Nekromanti Vilket är ditt absoluta favoritspel?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Googlade och fann - inget som tycktes rollspelsrelaterat. Vad är det här, varför kommer det knocka PE ur din pidestal och kommer det verkligen?

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Googlade och fann - inget som tycktes rollspelsrelaterat. Vad är det här, varför kommer det knocka PE ur din pidestal och kommer det verkligen?
Det är det som är problemet. Det finns inte.

Men fanns det ett spel om vargskördegudinnor och handelsresande så skulle det rocka fett!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tonårsjapanskoltjejer och vargskördegudinnor. Nu ska vi nog inte tränga djupare in i dina mentala arealer här :gremwink:

Sopbil

Veteran
Wastelands för settingen, rollformulären och känslan. Använder det till alla mina post-apokalyptiska spel.

Mutant: Undergångens Arvtagare för äventyren och särskilt kampanjerna som är det absolut bästa jag suttit SL för.

Neotech för regelsystemet.

Bassejr

Hero
Väldigt många som nämner CoC. Fins det möjligen någon tråd på forumet, eller annan hemsida som pressenterar spelet lite närmare, utifall att jag skulle vara intresserad av att skaffa det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är ett skräckspel baserat på HP Lovecrafts berättelser. Reglerna är enkla, och väldigt bekanta för de som spelat lite äldre versioner av Drakar och Demoner.

http://chaosium.com/callofcthulhu/ <-- officiell sida för spelet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mitt favortispel är WFRP. Nej, Call of Cthulhu ... eller WFRP ... Cyberpunk är cool också. Och Traveller.

Det blir ändock Call of ... Nä, WFRP. Första eller andra upplagan. Andra. Så blev det.

WFRP 2.0 är mitt favoritspel. Eller WFRP 1.0 ... Hmmmm ....

WFRP 1.5, en blandning av första och andra utgåvan jag precis hittade på, det är mitt favoritspel.

/m

Arfert

Facit
Magnus Seter said:
Mitt favortispel är WFRP. Nej, Call of Cthulhu ... eller WFRP ... Cyberpunk är cool också. Och Traveller.

Det blir ändock Call of ... Nä, WFRP. Första eller andra upplagan. Andra. Så blev det.

WFRP 2.0 är mitt favoritspel. Eller WFRP 1.0 ... Hmmmm ....

WFRP 1.5, en blandning av första och andra utgåvan jag precis hittade på, det är mitt favoritspel.

/m
Det var nästan jag valde WFRP 1ed som favorit. Men det fick bli CoC till slut.

Trea blev AD&D 1ed, och på delad fjärdeplats RQ, Dragon Warriors och Pathfinder. Det beror på dagsform.

Att ta upp ett av mina egna spel på listan kändes lite förmätet. Så därför skriver jag inte Saga, PW eller Fantasy! ...eget skryt luktar illa. :gremsmile:
Sen har mina största spelupplevelser varit med spel jag inte skrivet. Gillar att utforska ett spel genom spelade. Bit för bit.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Just nu? Pathfinder.

Varför? För att det är det vi har spelat en pågående kampanj i i över ett år.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Dante said:
Just nu? Pathfinder.

Benägen att hålla med. Pathfinder är det spel jag har lyckats hålla igång en kampanj längst i. Det måste finnas en anledning (eller flera) till det.

anth

Vetefan
Dante said:
Just nu? Pathfinder.

om någon hade frågat mig för ett år sedan hade jag nog också svarat PF - men nu är jag inne i OSG-svängen så jag säger Castles & Crusades.
Det ger lika mycket som PF, men man slipper alla jämrans skillpoints och feats.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Precis som andra spelskapare måste jag säga mitt eget spel, Bortom: Lögnens slöja. Det vore något fundamentalt fel på mig om jag skrev ett spel som jag hatade. Men med det ur världen, får jag säga att mitt favoritspel nog tillhör nWoD. Deras nya toolbox-approach är något som jag tilltalas av och ser man till världen så är det nog Changeling: The Lost som tilltalar mig mest.

Men bubblare är förstås gamla Vampire med den alldeles underbara metaplotten som jag följde fanatiskt innan jag stängde den världen med ett Gehenna-scenario. Sedan så har jag ett starkt hjärta för Drakar och Demoner som i över 10 år var min största rollspelskärlek, oavsett om det var Altor eller Chronopia som gällde.

Ögat

Hero
Drakar och demoner Trudvang. För att det blir bra stämning direkt.

Mutant UA
. För att jag har världens bästa Mutant-SL. Han ÄR praktiskt taget ett talande djur.

Sen gillar jag The One Ring också, men jag har bara spelat tio möten så jag kan inte riktigt uttala mig om det är en bestående kärlek eller inte.

G

Guest

Guest
Svår fråga.

De spel jag har haft roligast spelsessioner med är nog Eon, Mutant och VtM. Givetvis var detta under skoltidens glansdagar och man låste in sig hela sommarlov för att spela. Fast ingen av de här spelen kan nog räknas som mitt favoritspel.

Någon D&D-klon är det nog i alla fall. Och något som medger stora möjligheter till upptäckande av antingen grottkomplex eller stora vildmarksområden.

Goda kandidater för den sortens spel är: Labyrinth Lord, Adventurer Conqueror King, Lamentations of the Flame Princess och Cavemaster.

Och där vinner nog Cavemaster. För i Cavemaster kan man vara neanderthalare och brottas med förhistoriska grisar. Därtill så spelar man med stenar.

Edit: Glömde helt att nämna The One Ring! Det uppfyller ju nästan alla mina krav. Borde nästan skriva ett hack till det som gör det mer likt D&D. Hur som helst så är det i alla fall det mest väldesignade spel jag läst och spelat hittills.

MrG

Swashbuckler
Jag sa för ett par år sedan att Frispel med Öppna ditt hjärta... hade hittat den perfekta rollspelsformen. Jag håller fast vid det (varför jag nu skriver en del i den formen själv). Sån friform är min favorit! Värld gärna vår idag eller igår. Ska man ha ett system så O:FR för att göra karaktär och typ Pendragon för när man vill slå några tärningar.

-Gunnar (som just nu spelar friform, Pendragon och vad som bjuds i Reidals källare, dvs oftast O:FR)

Botulf

Hero
Favoritspel är för mig något väldigt varierande. Men om jag tror vinnaren för mig är:

Barbarians of Lemuria

För det är så enkelt, för det är Swords&Sorcery fullt ut, det är lättanpassat till andra settings, och lyfte fram den spelstil jag var ute efter men aldrig sett framlyft i något annat spel i kombination med att faktiskt stödja den. Världen i grundreglerna är dock inte mycket att hurra över. Men det känns ju ändå egentligen menat att spela Conan/Hyborian Age med spelet så grundvärlden finns väl pliktskyldigt där. Ogillar även den estetiska stilen med något undantag. Och det finns på tok för lite support till spelet. Dock så har det sina skavanker och begränsningar men det kan förlåtas.

jakobius

Veteran
Svårt att svara på. Om jag tolkar favoritrollspel som det spel man haft roligast upplevelser med så kan det bli Sagan om ringen - dvs. ett helt hopplöst regelsystem men en massa roliga äventyr.
Men om jag väger in ett bra spelsystem och spelvärld också så blir det Warhammer Fantasy Roleplay. Framför allt för den helt sagolika spelvärlden och kampanjerna, särskilt då The Enemy Within. Illustrationerna till 1. edition är också bland de mest stämningsfulla jag sett i rollspelssammanhang.
Call of Cthulhu är en bubblare, stämningen man kan få till i det spelet går utanpå det mesta.