Nekromanti Vilket intryck ger rollformuläret?

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag har lagt upp ett utkast till (väldigt enkelt) rollformulär till ett SF-klur jag jobbar med. Jag skulle vilja be om helt spontana synpunkter - vad säger rollformuläret om spelet, om man ser det utan att känna till mer? Ser det bra ut? Spelvänligt?

Jag är inte världens mest inspirerade eller kunniga designer, så mer specifika synpunkter på utformningen tas också tacksamt emot. (Där är en del skönhetsfläckar jag är medveten om, linjer som inte är helt ensade eller placerade där de ska.)

En annan intressant fråga kan vara: Vad antyder rollformuläret för erfarna rollspelare? Ger det en hint om vad spelet handlar om, vilka möjligheter som erbjuds osv?

Rollformuläret finns här>>


Tackar på förväg!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Äntligen! Perkele! är ett spel i den i övrigt förbisedda SaunaPunk-genren.

Om jag lägger av mig min coola indiehatt och tar på mig den entusiastiska tradmössan tror jag att Perkele! är ett fungerande spel. Man har rensat bort grundegenskaperna, men de användes ju ändå aldrig till något vettigt. Färdighetslistan är i vissa avseenden oerhört detaljerad, notera att de pitoreska inslagen "Segling" och "Skjuta: Bågar" samsas med "Kirurgi" och "Nanoteknik".

Av utrustingsrutorna till höger kan vi sluta oss till att stridssystemet inte är så jättedetaljerat, till syvende och sist kan man beskriva sina vapen med vilket skadevärde de har, och möjligen magasinstorlek och vikt. Den för genren så klassiska kniven har bakats in i "Närstrid: Fäktning", smidigt, då en stridsfokuserad roll inte behöver splittra sina poäng i två högar för att både kunna vara effektiv i striderna i de djupa granskogarna OCH i närkamperna kring bastun.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
wilper said:
(...)Färdighetslistan är i vissa avseenden oerhört detaljerad, notera att de pitoreska inslagen "Segling" och "Skjuta: Bågar" samsas med "Kirurgi" och "Nanoteknik".
(...)
För detaljerat? :gremsmile:

Kiitos!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Jag vet inte. Kör några speltester, ta bort alla färdigheter ni inte slog för, de behövs uppenbarligen inte. Det var så jag gallrade ner min lista av färdigheter i Höstdimma.

De gyllene åren då kvantitet sålde rollspel (100+ färdigheter, 50+ yrken, mer än 150 fantastiska djur och monster) är förbi. ÅAS, gör det spel du själv vill spela, är du nostalgisk och vill ha många färdigheter, ha många färdigheter.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Well, den huvudsakliga anledningen bakom antalet är dels att grundegenskaperna eliminerats, och färdigheter täcker upp för delar av det (blir viktigare) i den simuleringsnivå som jag strävar efter och dels att spelet ska simulera en nära framtid - så yrkesspecialisering et.c. ska kunna bedrivas på något sätt.

Men visst, en del (segling et.c.) kom med för att "fylla ut listan lite till"...

Ska fundera över ditt råd. Tack för synpunkterna!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag gillar formuläret. Det är stilrent och enkelt. Rubriken »Rollformulär« borde bytas ut till spelets titel.

Just rubrikrutan ser dessutom lite trasig ut, den går ner över de tre under. »Initiativ« ser nerkuffat ut av en linje som inte finns.

Dessutom undrar jag över de svarta linjerna i de grå avgränsarna. Behövs det både en grå och en svart linje i den?

Men det ser inte riktigt ut som ett tillräckligt enkelt tradsystem för att jag ska vilja spela det sådär på stört. Färdighetslistan är låååång.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tack!

Ja, "rollformulär" byts nog mot spelets namn. När jag kunnat bestämma mig för något... :gremsmile:

Bra synpunkt om linjerna, ska testa att ta bort dem och se. Likadant med utrymmet mellan - eller ja, avsaknad av det - de översta boxarna.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Behövs verkligen "spelarens namn", "ålder", "kön", "längd" och "vikt"?

Om de inte har direkt inverkan på systemet så tycker jag att du slopar dem till förmån för mer luft i formuläret.

Jag har aldrig glömt bort könet på min karaktär, inte heller ungefärlig ålder. Längd och vikt har aldrig varit viktigt på centimetrarna och kilona för mig.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Medhåll, med undantag för »spelarens namn«. Det är rätt trevligt att ha nedskrivet om spelledaren ska förvalta formulären.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Strikt och grått - lite nannyakuten. Ingenting kommunicerar SF till mig. Funktionellt och okomplicerat.

Mina spelare brukar alltid uppskatta om det finns en "övrigt"-ruta (för att till exempel skriva upp vad ens vänner heter). Om du skalar bort några färdigheter, eller på annat sätt får utrymme över, får du gärna lägga till en sån.
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
Jag gillar det!

Det är stilrent och lättläsligt :gremsmile:

Tycker dock att du kan ha skjutvapen som en färdighet istället för att ha skillnad på pistol och gevär.

