterar skräck så går det tillochmed med gnuttarna rollspelet.

Men mage the ascension är nog ganska lätt att spela som skräck.

Annars så är de flesta white wolf spelen lite skräckaktiga..

ohh ja skulle ge allt för att ha kult i min ägo..

Jag vill rekommendera Buffy the Vampire Slayer rpg. Det är iofs inte renodlad skräck men det har rätt mycket skräckinslag och är bäst på alla andra sätt.

Willie

Troberg

Sinister eater
Re: Allt fläsk måste ätas [OT och :-) ]

Onekligen en imponerande speltitel, men jag tänker mest på hur jag förmanar mina barn vid matbordet: "Ungar, allt fläsk måste ätas innan ni får se på TV."
Aaaarrrggghhh! Han har zombie-barn!!! :gremshocked:

Nightowl

Champion
Värdelöst vetande (OT)

I Knäppupprevyn 'Funny Boy', varifrån sketchen om Fingal Olsson kommer, spelar Martin Ljung bland annat spökbetjänten Gemen som tjänstgör på den groteska Raringe Herrgård, där en av familjehobbyerna är att mörda varandra på groteska sätt.

Typisk ordväxling:
Frun i huset: Äntligen ensamma!
Pianoläraren (spelad av hr Ramel själv): Men - er man...?
FiH: Han kommer inte att kunna störa oss längre...
Pianoläraren: Vallgraven.
FiH: Uh-uh.
P: Stupet?
FiH: Uh-uh.
P: Vänta nu... (alla hans förslag möts av huvudskakningar) Kryptan? Köket? Fågelbadet? Duvslaget? Rabarberpajen?
FiH: Schaktet.
P: Asså SCHAKTET! Fan också, jag trodde jag började kunna det här...

Erik, undrar hur man tar livet av folk med duvslag.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: men glömm inte!

Annars så är de flesta white wolf spelen lite skräckaktiga..

Tja, ungefär lika mycket som Gnuttarna :gremgrin:

PAX

Jordisk Äventyrare
In The Dark

(Finns det verkligen ett som är bäst?)

Svenskt är det i alla fall.

In The Dark

Måste även föreslå Delta Green som ger en bra grund för nutida skräck / X-files stämning med CoC som bakgrund.

/PAX

Johan K

Gammal & dryg
Yepp, det gör det..

Yes, det finns ett gnuttspel. Om du kollar här så hittar du det...
Mycket nöje ! :gremgrin:

-BoNe-

Warrior
[OT] lite halvt off topic..

Gnuttarna är mer skrämmande än sju sjökåta sjöbusar i en svettig bastu..