Men beskriver inte det här minnena av alla spel vi spelat och njutit av för länge sedan? Allas våra nybörjarspel ledde till jätteskojiga äventyr, men det förhindrar inte att spelen faktiskt var ganska dåliga, om man kan se bortom nostalgins slöja. Det säger liksom inte särskilt mycket om hur bra Traveller faktiskt är.Reglerna må ha varit lite halvdana och sociologin hade stora brister, men potentialen var obegränsad. Vi hade så oerhört kul därute i Tredje Imperiets kosmos.
Tja, själv tycker jag Dying Mars var den klart största behållningen med boken. Smaken är som bekant delad.Detta är en utmärkt världsmodul om man vill spela solid hård science fiction med mycket sand i rymddräkten. Det finns två kampanjförslag av hög klass. En kul idé var brats om Mars, dvs marsfödda highschoolkids på äventyr.
Däremot är dess två science fantasy-världar tyvärr inte lika bra.
Jag antar att "sådant" refererar till ett science fiction-rollspel med tonvikten lagt på "hård" science fiction, realistisk teknologi och vardagliga problem. Svaret är: för att det tar en massa tid. Att skriva ett sådant rollspel skulle dessutom ta längre tid än ett mindre realistiskt sådant eftersom man faktiskt måste sätta sig ner och räkna ut realistiska flygtider mellan planeter. För att få det bra måste man dessutom räkna ut tabeller som visar olika planeters tillfälliga läge gentemot varandra och när det är gynnsamt att starta en resa däremellen och så vidare. Jag kan få för mig att skriva ett sådant spel någon dag, men det kommer att dröja.varför gör du itne ett sådant?