Trots min allegiance till Kejsaren, Sanguinius, och Blood Angels (de bästa Space Mariens där finns så klart! :wink
... så måste jag nog säga att jag har svårt att se mänskligheten (och alla andra raser för den delen) i slutändan klara sig.
Och då är det specifikt Tyranids som jag ser som det största hotet. Visst, Necrons är också ett stort hot... men som jag ser det kommer Tyranids utrota/äta allt levande i galaxen, och sedan dra vidare, varpå Necrons kommer antagligen vara det enda "levande" kvar i galaxen som dess overlord.
Lite intressant är att Games Workshop håller just nu på att arbeta upp sig till nästa stora kampanj för 40K... vilket råkar ju just vara att en "tentakel" av Tyranids väg igenom galaxen kommer gå rakt igenom Blood Angels hemområde och hemplanet Baal. Så Blood Angels kommer vara i smeten av det hela där Tyranids måste stoppas vid en planet vid namnet Phodia, annars kommer antagligen Blood Angels hemplanet bli Tyranids nästa mål. Samtidigt så har även Chaos startat ett eget anfall på Blood Angels hemma sektor, vilket tvingar Blood Angels att slåss på flera fronter (varpå Dante då har skickat ut ett meddelande till samtliga Blood Angel Successor Chapters för att hjälpa att skydda deras gemensamma ursprung). Men om där är ett Space Marine Chapter som jag har förtroende för att kunna sätta stop för nästan vad som helst, så är det Blood Angels. Och det är inte bara baserat på att Blood Angels är mina favoriter, utan också pga deras historia, och att dom har varit en stor del i andledningen till att många stora krig igenom milleniumen avslutades med en vinnst för mänskligheten. Dom var till exempel en av bara tre Space Marines Legioner som var på plats för att stå emot Horus under Horus Herecy, hjälpte Ultramarines att slå tillbaka den första Tyranid attacken, stampade ut en en Genestealer kult som infesterade en Hive planet, stampat ut större Ork anfall multipla gånger, och hanterat större Chaos anfall också så klart, mm genom tiderna. Så jag har förtroende för mina Blood Angels förmåga att komma ut som vinnare i det hela.
Och jag menar... Vampyriska rymdkrigar badasses, med en artistisk och sofistikerad ådra, och en tendens för galenskap, som mer än något vill ta hand om fienden genom att
"get right up in your grill" och slita dig sönder och samman med sina bara händer... trots att dom kanske råkar vara ett heavy weapons team som ska bombardera fiendena från avstånd! What's not to like?!
Vaults of Terra - Blood Angels - History
Vaults of Terra - Blood Angels - Genetics and Culture
Vaults of Terra - Blood Angels - Organisation and Recruitment