Jag har under en längre tid varit intresserad över att börja inhandla några skräckrollspel då undrar jag vilket som är bäst..
Det här brukar vara en fråga som är lika explosiv som en eldkastarstrid i ett läckande gasraffinaderi, så jag nöjer mig med att lista några och försöka beskriva vad de går ut på med så få värderingar som möjligt. Jag gör vissa generaliseringar, jag är medveten om att man inte måste spela precis så. Ska jag exemplifiera så måste jag dock peka på en huvudinriktning.
Kult: Ett nutida spel i Hellraiserstuk. En kombination av konspiration, splatter, sinnesexpansion och MTV-skräck.
Call of Cthulhu: Skräck enligt HP Lovecrafts mytologi på 1920-talet. Människan är ynklig, det finns gudar som är så mäktiga att de inte ens lägger märke till oss, hur undviker man att bli galen med den vetskapen? Mycket detektivande.
Vampire: Existentialistisk goth-ångest där man spelar vampyrer i nutida samhälle, alternativt superhjältespel i vampyrförklädnad, beroende på vem man frågar. Har fler supplement än Microsoft har servicepackar.
All Flesh Must Be Eaten: Zombie-splatter för hela slanten. Starta motorsågen, annars äter de upp din hjärna.
Splatter: Namnet säger det mesta.
GURPS Horror: GURPS är ett generellt system som kan hämtas gratis i en lightversion på
www.sjgames.com, Horror är en bakgrundsbok för skräckspel. Det finns även en packe andra skräckvärldar för GURPS, bland annat Vampire.
Chill/Chock: Klassisk matine-skräck, föråldrat system.
Nightlife: Spelet som startade vågen med att spela "monstren", vilket sedan Vampire inkasserade på. Egentligen inte skräck.
Ravenloft: En värld till D&D som är mörkare och otäckare än standardfantasyvärldarna.
Little Fears(?): Man spelar barn och skräcken är sådant som barn skräms av.
De kommer tillbaka: Ett intressant spel där en zombie-epidemi drar över världen. Finns gratis att ladda hem på
http://archive.rollspel.nu/rollspel/dogma/dogma2003.pdf. Spelet är i Dogma-format, det vill säga på två A4-sidor, och därför mycket snabbt att komma igång med.
Det är vad jag kommer på just nu.
Min syn på det hela är att skräck ligger i presentationen snarare än i innehållet. Det går utmärkt att köra skräck i icke-skräckspel. Titta på filmen Alien, där man kör skräck på ett rymdskepp. Tänk så lätt det är att skapa skräck i fantasy. Då har man dessutom möjligheten att starta utan att spelarna vet att det är skräck, vilket ger dig större möjligheter.
Mitt tips är att ta ett relativt regellätt spel, eftersom regler tar bort en del av uppmärksamheten och därmed känslan.
Skulle jag personligen rangordna mina favoriter så skulle det bli:
1. GURPS
2. De kommer tillbaka
3. Cthulhu
4. Kult
Dessutom är jag lite nyfiken på All flesh must be eaten och Little fears.