Nekromanti Vilket ritningsprogram använder..

J_oelson

Veteran
efter att lusläst Jarla ett antal gånger så har ja försökt göra egna kartor, likt de som är i modulen, men de bli inte lika bra..

har använt Autorealm, som man kan hitta här på rollspel.nu, men de blir inte lika bra..

nån som vet vad Neogames använder för progg?

Ackerfors

Alas, your rapids!
nån som vet vad Neogames använder för progg?

Nej, jag vet inte det, men jag ska berätta vad jag tycker och tror. Jag tycker och tror att det blir bäst och mest stämningsfullt med handritade kartor. Är det så att du ska ha in dem i datorn så är scanna och sen färglägga med Paintshop Pro det bästa alternativet. Det är vad jag tror. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"nån som vet vad Neogames använder för progg?"

Adobe Photoshop för att skapa landskapskartor.

Adobe Illustrator för att göra stadskartor och interiörkartor, samt för att lägga på symboler, vägar och namn på landskapskartor.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Paint Shop Pro är bra

Inför min kampanj i Consaber och Alarinn på 600-talet (900 år innan det nuvarande Mundana) har jag moddat Consaber/Alarinn-kartan i Paint Shop Pro. Lagt till förläningar i Alarinn, moddat stadsnamn, ritat dit äldre vägar och byar, etc, etc. Det fungerade väldigt bra för mig. Glöm inte att antialias:a all text, bara.

- Ymir, tipsar

Duddmannen

Hero
Paint Shop Pro är bäst

Fördelen med PSP när man gör kartor och liknande är enligt mitt tycke Lager-funktionen, dvs att man kan ha en neutral karta i grunden och sedan ha städer i ett lager ovanför, landsindelning i ett annat, vägar och floder i ett tredje osv.

Man KAN göra samma i Adobe Photo Shop, men eftersom jag är kass på det så för det bli PSP i alla fall.

/Duddmannen

PS
Någon som testat att göra animerade kartor á la Discovery channel (Battle field m.fl.) ?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
En liten kurs

Adobe Photoshop för att skapa landskapskartor.
Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp en liten kurs i digital kartografi på smedjan? Själv har jag aldrig lyckats göra några bra kartor med datorns hjälp utan måste alltid ta till papper och penna.
Kolla det här inlägget, och det här .

/Vulf

Krille

Super Moderator
Re: En liten kurs

"Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp en liten kurs i digital kartografi på smedjan?"

Jodå, det skulle jag kunna, om jag bara får tid.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
De här är ju helt ok men jag tycker nog också att handritatde blir absolut bäst (om man kan rita vill säga).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nja jag håller nog inte med där riktigt. Du kan göra mycket trevliga kartor med PS och AI.

Jag sa väl aldrig att man inte kunde göra bra kartor i datorn? Gjorde jag det så sa jag fel och inte alls vad jag menade. Poängen jag ville få fram var att man kan göra väldigt bra och stämningsfulla kartor för hand.

Se själv enligt länk..

De kartorna var väldigt bra de med, men jag tycker inte att de är lika stämningsfulla som de kartor jag sett Vitulv göra på DoD-forumet (speciellt den senaste).

Jag känner att diskussionen kan glida iväg mot en diskussion om generalla kartor. Är det någon som känner för att fortsätta diskussionen så föreslår jag att ni startar en ny tråd på rollspels-forumet.

Grendel

Warrior
Inte illa alls

Jag fattade faktiskt tycke för ditt stiliserade värdshus (för det är väl ett värdhus?) :gremsmirk:. Skön stil på nåt sätt och så pass stiliserat att man automatiskt går utanför vad man egentligen ser och fantiserar ut hur det egentligen ser ut.

Å den handritade var skitsnygg, speciellt bronsåldersklippmålningarna på väggarna. :gremgrin:

Zishan

Veteran
Re: En liten kurs

Att lyckas med bra kartor kräver nog mer tålamod än bra program. Och Inga Kurser kan lära en tålamod om man inte har det! :gremwink:

Själv jobbar jag mig med sånt tills jag är nöjd, och resultaten blir som jag vill...

"Tittar förvånat upp, med blåstänkta fingrar"

Schyte

Veteran
Ja handritade är snyggast. De passar bättre eftersom folk i Mundana i vanliga fall inte har det på forumet så omtyckta Paint Shop Pro. Då ser det mer ut som om de fått kartan av en vandrare eller liknande. (Hoppas att ni inte ger era RP kartorna gratis). Men om man inte kan rita så är vanliga Paint bra. (Silhuetter räcker till mina inomhus kartor(utomhus är för hand)).

Carl Johan Ström

Swordsman
Re: Korrigering

1) Landskartorna är helt gjorda i Adobe Photoshop, även symboler, vägar, namn och liknande...

2) Stadskartorna är likaledes helt gjord i Adobe Photoshop.

3) Husritningar är däremot gjorda i Adobe Illustrator.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB