Nekromanti Vilket rollspel ska jag ge mig själv i julklapp?

Carl Ö

Warrior
Jag tycker att jag har gjort mig förtjänt av att köpa mig ett rollspel att ge mig själv i julklapp. Men frågan är vilket? Och det hoppas jag att ni vill hjälpa mig att komma fram till.

Vad ska jag ha rollspelet till? Det mest troliga är att jag först och främst ska läsa rollspelet, bläddra i det och drömma mig bort, bli imponerad över sluga spelidéer och fantastiska spelvärldar, och bli lockad att spela och att skapa eget material till spelet.

Om spelet är tillräckligt fascinerande - och dessutom enkelt, lättillgängligt, och "säljande" - så kommer jag att dra ihop en spelgrupp och spela spelet. Det är förstås målet med alla rollspel. Men rent krasst så vet jag att de flesta rollspel blir ömt lästa, men förblir ospelade år efter år.

Jag har några förslag på önskningar. Vilket av dem tror du passar mig bäst? (Eller något helt annat?)

* Mutant City Blues (för att det är Gumshoe och välpresenterat - och för att krank säger att det är så bra)

* The One Ring The One Ring (för att Midgård alltid har en lockelse)

* Pathfinder Starter Set (jag har svårt för levlar, men jag är ändå väldigt van vid det, och det här kanske är så bra det kan bli - och lätt för nya spelare)

* Burning Wheel (för att det är "annorlunda" men kanske mer användbart än Burning Empire?)

Jag har förstås missat något så här i alla fast.
Vilket rollspel tycker du att jag ska skaffa mig som julklapp?

(Några jag redan har: Murderous Ghosts, Apocalypse World, Mouse Guard, Burning Empire, Trail of Cthulhu, Eclipse Phase, Matiné och många äldre spel)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att Mutant City Blues är typ det bästa köprollspelet som finns, så det tycker jag att du ska köpa. Det har ett regelsystem som är asbra på det systemet säger sig vara bra på, har bra stöd för deckargåtor, har en spelvärld perfekt anpassad för systemet och den sorts äventyr man är tänkt att spela... Osv. Man får bra hjälp som SL, det tar typ noll tid att komma på äventyr. Så är du minsta intresserad av CSI med superkrafter - SKAFFA. NU.

//Krank, så bra är det.

solvebring

Superhero
Arferts fråga är såklart avgörande, men innan du besvarat den så säger jag spontant The One Ring som jag själv nyligen lagt fingrarna på. Det är sannerligen imponerande och ett spel jag bittert skulle ha saknat om jag inte köpt det. Vare sig man kommer spela det eller ej så tycker jag att det helt klart är värt att äga. Det är bra skrivet, snyggt, läckert och prisvärt. Systembiten och det verkar också trevligt, fast det säger jag med fet reservation då jag bara typ kastat ett halvt öga på det. Nå, i sin helhet hur trevligt som helst om man tycker om Tolkien och gillar Midgård som värld + stilfulla förpackningar och bättre design.

De övriga spelen har jag ingen erfarenhet av själv, men annars hade jag - som nu har köpt The One Ring - köpt Mutant City Blues just för att det verkar awesome. Min tidigare erfarenhet av Pelgrane Press är knapp men fullkomligt positiv och jag gillar deras inställning till hur spel ska spelas och formas. Gum Shoe is part of the shit.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Carl Ö said:
Jag tycker att jag har gjort mig förtjänt av att köpa mig ett rollspel att ge mig själv i julklapp. Men frågan är vilket?
Själv funderar jag på att ge mig själv Airship Pirates. Har fastnat för musiken och texterna, har ingen aning om hur bra rollspelet är.

Men jag har troligen sämre spel i hyllan redan, så hur fel kan det bli? :gremgrin:

http://airshippirates.abneypark.com/

/Magnus

LordTengel

Swordsman
Utan att veta vad du brukar föredra tycker jag att du ska ge dig själv Legend of the Five Rings 4th Edition. Helt enkelt för att boken är så jävla snygg att det gör ont. :gremsmile:

Carl Ö

Warrior
Din fråga är befogad, Arfert.

