Nekromanti Vilket konvent

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
skall jag satsa på.

Mina förutsättningar är följande:
-Ekonomin ger bara tillfälle till ett längre konventsbesök (dvs alla konvent som äger rum bortanför Uppsala och Stockholm betitlas längre konvent enär resan är kostnad i dessa) per år.
- Jag vill kunna prova på att spela rollspel med en bra spelledare (så att jag får lite perspektiv på mitt eget spelledande och perspektiv på spelandet i sig.)
- Jag vill få tillfälle att mingla med folk från forumet och folk i övrigt som är trevliga... och gärna mingla lite med spelkonstruktörer/illustratörer mfl.
- Jag vill få tillfälle att prova på olika små kortspel, brädspel och andra roliga alternativ.
- Jag vill få tjuvspela något figurspel, utan att ha trettio armeer med mig, färdigmålade och snygga (ekonomin sätter p där)
- Jag vill få tillfälle att sälja lite egen art... om det är tillåtet för att dryga ut reskassan (och möjligheter att inköpa andras spelprodukter, ätandet och sovandet tillika)
- Jag skulle vilja kunna sova på någons extrasoffa/
bäddsoffa eller extrasäng... för min gamla ishiasrygg tycker inte om att slagga på golv av olika slag och jag har inte råd med resesäng...
- Jag vill nödvändigtvis ha tillgång till parkering i närheten av konventet, då jag måste resa bil för att få med mig bagaget... och iofs så kan vi ju packa in extrafolk i bilen om vi hyr släp... hm..
- Jag lider av skräck för stora konvent... dvs för mycket folk som jag inte känner. Så det får gärna vara ett konvent där jag känner fler än min egen make och Krille. :gremsmile: Panikångest är något som ständigt rider på min axel...

Hm, har jag glömt något nu... nä... jag tror inte det.

Så hjälp, vilket konvent ska jag välja?

Har bara varit på Gothcon förutom Stockholms spelkonvent. Så jag kan jämnföra konvententets föresättningar med dina önskemål:

- Jag vill kunna prova på att spela rollspel med en bra spelledare (så att jag får lite perspektiv på mitt eget spelledande och perspektiv på spelandet i sig.)
De flesta spelledare som jag har fått har varit bra. Men som alltid på konvent så finns det undantag.

- Jag vill få tillfälle att mingla med folk från forumet och folk i övrigt som är trevliga... och gärna mingla lite med spelkonstruktörer/illustratörer mfl.
Det brukar gå utmärkt på Gothcon... det är bara att leta upp folk :gremtongue: Men det finns väl inte direkt några samlingsplatser där man bara sitter/står och snackar med folk.

- Jag vill få tillfälle att prova på olika små kortspel, brädspel och andra roliga alternativ.
Det finns det fullt av på Gothcon. Du kan prova två Tyska spel och jämnföra dem i Tyska hörnet, låna ett spel i brädspelsbaren, SARZ spelrum eller Steve jackson rummet.

- Jag vill få tjuvspela något figurspel, utan att ha trettio armeer med mig, färdigmålade och snygga (ekonomin sätter p där)
Dead walk again , Beneath the waves och Western figurspelet brukar finnas på Gothcon. Sedan så brukar andra spel också finnas.

- Jag vill få tillfälle att sälja lite egen art... om det är tillåtet för att dryga ut reskassan (och möjligheter att inköpa andras spelprodukter, ätandet och sovandet tillika)
Det finns redan flera konstnärer/tecknare som säljer sin konst på Gothcon. Bl.a. Ackegård och Wolfmoon. Bara du säger till i förväg så är det nog inget problem.

- Jag skulle vilja kunna sova på någons extrasoffa/
bäddsoffa eller extrasäng... för min gamla ishiasrygg tycker inte om att slagga på golv av olika slag och jag har inte råd med resesäng...
Det här kan jag tyvärr inte svara på, men du hittar säkert någon forumit :gremwink:

- Jag vill nödvändigtvis ha tillgång till parkering i närheten av konventet, då jag måste resa bil för att få med mig bagaget... och iofs så kan vi ju packa in extrafolk i bilen om vi hyr släp... hm..
Det finns parkering precis utanför konventet.

