Nekromanti Vilket rä det bästa science spelet?

G

Guest

Guest
Neotech 2 och Starwars är de jag har spelat (inga andra i rollspelsgruppen gillar sf vad jag vet), och eftersom jag inte gillar starwars är väl den borträknad, kort och gott Neotech är min favvo.
Men om någon skulle ge mig ett rollspel baserat på animen last exile skulle jag bli frälst oavsett hur bra det var.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutant: UA

Varför är det ingen som har nämnt Mutant: Undergångens Arvtagare. Det är visserligen ganska tveksam science fiction, men det är Star Wars och de flesta andra spel också. Jag gillar Fading Suns också, i alla fall världen, reglerna är jag inte så imponerad av.

Väldigt många science fiction-spel är mer eller mindre fantasy i rymden, eller i alla fall i framtiden. Jag vill ha hård science fiction! Jag vill vara tvungen att kissa i rymddräkten! Jag vill att det ska ta ett halvår att flyga till Mars!

/tobias

DODswe4

Hero
okej Neo tech är bra, måste ajg erkänna, men det roliga är att man fumlöar lättare på enkla datorer en på svåra när man är bra i färdigheten hehe

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Traveller: the real thing

Reglerna må ha varit lite halvdana och sociologin hade stora brister, men potentialen var obegränsad. Vi hade så oerhört kul därute i Tredje Imperiets kosmos.
Men beskriver inte det här minnena av alla spel vi spelat och njutit av för länge sedan? Allas våra nybörjarspel ledde till jätteskojiga äventyr, men det förhindrar inte att spelen faktiskt var ganska dåliga, om man kan se bortom nostalgins slöja. Det säger liksom inte särskilt mycket om hur bra Traveller faktiskt är.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: GURPS Mars

Detta är en utmärkt världsmodul om man vill spela solid hård science fiction med mycket sand i rymddräkten. Det finns två kampanjförslag av hög klass. En kul idé var brats om Mars, dvs marsfödda highschoolkids på äventyr.

Däremot är dess två science fantasy-världar tyvärr inte lika bra.
Tja, själv tycker jag Dying Mars var den klart största behållningen med boken. Smaken är som bekant delad.

/Dimfrost

Storuggla

Champion

"Men beskriver inte det här minnena av alla spel vi spelat och njutit av för länge sedan? Allas våra nybörjarspel ledde till jätteskojiga äventyr, men det förhindrar inte att spelen faktiskt var ganska dåliga, om man kan se bortom nostalgins slöja. Det säger liksom inte särskilt mycket om hur bra Traveller faktiskt är."

Snackaru skit om bajen? Eh, vänta nu, jag menar Traveller? :gremlaugh:
Nej men seriöst, Traveller är precis så bra som Mekanurgen påstår, och jag hittade Traveller efter mitt rollspelsnovisiat.
Grejen med Traveller är att settingen är så enormt stor men ändå så enormt fri. Vissa settigns beskriver helt fel saker eller för mycket eller för lite. Traveller gör det.... rätt. Och säger du annat så kommer jag att... öhm... tvinga dig spela det!

Storuggla, usel hotare

DODswe4

Hero

det verkar som du är något partisk (dock är det ju du som tycker vad du tycker så det är fanemig bara rätt, Skit oxå)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att skriva spel (något OT)

varför gör du itne ett sådant?
Jag antar att "sådant" refererar till ett science fiction-rollspel med tonvikten lagt på "hård" science fiction, realistisk teknologi och vardagliga problem. Svaret är: för att det tar en massa tid. Att skriva ett sådant rollspel skulle dessutom ta längre tid än ett mindre realistiskt sådant eftersom man faktiskt måste sätta sig ner och räkna ut realistiska flygtider mellan planeter. För att få det bra måste man dessutom räkna ut tabeller som visar olika planeters tillfälliga läge gentemot varandra och när det är gynnsamt att starta en resa däremellen och så vidare. Jag kan få för mig att skriva ett sådant spel någon dag, men det kommer att dröja.

/tobias

DODswe4

Hero
Re: Att skriva spel (något OT)

Mycket sant, men om man vill ha ett sådant så måste man nästan göra det själv, annars finns ju DOD98 som är ganska mycket vår tid