Åtminstone tycker jag själv att jag skjuter precis lika bra med ett gevär som med pistol(eller ja det är ju lite lättare med gevär förståss..)
och då tränar jag i princip bara att skjuta med pistol. IRL alltså :gremsmile:

Tunga vapen har jag dock ingen IRL erfarenhet av :gremtongue:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Spontana kommentarer:
- Den grå kanten tycker jag känns onödig, men det är för att jag har dille på att göra formulär som är skrivarvänliga.
- Byt ut "Rollformulär" mot spelets namn.
- Typ överallt skulle det behövas mer utrymme mellan grå kant och början på text/linjer. Just nu blir det onödigt plottrigt; nån extra millimeters marginal i alla rutor skulle lösa problemet.
- De horisontella avgränsande strecken gör dubbelarbete så länge du har det grå, och är därmed onödiga.
- Jag tycker egentligen att "utseende" är onödigt; för mig är det egentligen bara regelmekaniska saker samt minsta möjliga som krävs för att man senare ska minnas vilken rollperson det var som har en plats på rollformuläret. Men då är jag en sån där tråkig typ också.
- Bristen på rader "Erfarenhet" och de skumma raderna under "Förflyttning" bryter mot resten av designen.
- "Sprängmedel" är kortare och gör att du slipper ha en extra tjock rad.
- Marginalen längst ner är alldeles för liten; kommer bli klurigt att skriva ut.

I övrigt har jag väl inte så mycket att säga. Det ser ut som ett ganska traddigt spel med massor av färdigheter.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Då ska jag SJÄLVKLART ge dig feed back av kända skäl. Det här är min första kritik på ett rollformulär men jag börjar närma mig de nivåer då jag känner att jag har fog för att kunna ge det också.

A och B vid färdigheter är bra för det underlättar säkert ditt tänk kring a och b fh och vilka som är det men det kommunicerar ett traddigt system som kan kännas lite EDD dvs 20 år gammalt. Inget fel men en känsla som kommuniceras.

Känns ganska stelt och ganska lite scifi. Mitt SC formulär jobbade med gråskala och "instansat" typsnitt mot en spräcklig grå bakgrund med mycket mer rondör. Det känns lite mer scifi tycker jag. Men jag vet inte vad du vill kommunicera så det kan vara helt rätt och smaken är olika.

Enkelt o överskådligt.

Jag gillar verkligen att färdigheter är utskrivna.

Om vapen är färdigheter så är det skönt att koppla dem mot vapnens data på ett o samma ställe.

Thats all for now!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tack alla som gett kommentarer!

Jag är kanske lite konservativ ja. :gremsmile: Jag tycker nog lite av den informationen som kanske inte alltid är viktig, bör finnas med. Jag brukar själv fylla i den - jag vill veta hur lång min RP är osv. Men man kan ju lämna dem blanka. (Iofs. funderar jag på att ge dessa data en betydelse i spelet, i avsaknad av abstrakta grundegenskaper och dylikt, så bör de konkreta fysiska data spela en roll - men jag har inte bestämt mig för hur stor... Förmodligen på nivån "Nej, du kan inte använda Cillas rymddräkt, du är 14 cm längre än hon", typ. Så kanske inte världen viktigaste attribut jämt...)

Har förenklat stridsfärdigheterna liiite. :gremsmile: Och skippat några överflödiga. Men som sagt, inriktningen kräver nog ganska många färdigheter ändå.

Strecken är borta och just nu experimenterar jag med skuggor under plattorna för att ge ett lite mer "levande" utseende. ("Utstansning" är snyggt, men jag kunde inte få det att se bra ut.)

Om vapnen och färdigheterna - min tanke (som systemet är uppbyggt) är att man helt enkelt i vapen-rutan skriver sitt slutliga värde där. Så jag ändrade beteckningen på en kolumn. (Chansen att träffa utgår från ens färdighetsvärde och lägger till ev. bonus från vapnet.)

Skrivaranpassning tycker jag också är ganska viktigt. Jag har provat på min skrivare, och där fungerar det. Många laserskrivare har idag marginaler på bara milimetrar. Men jag har inte tillgång till, eller koll på, bläckstråleskrivare. I värsta fall får man väl dock "anpassa till utskrivbar yta" eller så, dvs. minska med någon procent.

Jag inser att tänket med A- och B-färdigheter utlöser EDD-känslor... :gremsmile: Jag tror dock det krävs en sån uppdelning här, mellan färdigheter alla kan försöka sig på och kunskaper som man måste introduceras till på något sätt (utbildning t.ex.). Men jag ska fundera på beteckningarna...

Skippade "utseende" som föreslagit, och fick utrymme för mer utvecklad "pengar-hantering" (spelet ska ju vara modernt, lån, skulder, amorteringar et.c. bör kunna förekomma om man t.ex. tänker sig att folk köper rymdskepp - dyra saker...)

Sen blev en lite ruta över, som jag just nu inte vet vad jag ska ha den till. (Lite liten för "Vänner" och sånt...)