- Jag lider av skräck för stora konvent... dvs för mycket folk som jag inte känner. Så det får gärna vara ett konvent där jag känner fler än min egen make och Krille.
Hmmm det är nog här det faller tror jag med tanke på att Gothcon typ är Sveriges näst största (största?) konvent.

Hoppas att du hittar något konvent som passar dig!

Gastono

Hero
Jag får hålla med Björn på de flesta punkterna här och måste säga att GothCon faller väldigt bra in på det du söker (i de flesta fall :gremsmile:)

- Jag vill kunna prova på att spela rollspel med en bra spelledare

Det är inte riktigt så att "Nää, GothCon har kassa spelledare... LinCon är däremot skitbra!".
Det varierar men enligt vad jag har hört så är ju majoriteten av spelledare ganska bra - även om det finns undantag här och var :/

Så det får gärna vara ett konvent där jag känner fler än min egen make och Krille.

Mer än din make och krille säger du.... Nå, vilka känner du?
Nej men på GothCon brukar det alltid krylla av forumiter och när det finns forumiter i närheten så är man aldrig en främling.
Presentera dig för en annan forumit så lär du ha stiftat en ny bekantskap.
Självklart finns det fler än forumiterna att snacka med men om du inte gillar stora folkmassor som där du inte känner någon kanske vi inte skall utmana ödet, hmm?

Men men, göteborgare som jag är så föreslår jag GothCon! :gremlaugh:

Foggmock

Myrmidon
-Ekonomin ger bara tillfälle till ett längre konventsbesök (dvs alla konvent som äger rum bortanför Uppsala och Stockholm betitlas längre konvent enär resan är kostnad i dessa) per år.

Tja, Lincon ligger ju rätt snart, men på lagom avstånd från Uppsala. Annars är det SSK och BSK som antagligen blir stora nog för att vara lyckade, Sydcon hänger nog rätt tunt (men jag kommer åka för att stödja dem såklart!) och har risk att bli inte-jätte-bra.

Vad gäller övriga kriterier så uppfyller alla konvent dem, förutom det där med sovandet då såklart, men det är å andra sidan alltid ett problem om man inte vill sova liggunderlag (det vill man inte).

Lincon har nog också störst chans att vara ett bra demofigurspelskonvent, med BSK som tvåa.

Lincon är stort men det är också lätt att "komma bort", sitta ute i solen eller inne i Looney Labs-rummet (se tråden för detta nedan) och vore det inte för anmälningstider osv så vore det ditt bästa val, imho.

Eva Florén

Swashbuckler
Mingla brukar man kunna göra om två olika förutsättningar faller in
- det finns folk att umgås med
- dessa inte är upptagna med annat när man stöter på dem.
ergo så behövs det inte någon speciell plats för mingel... bara att de sagda förutsättningar finns...

Sant att mitt största handikapp är faktiskt rädslan för folksamlingar... men jag klarade av Stockholmskonventet som var sist alldeles strålande... så jag bör väl klara det vidare också.

Eva Florén

Swashbuckler
Hrrm, jag är väl fånig. Att känna eller vara bekant spelar ju ingen större roll... men man bör gärna ha träffats i levande livet för att ha inverkan på min fobi mot mycket folk.

Krille, Herr Nils, Gardener, MrG, Gråhök, Fahrengast är ju folk som jag känner sedan tidigare. :gremsmile: Ja, mer eller mindre.

Forumiter i all ära, men ja, typ att veta hur en snubbe ser ut i verkligeheten överglänser att veta hur trevlig denne i på rollspel.nu/rpgonline... Inte för att jag nog inte skulle uppskatta att ha en god kontakt med alla forumiter, men när det kommer till realstöd så är det viktigare med folk som jag verkligen känner...

