Nekromanti Vilket OSR av dessa?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Förutsättningar:
Vi vill grottkräla och jaga XP, kills och loot.
Det ska vara så simpelt som möjligt.

Vilket ska vi välja?
Delving Deeper
Dungeonslayers
Labyrinth Lord
Warrior, Rogue, Mage
Mazes & Perils
Swords & Wizardry

Rob_UBBT

Warrior
Jag har inte läst reglerna på alla de spelen men Delving Deeper är den bästa supernedskalade D&D varianten.

Ögat

Hero
Jag tycker du ska tänka såhär:

Om du har tidigare erfarenhet av D&D bör du välja en av klonerna. Min erfarenhet är att de egentligen inte är jättesimpla, men eftersom många rollspelare är någorlunda flytande i D&D krävs det oftast väldigt lite för att komma igång. Om du inte är bekant med D&D sen tidigare är WRM ett väldigt enkelt spel.

En annan fördel med klon-spelen är att det finns väldigt mycket material som du kan använda rakt av. Om du bara vill spela äventyr som du skriver själv spelar det inte så stor roll, och då är WRM återigen en stark kandidat.

Sist tycker jag du ska fundera över tillgängligheten - går spelet att få tag på och vad kostar det? Om du vill spela snart bör du välja något av spelen som går att få tag på elektroniskt - gärna gratis eftersom då kan spelarna också ta del av böckerna.

Så: om du inte är bekant med D&D och mest skriver äventyr själv är WRM ett bra val.
om du är bekant med D&D och/eller gärna spelar färdiga äventyr är Lab Lord eller S&W bra val.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tack båda två för tipsen.

Jag är ej bekant med D&D och behöver egentligen inga färdiga dungeons eller äventyr, så det kanske får bli W,R,M då... Lägst sidantal också har jag för mig :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker gå emot strömen och rekomendera Labyrinth Lord och Swords & Wizardry (jag föredrar whitebox versionen men det spelar ingen roll) sedan rekomendera jag också Lamentations of the flame princess som inte fanns på din lista. Alla dessa finns gratis anitngen som standard eller som en pdf version som är gratis. Reglerna är lätta och lätta att lära sig, du har oänndligt med extra grejer från OSR blogarna och det finns en anledning till att D&D varianterna är populärast. Den anledningen är att D&D är bäst inom sin genre utan problem.

Så det är min rekomendation :gremsmile:

Botulf

Hero
Om jag ska rekommendra något strikt från listan skulle jag säga Labyrinth Lord + Advanced Edition Companion. Eller Sword&Wizardry White Box + White Box Heroes.

Utanför listan skulle jag rekommendera Blood&Treasure Complete då det inte simulerar någon specifik D&D version men är ihopbyggt från orginal D&D(eller Swords & Wizardry), AD&D, classic D&D, och D&D 3.X i en salig blandning som påminner om ett väldigt strömlinjeformat AD&D med mycket valmöjligheter och har hög kompabilitet med andra OSR moduler såsom LL, S&W eller de riktiga från TSR etc. Bara att plugga in i valfri D&D setting och köra.
Eller Castles&Crusades... OK jag ska sluta här innan det blir total bloat :gremwhistle: