Nekromanti Vilket OS föredrar ni?

Jarl

Hero
Jag gillar iOS.

Dels för att det revolutionerade en hel bransch (och nära på skapade nya branscher). Innan iOS fanns inte användbara telefoner, och Apple gjorde ett vettigt mobiloperativsystem från första versionen (jag har använt iOS sedan version 1.2). Direktheten och enkelheten som iOS förde med sig var nödvändig för att mobilbranschen skulle gå framåt.

Dels för att iOS är så utmärkt när det gäller detaljer och feedback. Apple har verkligen förstått att det är de små grejerna som gör det; hur en knapp visar att man klickat, hur listor scrollar (hastighet, inbromsning), hur man visualiserar slut på data och så vidare. I princip alltid reagerar iOS direkt och som man vill. Detta gör att även små interaktioner blir ett nöje, det känns helt enkelt bra. Jag kan komma på mig själv att bara scrolla saker hit och dit för att det går så mjukt och rätt. Det här tror jag bara Apple (och kanske, möjligtvis MS) förstått. Android fattar ingenting.

iOS har massa problem, absolut, med ökad komplexitet för varje iteration, begränsade inställningsmöjligheter etc etc. Men det vet hur man gör det lilla till ett nöje, och det räcker ganska långt.

solvebring

Superhero
Arfert said:
µnvlll said:
Windows. Alla program är till windows.

..stämmer inte. Några av mina absoluta favvo-program (för att sktiva och illustrera) finns bara till OSX.
Förövrigt ska väl de bättre, kanske de bästa, studioprogrammen till bland annat musik och film vara just till Mac (har jag hört)?

Sedan finns väl de flesta större mer kvalitativa programmen till både Windows och Mac?

PC handlar väl egentligen bara om att det är billigt, gör många program tillgängliga och går att spela spel på...

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Sedan finns väl de flesta större mer kvalitativa programmen till både Windows och Mac?
Tja, på Cadsidan finns visserligen Autocad, men däremot inte min favorit SolidWorks, som helt klart är det mest användarvänliga cadprogrammet jag testat.

Jag saknar också 3ds max. Autodesk påstår dock att det går att köra via paralells.

Sedan finns det minst ett program jag skulle vilja ha i windows/linux som finns på mac, och det är utvecklingsverktyget för iOS. Men det lär inte hända, Apple släpper inte kontrollen.

//Krank, som har flera favvoprogram som inte finns till annat än Linux - eller iaf inte färdiga och kompilerade, källkoden går ju alltid att porta om man har tråkigt

Jarl

Hero
krank said:
Sedan finns det minst ett program jag skulle vilja ha i windows/linux som finns på mac, och det är utvecklingsverktyget för iOS. Men det lär inte hända, Apple släpper inte kontrollen.
Sitter inte du på en Hackintosh, du om någon? :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Sitter inte du på en Hackintosh, du om någon? :gremsmile:
Jag vet inte om min nuvarande dators hårdvara är kompatibel nog, så jag har inte orkat.

Och jag vet verkligen inte om jag prioriterar utveckling för en plattform jag försöker göra mig av med tillräckligt mycket för att anstränga mig och bygga ihop något nytt...

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag har lekt lite med de OS jag har och kommit fram till att Linux har flest funktioner som jag vill ha.
Visst jag har dual boot för att kunna spela Dx11 spel men inte till mycket annat.

Samt det man kan gör med BASH är underbart underlättar mitt jobb då man kan använda terminalen till så mycket.

krank

Går ondskans ärenden
Dr. F said:
Samt det man kan gör med BASH är underbart underlättar mitt jobb då man kan använda terminalen till så mycket.
Själv har jag upptäckt att det finns massor av småsaker jag inte hittar nån vettig motsvarighet till. Tydligaste exemplet är nog periscope, ett litet linuxprogram som kollar efter subtitles till en videofil från några olika siter. Ruggigt enkelt att använda. Det finns inget lika smidigt till t.ex windows.

Finns en hel del såna småsaker. och BAT-filer är naturligtvis inte ens i närheten av smidigheten hos BASH. Plus att det är enklare att fixa globalt tillgängliga pythonscript som kan köras enkelt i terminalen än det är att göramotsvarande i windows.

Men liksom du dualbootar jag windows, för att kunna spela en del spel. Dels dx11, men sen brukar en del spel gå segt eller fyllda av grafikbuggar i wine...

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag kommer nog att köra Linux/Windows ett tag till då Linux saknar en hel del av funktionaliteten från windows och det jag saknar mest är spelen.

Linux är överlägsen på allt annat jag behöver en dator till.

krank

Går ondskans ärenden
Dr. F said:
Linux är överlägset på allt annat jag behöver en dator till.
Samma här.

Framför allt gäller ju att om jag gillar programmen men inte interfacet så finns det mängder av sätt att byta interface, hitta det som passar hårdvaran och användaren som hand i handske... Unity, gnome, kde, xfce...

Och när man väl gjort sina val och är nöjd med dem behöver man ju inte pilla mer efter det om man inte vill. Skillnaden mellan Linux och Windows/OSX i mina ögon är inte att man måste pilla i Linux och slipper i de andra, utan att man inte kan pilla i windows/OSX, och att man kan om man vill (men generellt måste man inte) i Linux...

EDIT: Efter lite sökande hittade jag dock hur man för OSX' docka att bete sig som folk, dvs växa bara åt ett håll och sitta fast på en sida. Det visade sig vara... tja, ungefär lika användarvänligt som i Linux. Man får fixa i terminalen:

http://macyay.com/os-x-dock-corner/