Nekromanti Vilket rollspel är bäst för Bauer-mytologi

anth

Vetefan
Rhodryn;n218503 said:
Men har inte mycket utav de svenska/skandinaviska/nordiska folksagorna sina grunder i just nordisk mytologi från vikingatiden och längre tillbaka? Där de sagor och mytologier från vikingatiden, och äldre, började transformeras under alla de århundraden sedan vikingatiden tog slut, fram till de blev de folksagor som vi ser idag. Eller minns jag detta fel?
Nästan ingenting inom kulturen (konst/litteratur/musik...) skapas ur tomma intet, utan har inspirerats av tidigare verk.
De sagor som skrevs i början på 1900-talet och illustrerades av Bauer bygger på H.C Andersen som i sin tur bygger på bröderna Grimm som i sin tur bygger på folksagor och sedan vidare bakåt; från romantiken vidare bakåt genom upplysningstiden, renässansen, senmedeltiden, vikingatiden, bronsåldern,...

Men just i den här tråden är jag bara intresserad av sagor från det sena 1800-talet och frammåt, alltså från den tid då bröderna Grimm blev barntillåtna (vilket de definitivt inte var från början).

För den här trådens syfte har jag egentligen inget emot vikingasagor... förutsatt att de uppfyller vissa krav:
- De ska ha mystik/väsen/sagoskimmer. Sagor som bara har vuxna människor eller som inte innehåller något övernaturligt går bort.
- De ska vara "censurerade", d.v.s. inga våldtäkter/tortyr/etc. Det är OK att Hans och Greta stänger in häxan i ugnen, det är inte OK att häxan tvingas dansa i rödglödgande järnskor.
- De ska vara "barnvänliga", d.v.s. inte rena vuxensagor, utan sagor som barn kan ta del av och förstå fastän det inte är en barnsaga.
Berättelserna om Tjalve och Röskva fungerar, Röde Orm fungerar inte.

Rhodryn

Hero
Mm... *nickar*

Tyckte bara det lät konstigt att skillja på dem totalt, för där finns en koppling mellan dem till viss del, antingen en saga i sig, eller de monster och väsen som finns med i dem. Samtidigt så var ju den tiden som Bauer gjorde sitt i, 1800 taler till tidigt 1900 tale, en period där vi hade en djupt romantisering utav de äldre nordiska tiderna, och dess myter, kanske specielt just vikingatiden.

Men... jag förstår vad det är du söker. När jag skrev mitt första inlägg så hade jag i tankarna att rätt mycket av folksagor tenderar ju vara just någerlunda barnvänligt... och att efter hand som de gamla nordiska myterna och monster och väsen från asatron, som slingrade sig fram genom århundraden och blev en del utav våran nuvarande folktro och folksagor, blev just det, mer barnvänliga. Där man filar bort de mer skarpa "kanterna" utav vad alla dessa myter och sagor från den tiden var från början.

Och det är ju lite det som är en del av en romantisering utav sådant... och det var ju en del utav Bauers stil... romantiseringen utav vad det nu än var som han fantiserade och målade om.

Utöver det så kan jag personligen inte hjälpa till med att komma på vilket rollspel som kanske passar Bauers stil mest... min erfarenhet utav olika rollspel är nog ändå rätt begränsad, har väl nog bara spelat kanske 2 handfullar utav olika rollspel (räknar olika versioner av samma spel som en här) som mest genom mina år som rollspelare... och den som jag har spelat lite som passar in, har ju redan nämnts... DoD6... eller 7... hur man nu än räknar på det... den versionen som kom ut år 2000, där Trudvang först introduserades, innan det senare blev det faktiska namner för deras senare versioner.

Rent så så gillar jag skarpt Trudvangs nordiska vikinga och folktro/sagors stilen som den har, för det är ju något som jag har vuxit upp med, och det är ju något som är unikt för just Svensk och Nordisk/Skandinavisk stil, den grafiska stilen som den har, och de myter/sagor som Trudvang är lite byggt på. Men varken jag eller min grupp såg reglerna i dem spelen som värt det (vi ogillade specielt orginal DoD2000 versionens "level" system, vilket ju visserligen försvann rätt snabbt, men som satte sina spår för oss ändå), så vi fortsatte spela våran DoD91 + Äldre DoD's husreglade regler, men spelade ibland i Trudvang ändå... det var nog specielt jag som spellede lite i Trudvang, för jag hade köpt Vildhjarta och senare Snösaga... men jag har för mig att alla de som jag spelade med höll med om att världen Trudvang, och dess tänkta utseende och koncept, var riktigt bra... ett koncept som jag tror kan ha en rätt stark chans att lyckas på den internationella scenen, just för att det är så pass unikt som det är.

Jaja... jag babblar... XD