Jag ska försöka snygga upp och skapa lite mer utrymme nära kanter, men det kräver väldigt pill, så jag hoppar det just nu.

Än en gång tack för alla synpunkter. Om ni vill se version två (och synpunkter är välkomna där med, så klart), finns det här>>
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Skuggan gör det mer det definitivt mer levande och det var en bra sak. Jag är mer för inramning av olika enheter men det är en smaksak. Stansningen har jag bara bara gjort mot tonplattor men jag tog helt enkelt och skalade upp en skärmdump av Itunes och kollade hur mac gjort. Och det gör du genom att ha två textlager i PS. Ett mörkt och ett vitt. Det vita lägger du bakom och flyttar neråt och åt vänster ett par steg (eller som du vill). Voila: Stansning!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det ser trångt ut. Marginaler överallt är pyttesmå. Jag skulle rekommendera att du plockar bort de skuggade rutorna helt och hållet och gör bakgrunden vit. Avgränsa med luft istället för med linjer.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tack för synpunkterna igen.

Ja, jag håller med om att det är trångt. Lite VILL jag ha det trångt (det finns ju millimetrar att expandera utåt). Men inte FÖR trångt, så ibland är det ett problem. :gremsmile:

Jag kikar emellanåt på en variant utan grå bakgrundsplatta. (Bakgrunden är en enda form, så den är enkel att "slå av och på" för att jämföra...) Jag är inte lika förtjust i det - kanske min dåliga designkänsla som vill "ha mer" - men det är en möjlighet att ändå se till att båda varianterna finns, så får folk välja själva.

Niklas, jo - jag kan tekniken att använda skuggor och högdagrar för att skapa sådana effekter som stansning. Men eftersom jag inte gjort karaktärsbladet i ett ordentligt ritprogram, så var jag tillbaka i världen utan automagiskt stöd för sånt. Och det ville sig inte riktigt med förskjutningar av bokstäver - jag lyckas inte få helt konsekvent kerning t.ex. och när det gällde rutorna hade de en tendens att göra det mycket svårare att manövrera textrutorna om de låg dubbla. (Textrutan försöker hitta kanter att linjera med - plötsligt dräller det av dem...)

Men kanske om jag kommer på hur jag kan styra över det. Eller byter program. :gremsmile:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Första intryck

Spelet heter rollformulär.

Ett regellätt spel (få olika typer av rollpersonsvärden).

Tradspel (du har vikt för utrustning - att du har värden för förflyttning och många detaljfärdigheter som säkerligen inte kommer att användas förstärker sedan intrycket).

Ett väldigt traditionell utformning (du har kön, längd och vikt).

Stilrent (stora ytor för att skriva på).

Det är viktigare vem spelaren är än rollpersonen (spelarens namn står över rollpersonens).

Det är ett cyberpunkspel (när jag börjar läsa färdigheterna och ser "implantat" bland förmågor).

Saker som jag skulle ändra på
Rollformulär längst upp känns som om man blir skriven på näsan. Apelsin-TV. Ändra till rollspelets namn istället.

Ta bort strecken mellan rutorna. Att det är grått markerar gränserna tydligt nog. Om du vill att folk ska kunna ta bort det gråa, lägg då linjerna under det gråa så att de kommer fram när grålagret döljs.

Erfarenhet och språk känns undanskyfflat. De borde finnas i närheten av färdigheterna (som du borde banta ned). Gör språk till en färdighet istället där man kan skriva vilka språk det gäller i kolumnen för bonusar.

Skador och vapen/rustning borde vara närmare varandra. Erfarenhet och Sisu kan exempelvis byta plats.

Utseende borde höra till rutan längst upp till vänster med namn och bakgrund. Längd, vikt och kön kan man lika gärna skriva in i utseendet.

Om du har en rubrik, typ Egenskaper, Utseende med mera, sätt då inte ett kolon :)) bakom rubriken.

Marginalen längst ned borde ha samma tjocklek som mellan rutorna. Just nu ser det inte så snyggt ut.

Det är väldigt tight mellan kanten och grårutan. Jag undrar om alla skrivare kan skriva såpass långt ut i marginalen. Längst upp på formuläret är den största riskzonen.

Att FV-området är blankt kan eventuellt förvirra, så att man inte vet vilket värde som tillhör vilket. Fast det kanske funkar när man väl sitter där. Jag brukar göra "rutor" med parentestecken. ()

Hantera sprängämnen kan lika gärna heta Sprängteknik.

+/- kan man skriva ± (ALT + 0177). Just nu kan man också tolka det som "plus, delat eller minus".

/Han som gillar att göra rollformulär
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
De flesta har redan sagt det mesta. Men jag vill tillägga att jag antar att det här är ett spel som utspelar sig i en framtid där mycket av jordens yta består av vatten. "Segling", och Simning som förflyttning.

Waterworld RPG.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Usch störande med sånt där. Det är trist med undermåliga program. Man blir 3 år. Man vet vad man vill men kan inte.
 
Top