Vilket rollspel har haft mest inverkan på populärkulturen?

Conan

انتفاضة
Kan det vara Vampire? Får intrycket att det inspirerat både filmer och tv-serier på 90-talet.

DnD må vara störst, men har svårt att se vilka avtryck det gjort i populärkulturen?

entomophobiac

Low Prep High Play
I världen, D&D, utan tvekan. I USA är liksom "playing D&D" vad du säger, snarare än att du spelar rollspel. Det är i det närmaste synonymt med hobbyn. I alla fall mainstreamvarianten av hobbyn.

I Sverige?

Jag vill nog säga Kult, på grund av att rollspelen plockades bort från leksaksbutikerna och skapade nationellt drama.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Evokee;n344152 said:
DnD må vara störst, men har svårt att se vilka avtryck det gjort i populärkulturen?
Varje gång någon spelar rollspel i en tv-serie så är det D&D, eller något som är förvillande likt D&D. Dessutom finns det både tv-serie och filmer, som eventuellt är riktigt dåliga, men de finns.

Ymir

Liten kantbaron
D&D utan någon som helst tvekan. Nästan alla datorspel bygger ju på D&Ds element som levlar och alignment och diverse D&D-baserade tolkningar av fantasytroper.

Conan

انتفاضة
Ja men alltså i populärkulturen utanför rollspelslulturen. Köper att dnd haft inverkan på datorspel, men vad mer?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
What have the romans ever done for us?

När det spelas rollspel i Stranger Things spelar de D&D. När det spelas rollspel i Community spelar de D&D. När någon spelar rollspel i någon film eller tv-serie är det D&D. Om någon gör en webserie som är baserad på rollspel är huvudpersonerna klart identifierbara raser och klasser från D&D. När någon i USA över huvud taget talar om rollspel är det underförstått att det är D&D, och inget annat.

Bifur

Veteran
Evokee;n344174 said:
Ja men alltså i populärkulturen utanför rollspelslulturen. Köper att dnd haft inverkan på datorspel, men vad mer?
DnD har uppenbarligen varit formativt för en rad kulturskapare som numera är i positioner att styra produktionen av populärkultur, även om de inte nödvändigtvis idag gör saker som bygger på spelet. Då pratar vi så klart om USA men det är där mycket av vår populärkultur kommer ifrån så det är ju relevant.

Mogger

Hipsteranka
Hands down Star Wars d6 som bygde vidare på filmerna och la grunden för allt som kom efter de tre första filmerna.

D&D har såklart skapat en egen nish men gissningvis har den inte nåtts av lika många.

Tycker f.ö att det är sjukt coolt att det var rollspel som höll världens kanske största underhållning varumärke levande under rätt lång tid.

Ps. Ok. Jag kan förstärka detta. Jag vet faktiskt inte exakt hur detta gick till men min uppfattning är att Star Wars så som vi känner det idag inte hade varit samma sak utan WEG.

Minimoni

Homelander
Måns;n344195 said:
Hands down Star Wars d6 som bygde vidare på filmerna och la grunden för allt som kom efter de tre första filmerna.

D&D har såklart skapat en egen nish men gissningvis har den inte nåtts av lika många.

Tycker f.ö att det är sjukt coolt att det var rollspel som höll världens kanske största underhållning varumärke levande under rätt lång tid.

Ps. Ok. Jag kan förstärka detta. Jag vet faktiskt inte exakt hur detta gick till men min uppfattning är att Star Wars så som vi känner det idag inte hade varit samma sak utan WEG.
Detta avhandlas delvis i senaste klippet på Youtube av ”Star Wars Theory” där Sam Witwer är med :) Han berättar då att allt från den kejserliga inkvisitionen till holocroner först dök upp i Star Wars-rollspelet från West End Games :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n344195 said:
Min första tanke också =)

Bifur

Veteran
Måns;n344195 said:

Ja bra kandidat ur ett helt annat perspektiv. Spelet ska ju också varit basen för utvecklingen av Expanded Universe när det tog fart i och med de första böckerna (romanerna alltså, Zahn-triologin mm).

God45

#PrayersForBahakan
D&D. Låt oss bara konstatera att det inspirerade de tidiga datorspelen Ultima i väst och Final Fantasy i öst. Och så jävla mycket av det som är fantasy idag. Steven Erikson, Feist, Elizabeth Moon och fan alla andra. Sedan dyker det upp i sitcoms, filmer så som E.T. och serier som Stranger Things. Men mer än allt det där och att Hitpoints i alla tv-spel heter det pga D&D...

