Nekromanti Vilket rollspel är bäst för Bauer-mytologi

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tror jag skulle välja Västmark. Det borde vara rätt nära utan att behöva skriva ett massivt hack till något annat. Egentligen är det mycket få system som alls handlar om den typen av sagor. Hur ett sådant borde konstrueras är ämne för en helt egen tråd, tror jag.

RasmusL;n218145 said:
Polaris-hack vore awesome

The Shadows of the Trees skulle även det kunna vara kanon, med olika sagor som playsheets.
Det är egendomligt att det finns så få Polaris-hack. Det är som om spelet är så avvikande att det blev en återvändsgränd, en perfekt sådan, som ingen kan bygga vidare på. Jag förstår det inte riktigt.

Vad är The Shadows of the Trees för något, förrsten?

RasmusL

Champion
Dimfrost;n218220 said:
Jag tror jag skulle välja Västmark. Det borde vara rätt nära utan att behöva skriva ett massivt hack till något annat. Egentligen är det mycket få system som alls handlar om den typen av sagor. Hur ett sådant borde konstrueras är ämne för en helt egen tråd, tror jag.

Det är egendomligt att det finns så få Polaris-hack. Det är som om spelet är så avvikande att det blev en återvändsgränd, en perfekt sådan, som ingen kan bygga vidare på. Jag förstår det inte riktigt.
Eller hur! Jag känner bara till Thou Art But A Warrior.

Dimfrost said:
Vad är The Shadows of the Trees för något, förrsten?
Det är ett spel med fyra "spelledare" och en "spelare". Spelledarna har var sin delhistoria att förmedla genom nyckelhändelser och spelarens roll är att navigera sig genom och knyta ihop nätet av narrativ som vävs med den egna rollpersonen.

Mekaniken bygger på keysför att skaffa resurser att använda för att interagera med settingen genom regelsystemet och FitM med tydligt satta stakes för konflikter. Snabbspelat i och med att det endast är en protagonists res avi följer!

Här hittar du spelet och dess syster The Coyotes of Chicago. Båda är trevliga att spela :)

https://semielgames.wordpress.com/

RasmusL

Champion
Inser att spelet också lyfts typ en jävla massa av Rickard Elimääs lauyoutade playsheets, fråga honom om dem om ni ska spela!

Nässe

Myrmidon
Oktoberlandet har faktiskt funkat jättebra ihop med den typen av mytologi och väsen, stämningen funkar.

MandaWall

Veteran
Jag körde Trduvang med Mythic Fantasy, det tyckte vi i gruppen funkade bra, synd bara att folk blir upprörda av MF...

Skulle jag inte ägt det hade jag nog kört det med Rolmaster eller Gemini.

RasmusL

Champion
MandaWall;n218258 said:
Jag körde Trduvang med Mythic Fantasy, det tyckte vi i gruppen funkade bra, synd bara att folk blir upprörda av MF...

Skulle jag inte ägt det hade jag nog kört det med Rolmaster eller Gemini.
Ja, det är ett jäkla oskick att folk stör sig på sexism och rasism i rollspel!

Jag föreslår Västmark. Det står sagorollspel på framsidan. Och jag tror det skulle funka. Det avskalde regelsystemet borde spegla barnens litenhet i förhållande till trollen och skogen.

Khan

Kondottiär
Kalil;n218307 said:
D&D. Eller friform. System doesn't matter.
Med den logiken säger jag att bästa spelet för att simulera Bauer är Fia med Knuff.

Leon

Leo carcion
Ett bauerrollspel vore kul. Men det jag gärna hade velat se, och som DoD6 gav mig förhoppningar om innan det kom ut, är ett 'nordisk fantasy'rollspel, inspirerat av fornnordiskt, folksagor och bauer - troll, mörka tallskogar, ensliga gårdar och kalla vintrar. Och till det skulle jag använda Järn

Leon

Leo carcion
Khan;n218330 said:
Med den logiken säger jag att bästa spelet för att simulera Bauer är Fia med Knuff.
Nej - för Fia med Knuff är inte ett rollspel.

Kalil

Swordsman
Khan;n218330 said:
Nån slags friform med fia med knuff som conflict resolution? Fine by me.

Vad jag försöker säga är bara att jag får lite allergiska utslag av det härningar "system matters" tänkande, i synnerhet när det tar sig bokstavliga, lite mystiska, "lika-botar-lika" uttryck.