Jag är något schizofren i mitt förhållande till rollspelen.

De rollspel som jag fått behållning av att läsa är t.ex. Mouse Guard (för allt), Eclipse Phase (för kampanjvärlden), Apocalypse World (för originaliteten). Jag har dock inte spelat något av dessa spel.

De rollspel som jag ser fram mot med intresse är t.ex. Fantasy!, Svavelvinter, Western 4 och Morwhayle. Men inget av dessa är tillgängligt i julhandeln?

De rollspel som jag fått behållning av att spela är alla och inget. Det vill säga, de rollspel som har bjudit på högsta höjderna har ibland varit rätt kassa. Vi snackar dock om uteslutande traditionella rollspel. För 20 år sedan var det DoD (EDD), Mutant, CoC, WFRP (1) som gällde. Så kul som vi hade då blir det aldrig igen?! Oraklets fyra ögon, Mos Mosel och Den grå döden, Death on the Reik m.fl. Mumma! (Nostalgi!)

De senaste 10 åren har det varit DnD 3 och M:UA som blivit mest spelade. Inget av dessa regelsystem är felfritt, men man kan nätt och jämnt stå ut. DnD blev bra för att vi hade en bra spelgrupp. M:UA blev bra för att kampanj(värld)en är bra. Vi har stundtals haft underbara spelupplevelser med bägge tack vare bra spelledare och bra spelare. (Om DnD skulle bli aktuell igen så vill jag spelleda Red Hand of Doom som har legat och väntat i flera år nu - bästa äventyret någonsin till DnD 3?)

Två spel som aldrig funkade så bra för mig (oss) var Warhammer 3 (jag blev stressad av alla kort som dolde spelupplevelsen för mig) och Coriolis (förtroendekris för regelsystemet).

Jag hoppas det gav lite mer information så att ni kan komma med era idéer. Tusen tack för alla svar hittills!
:)

/Calle

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Burning Wheel, sina ev andra meriter till trots, är skittrist läsning. Burning Empires är roligare att läsa, och definitivt annorlunda som spel betraktat. Dock, jag tror att det blir ännu roligare om du läst serien först: http://www.amazon.com/Iron-Empires-1-Faith-Conquers/dp/1593070152 och http://www.amazon.com/Iron-Empires-2-Shevas-War/dp/1593071108 Expansionen till BE: http://rpggeek.com/rpgitem/47405/bloodstained-stars är bra även den, det är bara flufftext, inga regler alls.

Att som sällanspelare få BE på bordet är dock en omöjlighet, spelet är skrivet för kampanjer och blir inte riktigt meningsfullt om man inte kör kampanjspel.

--

Reign är fantastiskt trevlig läsning, http://www.gregstolze.com/reign/ (Inte Enchiridion som bara har reglerna, utan riktiga spelet.) Jag tror det är trevligt att spela, men det har aldrig blivit av.

--

Annars, av sakerna du listar lockas jag personligen mest av The One Ring, det verkar trevligt.

Patrick Bateman

Warrior
När jag såg titeln på din tråd, tänkte jag spontant på både Burning Wheel och The One Ring. Och de hade du redan med på din lista! Låt mig ge mina egna intryck samt ytterligare ett förslag.

