Re: Vilket land?
Jag skulle inte spelat en wuxiakampanj i Mundana.
Det finns andra, utmärkta spel för det - tex
Qin.
Jag har under svunna år här på forumet spytt galla över folk som velat ha Kina/Japan-kulturer i Mundana; mest för att jag är besserwisser på dessa kulturer och stör mig på när folk gör dåliga rippoffs av dem. However, det ska ju faen inte krävas att man är akademiker för att få ta inspiration, ens kraftig och osubtil sådan, av jordiska kulturer, så istället för att gnälla ska jag komma med lite förslag.
Mûhad i min tappning har många element av kinesisk och sydostasiatisk kultur. (För att inte tala om turkmongolisk). Emellertid, eftersom dessa element inte alls märks av i något -visuellt- hos kulturen, misstänker jag att de kommer gå de flesta förbi, dock. Exempel på sådana element är:
- Zhanerna uppfann pappret, producerar siden, dricker te, pysslar med tuschmålningar, har en komplex blandning av olika trossystem, är totala kulturchauvinister, och är enormt förtjusta i, närmast uppslukade av, sin egen historia.
- Mûhad i allmänhet har ett centralasiatiskt klimat, med tigrar, mullbärsträd, lotusblommor, tebuskar, och annat som man mer förknippar med Kina än Arabvärlden.
- Det mûhadinska språket har flera kinesiskklingande ljud i sig, särskilt zhizhia-dialekten. Likaså låter några ortnamn vagt kinesiska. Tex 'Shache', 'Kashi'.
Edron i min tappning är (var) starkt inspirerat av den persiska civilisationen i alla dess eror. Jag skrev ett inlägg om det nyligen,
här.
Menon-Aun i min tappning har vissa drag av Kina, stor, konservativ, isolerad primärkultur och sådär, men framförallt verkar det inspirerat av sydoasiatiska kulturer. (Det ligger också mer i linje med den aggressivitet aunurierna uppvisat i min kampanj - det är Khmerriket och Burma och Srivijaya och så som historiskt varit mest kåta på erövring, inte Kina). Aunurierna har en väldigt extravagant, exotisk estetik, med massor av guld och spikar och solsymboler och pompösa hjälmar och lösnaglar och överdesignade pagoder och grejer -
sånt här och
sånt här, liksom.
Jag har också ett litet örike i närheten av Ödlefolkets länder, Ansale-Idon, som grundades av zhaner en gång, och var lydstat åt Edron i millennier. Kulturen har många zhaniska drag, men också en del som påminner lite om Japan, Khmerriket (aunuriska influenser?) och, framförallt, Indien. Folk heter saker som 'Chakra' och 'Vasrana' - så språket låter nog lite åt sanskrit-hållet. Jag har påbörjat ett dokument om Ansale-Idon; jag kanske orkar färdigställa det någon dag.
Det verkar ju populärt här på forumet att tänka sig Tarhai lite som pseudojapan också. Jag gör inte det, givet att zhanerna erövrade landet väldigt tidigt. Vet inte riktigt -hur- jag tänker mig Tarhai, egentligen, men jag antar att det är en blandkultur med fornzhaniska och aunuriska influenser. Om man verkligen måste ha Tarhai som pseudojapan dock, kan man ju låta zhanerna fylla samma roll som
Yayoi-folket gjorde historiskt, och ha kommit med brons och järn och underkuvat Tarhais urbefolkning.
En annan möjlighet är att vända perspektivet åt rakt motsatt håll, och låta Ebhron vara lite pseudokina. Det verkar ju lite indiskt inspirerat även i officiellt material. Att från 'lite indiskt inspirerat' göra hoppet till 'pseudokina' är ju onekligen ett ganska dramatiskt grepp, dock.
Det var några tankar iaf...och en massa babbel om hur
jag gjort. Jag har alltså frånochmed nu slutat klaga på folk som vill ha Kina i Mundana, men rätten att vara uppslukad av mig själv kan ni inte beröva mig
- Ymir, så det så