Nekromanti Vilket är "det perfekta rollspelsjobbet"?

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Den här tråden handlar om vilket jobb som ger mest betalt i "rollspelsvaluta". Jag menar inte arbeten som har med rollspel att göra utan jobb som indirekt ger mest rollspelsvaluta för varje arbetad timme. Tex jourjobb som innebär att den anställde har gott om tid till att läsa rollspel, skriva äventyr mm under arbetstid. Även den här typen av jobb tycker jag verkar väldigt rollspelsvänligt.

Vilket arbete tycker ni är "det perfekta rollspelsjobbet" utanför rollspelsbranschen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Ett jobb som erbjuder friskvårdstimmar och möjlighet att räkna restid som arbetstid. Varför? För om du kan resa OCH träna på arbetstid innebär det att du har mer fritid över till rollspel. Om arbetet dessutom råkar erbjuda ett stort urval av konferensrum som får användas för personliga träffar nån gång ibland så "jackpott"!
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
238
Location
Mariestad
Jag var ansvarig för datorerna på ett arkiv en gång. Man kunde passa på att läsa medan diagnostik, synkroniseringar och annat kördes :grin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att jobba för stt statligt verk där man mäter buller från ljusrör och liknande vore perfekt. Helst med ett eget rum där man har en såndär "kom in-vänta-upptagen" lampa utanför. Skriva utredningar ingen läser. Jackpot.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Att jobba med någon annan sorts spelutvekling där man får arbeta med rellaterade saker och använda sig av spelteori, typ level designer eller writer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
mo.;n79947 said:
Att jobba med någon annan sorts spelutvekling där man får arbeta med rellaterade saker och använda sig av spelteori, typ level designer eller writer.
Min erfarenhet är att det är ett jobb som äter upp mycket av ens kreativa energi, vilket gör att man inte är så jättepigg på att sitta och skapa saker. Till och med mitt nuvarande jobb, där jag "bara" är copywriter, äter upp en massa kreativ energi.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jobba hos Paradox Interactive, inom antingen Brands eller Production, alternativt hos Paradox Development Studios. Alla pratar och spelar spel varje dag. Människorna där är alla typer av spelutvecklare, från gamla till nya tiden av äventyrsspel (min närmaste chef skrev Mutant Rymd och Chronopia, liksom), gamla Järnringen, nya Järnringen, Fria Ligan, etc - sådant jävla rollspelsnördmecka finns nog inte någon annan stans i världen.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Krille;n79956 said:
Min erfarenhet är att det är ett jobb som äter upp mycket av ens kreativa energi, vilket gör att man inte är så jättepigg på att sitta och skapa saker. Till och med mitt nuvarande jobb, där jag "bara" är copywriter, äter upp en massa kreativ energi.
Sant, jag är ingen writer och kan tänka mig att det skulle kunna vara ett stort hinder. Känner att jag har fått lättare för att slutföraegna projekt tack vare att jag jobbar med spel, men då med level design och grafik. Det känns som att det går att använda saker jag lär mig på arbetstid men att det är tillräckligt annorlunda att skriva för att det ska vara roligt.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Arfert;n79942 said:
Att jobba för stt statligt verk där man mäter buller från ljusrör och liknande vore perfekt. Helst med ett eget rum där man har en såndär "kom in-vänta-upptagen" lampa utanför. Skriva utredningar ingen läser. Jackpot.
Fem år senare är alla döva pga. jättehögljudda lysrör. Raporterna visade sig vara till hälften OSR regler som copy pastats av misstag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Vaken natt som personlig assistent.
Får inte lov att sova. Sitter ensam med laptoppen från 22:00 till 06:00.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
Få förunnat att arbeta med sin hobby, men utöver detta så ser cynikern två alternativ utifrån kommentarerna:

1. Ordna sig ett (gärna meningslöst?) arbete där man kan smita undan/sitta av tiden. Nackdelen är att lönen ofta är usel och varje rollspelsmodul innebär en ofrivillig vecka på 5:2 dieten..
Kommunal eller statlig anställning ger bäst odds.