Satanic Panic. Det finns inte religösa serietidningar och organisationer som arbetar mot andra rollspel eftersom de är av Satan.

PAX

Jordisk Äventyrare
Call of Cthulhu har säkert bidragit en hel del till att Cthulhu Mythos och Lovecrafts verk med efterföljande nutida författare blivit så stort som det är. Åtminstone i nördkulturen.

Khan

Kondottiär
Jag är nog böjd att säga Star Wars eller Vampire. Som folk sade ovan - utan WEG:s T6-spel hade hela Star Wars sett väsentligt annorlunda ut, kanske till och med fallit i glömska*, och jag är beredd att säga att det är den största IP:n inom populärkultur idag, oavsett genre.

Utan Vampire ingen True Blood, ingen BUFFY för bövelen. Antagligen inte någon zombiegrej heller - men där får man ju tacka Shaun of the Dead lite också. Men Simon Pegg är gammal nörd, så är inte förvånad om han spelat Vampire i sina dagar.

*för ett givet värde av glömska förstås.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag skulle säga D&D. Utan D&D, inget Vampire. Utan D&D, inget Star Wars d6.

Grovt förenklat förstås.

Jag tror att Vampire var en följd av vampyrtrenden (Anne Rice et al), men än att vampyrtrenden var en följd av Vampire. Sen har självklart Star Wars d6 påverkat Star Wars i enorm omfattning, men generellt populärkulturellt är jag mer tveksam till genomslaget.

Men detta är bara en magkänsla, inget jag har underlag för. :)

Bolongo

Herr Doktor
Jag tror det är fler som vet om att det kommit troper från D&D som infiltrerat populärkulturen, än som vet att en stor del av sentida Star Wars-kanon kommer från rollspelet.

Bifur

Veteran
Bolongo;n344266 said:
Jag tror det är fler som vet om att det kommit troper från D&D som infiltrerat populärkulturen, än som vet att en stor del av sentida Star Wars-kanon kommer från rollspelet.
Jo, det är nog också så att betydligt fler kulturutövare som påverkats av sitt DnD-spelande på ett vis som har effekt nu än som påverkats av Star Wars D6. Undrar inte om CoC är två där.

Motargumentet är ju att Star Wars kanske inte ens funnits som levande koncept dag om inte spelet hållit liv i varumärket och att det skulle vara en mer avgörande inverkan än enskildas (om än mångas) formativa DnD-spelande.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Inget snack om saken DnD utan tvekan .

Datorspel , tv spel , romaner , bokserier , t-shirts och annan merchandise , tv-serier , Hollywood filmer , det har spelats DnD i populära serier så som big bang theory , Stranger things mm mm , det har skrivits heavy metal låtar om DnD karaktärer som strahd von zarovich listan där DnD är med i populärkulturen kan göras milslång

Rymdskeppet

Veteran
PAX;n344235 said:
Call of Cthulhu har säkert bidragit en hel del till att Cthulhu Mythos och Lovecrafts verk med efterföljande nutida författare blivit så stort som det är. Åtminstone i nördkulturen.
När Sandy Petersen fick pris på H.P. Lovecraft Film Festival tror jag att de i motiveringen uttryckligen skrev att Lovecrafts verk skulle vara bortglömda om det inte var för Petersen och Call of Cthulhu. En överdrift kanske men något måste det betyda.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
PAX;n344235 said:
Utan tvekan. Det är rollspelets förtjänst att vi ens kallar det för "The Cthulhu Mythos" (Lovecraft kallade det Yog-Sothothery) och det är onekligen det som bidrog till att göra The Big C till hans mest kända skapelse och en symbol för kosmisk skräck. Det var också ett viktigt insteg för många att ge sig in i Lovecraft till att börja med.

Vad gäller svenska rollspel tänker jag slå ett stort slag för Mutant. Det här baserar jag på att när jag besökte fantastikkongressen Fantastika så var det en diskussion om Mutant, där en stor mängd svenska fantastikskapare (Stålenhag included) pratade om hur Mutant var en av de första utloppen de hade som kreativitet och hur det influerat dem när de själva skrivit fantastik. Micke och Gunilla har också pratat mycket om hur många olika författare som just nämnt Mutant som viktig inspiration för dem. Eller i deras ord:

"Alltid var det de muterade ankorna. Det är nog vårt största bidrag till den svenska populärkulturen."