SL skall använda sitt ansvar så att alla har kul!
För de flesta spelgrupper tror jag att det fungerar så att SL använder sin makt för att alla skall kunna ha det kul.
Om man bara koncentrerar sig på att han kul så finns det alltid en risk att man glider från ämnet, så att man fortfarande har kul, men att det inte är rollspel mera. Det kan också gå så att man, genom rollspelet, har kul på någons bekonstnad, och då är det också bra med den SL som kan hoppa in med sin "allsmakt", och se till att alla har det kul.
Om man istället satsar på att ha en SL som alltid har rätt, då har man hamnat i en annan fälla, spelarna förlitar sig bara på att SL gör så att det är kul, då ansvaret egentligen ligger på alla inblandade. Fördelen här är att en SL kan göra så att alla har det kul, bara man inte förutsätter att han/hon är den enda som bidrar till kuligheten. Samtidigt känns det inte roligt om SL hela tiden bestämmer allt.
Orsaken till att SL skall vara allsäktig tror jag är för att man skall undvika onödigt regeltjafs då man spelar. SL är inte ofelbar för att vara ofelbar, utan för att göra det roligt.
Som sagt så är det en blanding som är det ultimata, men jag vet ändå inte om jag skulle vilja kalla det en regel. Det känns så stel, det skulle kännas bättre att kalla det förnuft istället.
Man kan också se det ur ett annat perspektiv, är det SL eller spelarna som är underhållare, och är det SL eller spelarna som skall underhållas. Men det är lite OT, så det orkar jag inte spelkulera om just nu.