Eva Florén

Swashbuckler
Hm, Lincon är en långresa och att vara rädd för resan som sådan är ja ginte. Det kostar det det kostar... typ. Så frågan är vilket som är bäst...

Lincon i år hinner jag inte få ihop kosing eller matrial till heller. TYvärr. *sucka djupt*

BSK är väl Borås... men vad är SSK?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Grejen med konvent är att det sällan är stora folksamlingar på ett och samma ställe, snarare många småklickar med folk lite här och var.

Undantaget Magic-rummen förstås, men där vill man ju ändå inte vara. :gremwink:

Du kanske skulle börja med de mindre konventen och sedan eventuellt jobba dig uppåt?

SSK är (än så länge) inte så jättestort; BSK känns också hyfsat litet; LinCon halvstort; och GothCon störst.

(Är själv inte dendrofobiker, men väl dendrofob – jag hatar folksamlingar. Alla knuffas, går för långsamt, går åt fel håll, går i bredd med barnvagnar, ser sig inte för, väsnas, luktar illa och har fula kläder. Dö! Dö!)

Dante

Staff member
Jag då? :gremfrown:

Vi har ju setts vid en Westernfigurspelskväll på Absolut Spel; på Rollspel.nu:s femårskalas; på Stockholms Spelkonvent; och dessutom fikat på mackedonken på Vasagatan.

MrG

Swashbuckler
Hmmm det är nog här det faller tror jag med tanke på att Gothcon typ är Sveriges näst största (största?) konvent.
Är inte GothCon nu mer med råge störst? Vilket konvent skulle vara större? Säg och jag åker dit :gremwink:

Fast mer på ämnet så finns det chicka mingelmöjligheter med forumiter i t ex indierummet, rävsvans förlags-bord, rollspelsbaren (åtminstone med mig :gremwink:) på flera konvent.

De större konventen är ofta lite säkrare med arrangemangen och spelledarna. Alla har en del kuliga drop-in figurspel (tyvärr har Kellys hjältar tagit ett uppehåll utan att jag han testa det).

Sovplats hos någon man känner... hm jag bor i götet och har soffa, men vi har ju inte setts på örton år :gremwink:
Känner folk som har kört lyxkonvent och helt sonika checkat in på hotell (Lillton bl a har figuerat som sovplats på GothCon) och senast hade GothCon t o m något erbjudandet på hotell eller vandrarhem, som folk verkade nöjda med.

Vill du ha rollspel primärt skulle jag dock i dagsläget rekomendera GothCon då det är störst på området idag. Vill du ha närhet så håll tummarna för att det blir ett till SSK och kanske med fler rollspel. Brädspel har och diaramor och lite halvnära skulle jag hålla ett öga på LinCon.
Och som outsider så har jag hört mycket gott om SillyCon, det krockar tyvärr med BSK som är grymt mycket närmare för mig :gremtongue:

Dante

Staff member
Äh! …

Det är totally lugnt.

(Dessutom tror jag det är sunt för min självbild att upptäcka att faktiskt inte alla känner till/känner igen/kommer ihåg mig hela tiden.)

Johan K

Gammal & dryg
Nu kommer det ett sådant där jag-håller-med-de-andra-inlägg. Skull säga att jag harft förbaskat skoj på LinCon & GothCon. Där har du 2 konvent som jag skulle vilja säga passar in på det mesta som du nämner. Det enda jag är osäker på är sov-anrättningarna, som jag tyvärr inte har så stor koll på.

Hursomhellst, jag hoppas verkligen at jag får täffa dig på ett konvent nån dag !!!

Feuflux

omjonasson.se
Ekonomi
SSK då, som ligger nära som tusan. Ingen koll på det dock. Annars är ju LinCon relativt nära, men det här har andra svarat bättre på. Jag bor i Linköping och har egenligen enbart koll på LinCon...

