Får man fråga vad det kommer sig att Saga 2 inte är 170x240 mm när Saga 1 är det? (Om jag mätt rätt i bokhyllan, förstås)Arfert;n308198 said:170x240 mm. Eller Gyllene snittet. Och A-format är det sämsta som finns.
A5 tycker jag går an, men A4 känns billigt. Böcker i A4 är layoutade i Word av en människa som tidigare kopierat upp häften åt sina elever på en Toshiba och aldrig stannat upp och funderat på att det ens finns andra format och att inga vackra böcker är i A4.Björn Wärmedal;n308215 said:Och varför är A-formatet så dåligt?
Fast det spelar ju ingen roll när det gäller tryckta böcker. De kommer ju med alla sidor man behöver, så även om du har en trave A4 hemma så blir inte boken mer lättillgänglig för det. Den blir bara fulare.Vimes;n308229 said:A-formaten (A5 och A4) är det bästa. Tillgängligt för alla.
Måns;n308230 said:Fast det spelar ju ingen roll när det gäller tryckta böcker. De kommer ju med alla sidor man behöver, så även om du har en trave A4 hemma så blir inte boken mer lättillgänglig för det. Den blir bara fulare.
Den skickar man till Lulu och låter den trycka upp nått ex till spelgruppen. Det gjorde vi. Och bara för att boken var OOP. Annars är det bara att köpa en. Att snåla med PDF:er ska man inte uppmuntra! Deras syfte är att läsas digitalt.ceruleanfive;n308234 said:Det skulle väl vara om man vill skriva ut sin PDF-version av spelet. Men då får man helt klart skylla sig själv när det inte blir bra, oavsett format.
Björn Wärmedal;n308215 said:Och varför är A-formatet så dåligt?
krank;n308240 said:En kombination av:
- Familiarity breeds contempt – lite samma anledning som att Times New Roman betraktas som ett fult typsnitt; det man är alltför van vid känns inte tillräckligt speciellt för att kunna vara "bra".
Ja, du svarar ju på frågan själv där. Bara för att vi är vana vid A4 så innebär det inte att det är enklare att arbeta med. Som du själv påpekar är det snarare tvärtom.krank;n308240 said:För egen del gillar jag A-formaten. De är inte bättre eller sämre än andra; de ger bara andra förutsättningar. Man får jobba mer med luft på ett A4 för att få lagom långa rader, till exempel, och vara varsam när man väljer typsnitt och grad när man sätter tvåspaltigt. Det jag verkligen gillar med A-formaten är ju att de så naturligt passar i varandra – att A4 är exakt två A5, att A3 är två A4, att två A6 blir ett A5. Varje gång jag tänker på den egenskapen hos A-formaten så myser jag litegrann.
avatarex;n308243 said:Vilka rollspel utöver Rotsystem är tryckta i A5-format?
Vi har valt att göra det kommande Gudasaga i A5. Det kändes som det mest attraktiva alternativet hos Publit för just det här spelet. Jag har inget emot formatet. Och vissa delar av boken kan vara praktiska att enkelt kunna kopiera/skriva ut.avatarex;n308243 said:Vilka rollspel utöver Rotsystem är tryckta i A5-format?
Medan jag anser att det enda egentliga syftet med PDF är att skrivas ut. Att sedan nästan alla spel som distribueras digitalt görs så som PDF är mest för att man ändå gör en version för tryckning/utskrift, och då är det världens lättaste grej att även exportera samma sak i PDF. Plus att sidindelningen blir samma som i den tryckta upplagan, så man kan lätt referera till "sidan 28".Måns;n308235 said:Den skickar man till Lulu och låter den trycka upp nått ex till spelgruppen. Det gjorde vi. Och bara för att boken var OOP. Annars är det bara att köpa en. Att snåla med PDF:er ska man inte uppmuntra! Deras syfte är att läsas digitalt.
Anser jag.
Du har en bra poäng. Responsiv layout är väldigt trevligt!Staffan;n308258 said:PDF är egentligen ett kasst format för digital distribution. Poängen med PDF är att vara troget det fysiska exemplaret, och varför skulle man vilja vara det på en skärm? Ibland läser jag saker på min 27" skärm på min fasta dator, ibland på min 13" Chromebook, och ibland på min 10" surfplatta. En PDF som är lätt att läsa på en av dessa kommer att vara kass på de andra.
Nej, om något ska distribueras och primärt läsas digitalt, gör det till en webbsida. Gör du det rätt så kan du läsa det på vilken skärm som helst och få innehållet att anpassas till formen. HTML tillåter även att man har materialet i flera fönster uppslaget på olika ställen. För ett exempel på en tjänst som faktiskt gör detta riktigt bra, se D&D Beyond.
Alltså, folk får göra vad de vill med sina PDF:er. Jag ser bara inte riktigt poängen med att köpa en PDF för 50-150kr för att sedan skriva ut den för ytterligare pengar, och dessutom med dåligt resultat, om det finns en tryckt variant att tillgå.Staffan;n308258 said:Medan jag anser att det enda egentliga syftet med PDF är att skrivas ut. Att sedan nästan alla spel som distribueras digitalt görs så som PDF är mest för att man ändå gör en version för tryckning/utskrift, och då är det världens lättaste grej att även exportera samma sak i PDF. Plus att sidindelningen blir samma som i den tryckta upplagan, så man kan lätt referera till "sidan 28".
PDF är egentligen ett kasst format för digital distribution. Poängen med PDF är att vara troget det fysiska exemplaret, och varför skulle man vilja vara det på en skärm? Ibland läser jag saker på min 27" skärm på min fasta dator, ibland på min 13" Chromebook, och ibland på min 10" surfplatta. En PDF som är lätt att läsa på en av dessa kommer att vara kass på de andra.
Nej, om något ska distribueras och primärt läsas digitalt, gör det till en webbsida. Gör du det rätt så kan du läsa det på vilken skärm som helst och få innehållet att anpassas till formen. HTML tillåter även att man har materialet i flera fönster uppslaget på olika ställen. För ett exempel på en tjänst som faktiskt gör detta riktigt bra, se D&D Beyond.
Det måste inte vara en webbplats - ePub är ju i grunden bara ett gäng HTML-sidor som zippats ihop tillsammans med lite metadata.ceruleanfive;n308260 said:Det jag menar är att det finns en fördel med att vara trogen det fysiska exemplaret. Men om ett spel enbart ska släppas digitalt ser jag det nog som att det enbart finns fördelar med en responsiv webbplats istället för PDF. Att göra båda går ju, men det blir en ekonomisk fråga också.