Re: Fråga
>En sak jag funderar på, som kommer att vara viktigt för Fenix när vi fortsätter, är just balansen mellan material för nybörjare och material för de som spelat en stund.
Vad gäller den balansen tycker jag att en väl avvägd blandning är att föredra (t.ex. som Fenix sett ut hittils). Om man skall luta åt något håll tycker jag trots allt att man skall prioritera de oerfarna spelarna, då det är de som behöver mest stöd.
>Vad är det som saknas ur säg tex nummer 4 för att artiklarna ska vara mer anpassade för de som spelat länge?
Det är inget direkt jag kan peka på som saknades. Men t.ex. artiklarna "Att spelleda skräck" och "Skräck i Mutant: Undergångens arvtagare", hur välskrivna de än månde vara, behandlade grunderna i spelledandets konst och hade inget direkt att tillföra för den som spellett i ett par år. Jag får dock erkänna att jag, sedan jag skrev mitt förra inlägg, läst Eon-äventyret (nånting jag hoppade över första svängen då jag inte spelar Eon) och det var minsann inga nybörjargrejor, till skillnad mot t.ex. Sagaäventyret (som dock var trevligt i all sin enkelhet).
>Men vad ska man lägga till för att fördjupa en artikel så att den blir mer avancerad?
Jag har lite svårt att visualisera mig en artikel riktad mest till erfarna spelare och vad en sådan skulle kunna handla om. Jag ser det snarare som att material som intresserar hobbyns icke-gröngölingar är sådant som är av intresse för alla spelare, oavsett erfarenhetsnivå. Ett klassiskt exempel på sådant material är äventyr. Det är nått som de flesta spelledare behöver. Om det är någon som avfärdar sådana med ett käckt "Jag kör bara mina egna hemgjorda" så är det en fråga om personliga preferenser och inte erfarenhet, vilket faller utanför den här diskussionen.
Slutligen vill jag bara tillägga att min ursprungliga kritik av Fenix nr. 4 var att den inte gav mig något personligen, och inte att innehållet var dåligt på nått sätt.
/Anders