Bra spelledare
Tja, tror det är väldigt likvärdigt här. Det svåra är ju hur du lyckas få den bästa spelledaren till just din grupp...

Mingla med folk från forumet
Ju större konvent ju fler forumiter (och storlek på konvent är kommenterade i tråden redan). Hugg tag i nån bara. Många av oss tenderar att ha koll på en stor drös vid det här laget. Ser du nån som har wrnu-tröja. Presentera dig. Det kommer vara värt det.

Jag vill få tillfälle att prova på olika små kortspel, brädspel och andra roliga alternativ.
Det har väl alla konvent?

Jag skulle vilja kunna sova på någons extrasoffa
Det här blir väl det stora problemet då, om du inte känner folk i den aktuella konventsstaden. Annars nämnde nån vandrarhem i samband med GothCon. Kan det vara nåt att ha kanske, vandrarhem är väl rätt billiga. Har lätt att relatera här iaf... jag sover hellre ensam på obskyr plats en tillsammans med en miljon svettpåsar i en konventssovsal. :gremsmile: (Men jag har sovproblem, lång story.)

Jag lider av skräck för stora konvent... dvs för mycket folk som jag inte känner.
Varje LinCon stöter jag ihop med ett gäng nya forumitbekantskaper och ofta tar det nån minut och sen är man som vilka polare som helst. Lite tid med DoDswe4 (Ceetan hade jag träffat innan så det är fusk) och sen garvar vi järnet runt munchkin. Lite tid med Illern och sen är vi inblandade i samma parti Ninja Burger och har roligt. Fast jag släpper ju "loss" lite på konvent, känner mig avslappnad eller nåt. Annars är jag vanligtvis den blyge tyste killen i hörnet. Poängen är att det går tokfort att bli kompis med folk härifrån.

Så ummm.... vilket konvent? Ingen aning, men LinCon om du vill träffa mig och tävla i social fobi.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Äh! …

Dessutom tror jag det är sunt för min självbild att upptäcka att faktiskt inte alla känner till/känner igen/kommer ihåg mig hela tiden
Vadå, så du menar att det kan vara så att du och jag faktiskt har träffat varandra? :gremgrin:

/Anders

Jo det är nog inget problem tror jag. Rollspel spelar man ju oftast i ett eget klassrum som man får tilldelat på scenariorna (om du spelar någon av de rollspel som du måste föranmäla dig till). Brädspel, figurspel och annat får ytterst sällan någon större publik och har ibland egna rum också.

Ulfgeir

Swashbuckler
Yup BSK = Borås Spelkonvent. Vissa av oss som varit med länge säger hellre Borcon, men det brukar driva arrangörerna till vansinne. =^_^=

Sovmöjligheterna på BSK är begränsade. Och det enda jag kan erbjuda hemma är plats för luftmadrass. Vad gäller parkeringsmöjligheter så finns det precis utanför skolan.

BSK har ett par saker som de är bra på:
* Brukar vara gott om spontanspelande nere i cafeterian.
* Ofta en hel del kul dioramor.
* Vädigt goda mackor.

Men vi får väl se om det ens blir något konvent i år.

/Ulfgeir

MrG

Swashbuckler
Men vi får väl se om det ens blir något konvent i år.
Hur menar du, är BSK hotat?

Och appropå spelledare på konvent, är det bra jag som fått intrycket att stora kortspel och figurspelsturneringar ibland har dragit till sig spelledare som kör några sånna pass för att få inträdet, men är där för sina tourneringar och rätt oeangagerade som sls? Kan vara jag som haft otur (specellt som det hände redan första gången jag höll i rollspelarrangemang och minnet av killen som kör sitt gäng på en och en halv timme för att sedan sortera sina magickort etsat sig fast i minnet).
Nu känner jag visserligen riktigt roliga rollspelare som även spelar både magic och figurspel med stort eangageman, men de verkar inte vara i majoritet.

Så jag tror på principen ju större procent rollspel jämfört med annat, desto bättre spelledare :gremlaugh: