Nekromanti Vilket är ditt favorit-monster?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
vilket är ditt favorit-monster* och varför?

*unika monster, dvs inte generiska monster-grupper som zombies.

G

Guest

Guest
Jag har en förkärlek för myconider/svampmän i alla dess olika tappningar. Kolla in den här liraren liksom!

chrull

Stockholm Kartell
Tony.M.Meijer said:
Hej,
vilket är ditt favorit-monster* och varför?

*unika monster, dvs inte generiska monster-grupper som zombies.
Det bra med unika monster är ju just att de är unika, oförutsägbara och helst inte ens namngivna annat än som typ "The Blob" eller "Fasan från Schwarzwald".

Alla så kallade unika monster som finns klart stattade, namngivna och utgivna i flera monsterböcker (Tarrasque, Cthulhu etc) blir snabbt väldigt tråkiga och tvärt om vad som gör unika monster bra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Monstret som är som en klump av mer eller mindre amorf kött. Den här saken som gärna inte ens kan röra sig (utan möjligen kan skicka iväg tentakeler skilja av delar av sig själv eller kontrollera folk med telepati) utan ligger där i sin håla och konsumerar folk genom att absorbera dem.

Den har gärna växt ihop med sin omgivning och behåller medvetandet från alla den slukat. I den mån det finns avancerad teknologi i världen får den gärna växt ihop med det också. Exempelvis kan den ha växt ihop med några datorer och har på så sätt tillgång till hela internet i sin hjärna (med porr och allt!).

Exempel på detta monster i filmer och sånt:
The thing (film)
Slither (film)
Fallout (dataspel)
Death on the Reich (rollspelsäventyr) till Warhammer FRP
Operation Kirkwood (rollspelsäventyr) till Mutant RYMD

anth

Vetefan
Ska man ha unika monster ska de skapas med slumptabell. :gremsmile:

Mina favoritmonsterraser är nog annars aboleth och illithid - den ena uråldrig, den andra kommer från framtiden och bägge är superintelligenta.

chrull

Stockholm Kartell
anth said:

Mina favoritmonsterraser är nog annars aboleth och illithid - den ena uråldrig, den andra kommer från framtiden och bägge är superintelligenta.
Monsterraser så föredrar jag också de riktigt intelligenta raserna. Få saker som involverar namngivna monster ur en monsterbok är så ballt som när det visar sig att det är en Lich/Illithid/Beholder som ligger bakom allt.

Intelligenta skurkar med magiska/psioniska förmågor är sweet.

slanfan

Hero
Människor! De är alla unika som snöflingor och lyckas alltid förvåna med sina onda handlingar.

G

Guest

Guest
anth said:

Agreed! Aboleths är fan lite coolare än illithider dock.

CapnZapp

Myrmidon
chrull said:
Det bra med unika monster är ju just att de är unika, oförutsägbara och helst inte ens namngivna annat än som typ ... "Fasan från Schwarzwald".
Googlade och första bilden blev ;-)

chrull

Stockholm Kartell
CapnZapp said:
chrull said:
Det bra med unika monster är ju just att de är unika, oförutsägbara och helst inte ens namngivna annat än som typ ... "Fasan från Schwarzwald".
Googlade och första bilden blev ;-)
HAHAHAHA :gremlaugh:

Får jag ändra till "Skräcken från Schwarzwald"?

johoohno

Warrior
När det begav sig för en sisådär tjugo år sedan fanns det ett dataspel i plattformsstuk, tror jag, med någon klassisk demon (röd hud med horn och svans) man skulle besegra. Så fort man fått kål på den splittrades den upp i två flygande bestar. När man slog ihjäl en av dem blev den om igen två nya mindre demoner. Cool idé som jag ofta finner mig vilja använda när jag har med demoner i rollspel.

Ymir

Liten kantbaron
Yak Folk. För att de är awesome:

Also; Dreambreath Dracolich. Det är en lisch (=awesome), som är en drake (=awesome), som:

Dreambreath dracoliches have learned how to project a permanent dream of themselves into the waking world, where they can stalk prey through both nightmare
and reality forever.

A pale white luminescence leaks from the translucent
form of this skeletal dragon, and vapor swirls
within its rib cage. Its wings stretch wider than seems
possible, and across that blank black canvas the last
remaining stars of a dying world sputter and wink.

God45

#PrayersForBahakan
Jag är löjligt förtjust i Gelatinous Cubes:

Men jag måste nog säga att Mind flayers är mina favoriter. Eftersom vad mina spelare säger är sant:

"DE ÄR DET JOBBIGASTE MONSTRET I D&D! ÖPPNA INTE DÖRREN!!!!"

Vampyr-enbuskar
Rollfigurerna hittade en trevlig hagmark att slå läger i, med enbuskar här och där. En är ju bra trä att starta elden med.
Varje person som gick på sitt vaktskift tyckte att buskarna stod lite tätare kring lägret än när de gick och lade sig.
En rollfigur vaknade av att han inte kunde andas och hade rottrådar som börjat växa in i näsa och öron. När de andra rollfigurerna upptäckte detta rushade buskarna, piskade rollfigurerna med sina grenar och försökte snärja dem med sina rötter. Som tur var så var en fortfarande bra att elda med.

Varför gillade jag dem? För att enbuskar annars är ganska trevliga växter och rollfigurerna var helt oförberedda. Eller, inte helt oförberedda. Spelarna hade fått rita kartan över sträckan de skulle resa, och en av dem hade skrivit in "okänd fara" på ett ställe.
Varför de valde att slå läger exakt där undrar jag fortfarande.

Annars gillar jag nog det mesta som är för farligt för rollfigurerna att slåss mot. Och monster som det går historier om, som rollfigurerna kan få höra innan de möter monstret.