Det bästa systemet för att berätta sagor är imho det system som sagoberättaren känner sig bekväm med och som ger rimligt stöd för den typ av handlingar som rollpersonerna kan tänkas komma på.

Cissi

Up to no good.
Moderering

Nu är trådens frågeställning _vilket_ system som vi tänker skulle kunna passa till ett Bauer-tema inte huruvida _system_ behövs eller inte. Det är en annan frågeställning och hör inte hit. Vänligen lämna det.

/Cissi

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad _är_ bauermytologi?

Jag är kulturell hedning men det enda jag kan komma på är späda snöprinsessor som hänger vid dammar och tjocka, gamla troll.

Vad skulle man göra?

Polaris har sina ritualfraser, man kanske kunde tweaka det lite för att göra murriga sagor?

Ram

Skev
När jag tänker Bauer så tänker jag mig att ett väsen är ett mysterium. Varje scenario handlar om att försöka förstå vad ett väsen vill, bakgrunden till viljan och i vissa falll att få denne att ändra sig. Jag tänker mig lågt tempo, lugna konversationer med varelsen och entiteter i dess närhet och saker i den riktningen. Tänk Rollspelens version av Cluedo gone hippe, valium och saga typ.

Vimes

Sillkung
wilper;n218372 said:
Vad _är_ bauermytologi?

Jag är kulturell hedning men det enda jag kan komma på är späda snöprinsessor som hänger vid dammar och tjocka, gamla troll.
Exakt så. Bauer illustrerade ju en del svenska folksagor, men jag tror att en försvinnande liten del av de som skrivit i tråden egentligen har koll på dem. Så det som verkar vara Bauer-mytologi här är "vad jag föreställer mig för berättelser när jag bildgooglar John Bauer".

anth

Vetefan
wilper;n218372 said:
Vad _är_ bauermytologi?
En bra fråga som kanske borde ha klargjorts i samband med att jag skapade tråden.

Vad jag vill veta vilket rollspel som kan skapa samma stämning som man får när man tittar på målningar gjorda av John Bauer.
Samt vilka regler i det rollspelet som hjälper en att skapa stämningen.

Som många redan påpekat består Trudvang av lika delar klassiska vikingasagor som av 1800- och tidiga 1900-talets folksagor om väsen i Nordens djupa skogar.
Även om jag älskar Snorre Sturlasson så handlar denna tråd INTE om vikingasagor.
Man skulle kunna gå ett steg längre och hänvisa direkt till de sagor som Bauer illustrerade, men som Vimes påpekade så är det tyvärr inte så många av oss som har koll på den sagoskatten; John Bauer var den första som illustrerade sagoserien "Bland tomtar och troll" som kommit ut varje år sedan 1907 (den senaste utgåvan var årgång 109).

Rhodryn

Hero
Men har inte mycket utav de svenska/skandinaviska/nordiska folksagorna sina grunder i just nordisk mytologi från vikingatiden och längre tillbaka? Där de sagor och mytologier från vikingatiden, och äldre, började transformeras under alla de århundraden sedan vikingatiden tog slut, fram till de blev de folksagor som vi ser idag. Eller minns jag detta fel?

Vimes

Sillkung
Minns fel och fel. Alla folksagor får sin fasta form (i skrift) under 1800-talet (och säkert en bit in på 1900-talet också). Det är säkert så att en del av de muntliga traditioner som nedtecknas då har "vikingatida" rötter, men jag tycker det är tveksamt att säga att folksagorna har sin grund i "vikingatidens" sagor och mytologier. Dels är de tusen åren däremellan lite för många för att man på ett meningsfullt sätt ska kunna tala om att en muntlig tradition "kommer från" den äldre tiden, tycker jag. Dels har helt säkert en stor del av den svenska "sagoskatten" utländska rötter, i den mån det går att tala om sådant. Dessutom finns det helt säkert en del folksagor som är helt nya.

I mina ögon är kopplingen mellan enheterna "folksagor" och "vikingatid" främst ett nationalromantiskt 1800-tals historiebruk. Så själva idéen att slänga ihop bauersk estetik med vikingaromantik (som någon kritiserade Riot för) tycker jag verkar helt rimlig. (Men inte för att folksagorna kommer från "vikingatiden" alltså.)

Leon

Leo carcion
Jag tycker att idén att slå samman fornnordisk miljö med Bauers natur- och mytromantik och nordiska folksagor är alldeles utmärkt. Jag önskar att det var detta riot gjort.

För denna typ av spel anmäler sig Järn