anth
Vetefan
Nästan ingenting inom kulturen (konst/litteratur/musik...) skapas ur tomma intet, utan har inspirerats av tidigare verk.Rhodryn;n218503 said:Men har inte mycket utav de svenska/skandinaviska/nordiska folksagorna sina grunder i just nordisk mytologi från vikingatiden och längre tillbaka? Där de sagor och mytologier från vikingatiden, och äldre, började transformeras under alla de århundraden sedan vikingatiden tog slut, fram till de blev de folksagor som vi ser idag. Eller minns jag detta fel?
De sagor som skrevs i början på 1900-talet och illustrerades av Bauer bygger på H.C Andersen som i sin tur bygger på bröderna Grimm som i sin tur bygger på folksagor och sedan vidare bakåt; från romantiken vidare bakåt genom upplysningstiden, renässansen, senmedeltiden, vikingatiden, bronsåldern,...
Men just i den här tråden är jag bara intresserad av sagor från det sena 1800-talet och frammåt, alltså från den tid då bröderna Grimm blev barntillåtna (vilket de definitivt inte var från början).
För den här trådens syfte har jag egentligen inget emot vikingasagor... förutsatt att de uppfyller vissa krav:
- De ska ha mystik/väsen/sagoskimmer. Sagor som bara har vuxna människor eller som inte innehåller något övernaturligt går bort.
- De ska vara "censurerade", d.v.s. inga våldtäkter/tortyr/etc. Det är OK att Hans och Greta stänger in häxan i ugnen, det är inte OK att häxan tvingas dansa i rödglödgande järnskor.
- De ska vara "barnvänliga", d.v.s. inte rena vuxensagor, utan sagor som barn kan ta del av och förstå fastän det inte är en barnsaga.
Berättelserna om Tjalve och Röskva fungerar, Röde Orm fungerar inte.