Vilket är ditt favoritsystem och varför?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Generica. Varför inte, jag har gjort det efter min egen smak.

Designat med samma mål som GURPS, dvs generiskt (både att man ska kunna spela allt och att alla andra spelsupplement ska funka till det), flexibelt, enkelt och innehålla massor av rollspelsbränsle.

Ska vi prata om köpesystem, well, då blir det BRP i någon variant, typ GURPS, Cthulhu, Pendragon eller gamla Äventysspels-spel. Det är intuitivt och okomplicerat.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
85
Kan inte säga att jag har någon solklar favorit, men jag kan i alla fall lista några av de jag gillar mest.

System jag gillar som jag har spelat:
Dungeon Crawl Classics - Tokigt och hysteriskt kul med level 0 funnels (dussinvis av bönder och knegare som skickas till en dödlig dungeon). Några av de bästa äventyr jag nånsin spelat. Vet inte hur bra det är efter level 0, men jag har nog aldrig haft så kul som SL. Fick även otroligt bra reaktioner från spelarna.
Maze Rats - Så otroligt simpelt men så otroligt bra. Rulla några tärningar för att skapa din karaktär, sen bara att köra. Har också helt fantastiska tabeller. Perfekt för korta impromptu-äventyr.

System jag gillar som jag har läst men inte spelat:
The Black Hack - Många kul koncept. Gillar verkligen usage dice för att hålla koll på förbrukningsvaror. Sjukt mycket SL-verktyg. Kommer använda ett eget hack av detta i min Hot Springs Island-kampanj som startar på torsdag.
Mörk Borg - Laserfokus på temat nattsvart misär och det görs riktigt bra. Enkelt att komma igång. Om nu min tilltänkta grupp kunde ta sig i kragen så vi får spela den one-shot jag förberett..

Bubblare:
Allt från Fria Ligan - Har bara spelat Tales from the Loop men har läst Nordiska Väsen och Mutant: År Noll. Det kan nog vara så att jag gillar miljöerna mer än systemet, men oavsett så verkar de vara fantastiska spel. Tyvärr svårt att hitta spelare då jag verkar vara den enda som känner till Fria Ligan här borta. Har dock planer på att köra ett bord Nordiska Väsen på Halloween.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Bubblare:
Allt från Fria Ligan - Har bara spelat Tales from the Loop men har läst Nordiska Väsen och Mutant: År Noll. Det kan nog vara så att jag gillar miljöerna mer än systemet, men oavsett så verkar de vara fantastiska spel. Tyvärr svårt att hitta spelare då jag verkar vara den enda som känner till Fria Ligan här borta. Har dock planer på att köra ett bord Nordiska Väsen på Halloween.
"Här borta" ? :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Vet inte direkt om jag har ett favoritsystem. Jag tycker att ganska många system är trevliga att spela med, och jag gillar att variera mig. Om jag ska välja ett system får det dock bli det jag byggt själv till Världsrymdens vagabonder. Det är varken för avskalat eller för detaljerat utan precis lagom pyssligt med farliga strider och rollfigurer som kan göra häftiga grejer utan att för den skull bli ohanterligt mäktiga. Vidare får man använda många olika typer av tärningar vilket jag tycker är roligt, men systemet undviker samtidigt både nävar med tärningar och avancerade beräkningar. Systemet är också fritt från diverse nyare designgrejer som skaver mer än de tillför för mig, till exempel fail forward och graderade utfall.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Hudfläng mig. Apocalypse World.
Orsak: Den unika förmågan att skapa kreativt drama mellan rollpersoner. Elektriskt.
Inget hudflängande här, men orkar du säga något om vad som är så roligt med kreativt drama mellan rollpersoner?

Jag gillar drama, men vad tycker DU gör drama så särskilt roligt?

😀
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Inget hudflängande här, men orkar du säga något om vad som är så roligt med kreativt drama mellan rollpersoner?

Jag gillar drama, men vad tycker DU gör drama så särskilt roligt?
😀
Självklart!

Drama är kul och kan uppstå oavsett vilket spelsystem som spelas.

Meeen... AW är väldigt bra på att SKAPA spelfokuserat DRAMA mellan ROLLPERSONERNA som vidgar den berättelse alla deltar i.
Versaler för att tydliggöra de komponenter som gör det här systemet särskilt bra och ganska ensamt i klassen.
Roligt blir det för det oväntade kommer från många deltagare runt spelbordet, spelledaren agerar ofta mer som professionell moderator än ledare som ska servera nästa tvist eller äventyrskrok.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Självklart!

Drama är kul och kan uppstå oavsett vilket spelsystem som spelas.

Meeen... AW är väldigt bra på att SKAPA spelfokuserat DRAMA mellan ROLLPERSONERNA som vidgar den berättelse alla deltar i.
Versaler för att tydliggöra de komponenter som gör det här systemet särskilt bra och ganska ensamt i klassen.
Roligt blir det för det oväntade kommer från många deltagare runt spelbordet, spelledaren agerar ofta mer som professionell moderator än ledare som ska servera nästa tvist eller äventyrskrok.
Bra argument för den svenska utgåvan man kan backa låter det som? 😀
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Bra argument för den svenska utgåvan man kan backa låter det som? 😀
Absolut. Men garanterat inget promo-postande bakom inlägget - min genuina åsikt och upplevelse bara.

Vilket sedan lett till...ja, fyll i resten :)
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
67
Hudfläng mig. Apocalypse World.
Orsak: Den unika förmågan att skapa kreativt drama mellan rollpersoner. Elektriskt.
Håller med om AW och det mesta inom pbta. Driver både handling, drama och rollspelande på ett sätt som inga andra av mig testade spel gör. Spelare och SL tillsammans skapar den bästa historien, och det är väl det som allt handlar om, inte hur mycket kp en orch har, eller hur många stridsrundor det tar att springa till nästa fiende
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Det finns för många riktigt jävla bra spel för att ha en favorit känner jag. Skulle det handla om att jag fick välja ett spel att ta med på en öde ö, skulle det vara enklare. Då skulle det bli Burning Wheel + laminerade scriptsheets, för då jävlarns skulle vi ha tid att spela det så alla kom in i det ordentligt. Men bara såhär rakt av har jag svårt att värdera spel jag gillar, som B/X, Burning Wheel, gamla Traveller, Solar System, Sorcerer, Trollbabe, Apocalypse World, m.fl. Alla fyller de sin plats för en viss sorts upplevelse och alla dessa spretiga lite olika upplevelser är ju fantastiska och saker jag inte vill prioritera bort.
 
Top