2. Tvärtom skaffa sig specialistkunskaper där arbetsgivaren ger en frihet under ansvar, är mån om att man ska må bra, och där man på gott och ont tvingas resa för att dela sina eftertraktade kunskaper på annan ort. Även säljare kan lyckas nästla sig in här antar jag.. ;)
Du har råd att köpa rollspel, periodvis att läsa dem på tåg-flyg-hotell, men sällan tid att spela dem.. (Skype?)


?
Big Marco;n79958 said:
Jobba hos Paradox Interactive, inom antingen Brands eller Production, alternativt hos Paradox Development Studios. Alla pratar och spelar spel varje dag. Människorna där är alla typer av spelutvecklare, från gamla till nya tiden av äventyrsspel (min närmaste chef skrev Mutant Rymd och Chronopia, liksom), gamla Järnringen, nya Järnringen, Fria Ligan, etc - sådant jävla rollspelsnördmecka finns nog inte någon annan stans i världen.

Ett snabbt besök på webbsidan avslöjar Tomas Härenstam, Mattias Lilja, ... inga titlar och foton ännu.. är detta en nyligen genomförd räd? Jag får en mycket positiv känsla! Bejaka nu att de har tid och kreativ energi över till sina rollspelsprojekt bara! :)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Det sägs att Google ger arbetarna "fri tid" att utveckla egna projekt under en del av arbetstiden. Det skulle kunna vara rollspelsvänligt.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Över huvud taget nattjobb. Väktare på skyddsobjekt, skötare på slutenvård. etc.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
anth;n80025 said:
Spärrvakt i tunnelbanan (eller valfri tågstation).
Jag föreställer mig att spärrvakter också har goda möjligheter att bygga karaktärsbeskrivningar av människorna som passerar spärren tex "det där skägget tar jag med mig".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527


Jag missade den här tråden under min exil. Men nu har jag läst den och upptäckt att alla verkar hålla med varandra om att man ska ha ett tråkigt jobb med mycket fritid.

Och ni har alla fel.

Var kommer er inspiration ifrån? De bästa rollspelsjobben måste vara de där man jobbar med situationer som går från jobbiga till hjärtskärande till fruktansvärda varje dag. Där är lite inspiration!

Så polis, lärare, soctant, jurist, Greenpeace aktivist, yrkesmilitär, AA sponsor eller politisk aktivist. Det är bra rollspelsjobb!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Jag skrev mitt första egna rollspel sommaren 1983 när jag var helgvakt på en fabrik i Göteborg. Det mest spännande som hände var en vattenläcka. Tre ggr per dag skulle jag patrullera. I övrigt satt jag ensam i min kur med en reseskrivmaskin, en transistorradio och en walkietalkie. Arbetsledaren tittade in en gång per dag och drack kaffe med mig.

Spelet hette Thriller och var ett agentspel vagt inspirerat på TV-serien Mission Impossible från tidigt 1970-tal. Det refuserades av Titan Games och manus är försvunnet sedan länge.

I övrigt: jobbet som spelkonstruktör och produktionsledare hos Äspel 1985-89. :rolleyes:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
God45;n86507 said:
Samtliga mina rollspel har kommit efter att jag började jobba. Innan jag började jobba hade jag hyfsad försörjning i form av soc eller CSN och gick en jämförelsevis soft utbildning = hade massvis med tid.

Så... Ja, precis. Lärare innebär en tillräcklig lön för att leva ett fullgott liv som rollspelsmakare förutsatt att man är okej med att prioritera bort trams som bil och utlandssemester till förmån för saker som betyder något, som rollspelsillustrationer och tryck. Man får ständig inspiration och input av en ständigt föränderlig arbetsplats som ger en massa energi (iaf om man hamnar på en skola där man trivs, som jag). Perfekt är det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
mo.;n79962 said:
Fem år senare är alla döva pga. jättehögljudda lysrör. Raporterna visade sig vara till hälften OSR regler som copy pastats av misstag.

"Instruktioner vid skyddsrond, bullermätning av armaturer
1. Slå en D20 och jämför resultatet med tabell 3b, 'Vandrande monster'..."
 
Top