Burning Wheel: Tidigare i höst kom den re-reviderade utgåvan, kallad Burning Wheel Gold. Man har förenklat stridssystemet något och gjort finjusteringar här och där. BW är (/verkar vara) det mest intressanta rollspel jag ännu inte spelat. När jag läser det fullkomligt kliar det i fingrarna att göra en egen kampanj och dra igång spel. Spelet saknar egen kampanjvärld. Det brukar nämnas att BW skulle passa bra för rollspel i Midgård, säkert stämmer. Dessutom tror jag BW skulle passa ypperligt för äventyrande i The Old World och The Empire. BW saknar regler för Kaos, men i övrigt tror jag det inte är mycket som skulle behöva moddas för en konvertering. Även om mekaniken skiljer sig en del åt, har tex även BW ett system med life paths liknande WFRP:s careers. I BW används dock life paths endast vid rollpersonsgenerering och saknar betydelse när karaktärerna väl kommit i spel. I övrigt är BW ett ganska gritty system (strid är farligt) som jag tror skulle passa Warhammer-världen. Men oaktat allt detta - för 218 kr det nästan kriminellt billigt med tanke på allt man får för pengarna. Du skulle nästan ha råd med BW + ett spel till.

The One Ring: Än så länge har jag bara läst delar av spelets pdf, men det verkar lovande. Den grafiska utformningen är mycket snygg.

Noir: Spelet som introducerade mig till karaktärsdrivet spel och spel med flaggor och bomber. Kampanjvärlden är en 50-talsvärld förlagd i det påhittade landet Imperiet och dess gigantiska huvudstad Sandukar. Tänk dig en korsning mellan film noir och Kafka, så har du en fingervisning om stämningen i spelet. Även om regelverket är ganska mastigt med en omfattande procedur för att skapa rollpersoner, flyter allt på väldigt bra när man sitter vid spelbordet. Regelboken innehåller både regler och spelvärld och ger dig allt du behöver för att spela. Tyvärr så finns det dock nästan inget officiellt material i övrigt, förutom några nedladdningsbara äventyr på forumet och ett spelpaket med SL-skärm. Detta gör att SL måste skapa äventyren själv, vilket kan vara ett minus om man inte vill ha för mycket förberedelser.

solvebring

Superhero
Patrick Bateman said:
The One Ring: Än så länge har jag bara läst delar av spelets pdf, men det verkar lovande. Den grafiska utformningen är mycket snygg.
Visste inte att det fanns som PDF förrän nu. Trevligt, och tydligen är det kampanj på det nu. Hos DriveThruRPG får man det just nu för $29.99 istället för $59.99.
... Hade jag haft pengar över nu hade jag lätt skaffat PDF:en också eftersom det skulle bespara böckerna en del kommande skador, då man t.ex. köra digitalt på spelmötena - när jag nu får chansen att dra igång det.

Hm... Synd att man inte fick PDF-versionen med på köpet av de fysiska böckerna, fast det blir så klart svårt att ordna när folk köper böckerna från svenska butiker. Fast lite skit är det ändå. :gremtongue:

wilper

PDF med bokköpet.

Jag har hört talas om lösningar där bokhandlarna fått lappar med engångskoder för nedladdning av PDF:en, som de kan ge till folk som köper boken. Så det är ju lösbart.

Det blir problem om någon köper boken, använder koden och sedan returnerar boken till affären. Men det finns det säkert lösningar för det med.

Mogger

Hipsteranka
Jag tror att du skulle uppskatta Burning Wheel Gold Edition. Allt är samlat i en fin bok med hårdpärm. När jag första gången läste spelet var det en ögonöppnare. Och inte för att det var så annorlunda utan för att Luke med relativt små twister får ett ganska traditionellt system att göra något helt annat.

Till skillnad från många andra har jag inget problem med vare sig Lukes ton eller språk, utan tycker att båda passar spelet perfekt. Jag tycker inte heller, som andra anser, att det är rörigt eller otydligt. Tvärtom är det ett av de bästa spel jag vet, på alla punkter.

Tillägg: Nu såg jag precis att du skrev att du har Burning Empires så det är kanske inte lika vettigt längre. Å andra sidan, personligen kan jag knappt läsa Burning Empires för att jag tycker att det är fult och att settingen är obotligt osexig. Jag tror att The One Ring är en god läsupplevelse. Jag har bara läst en PDF och blev inte speciellt trollbunden, men jag gillar å andra sidan inte att läsa spel.

solvebring

Superhero
Re: PDF med bokköpet.

wilper said:
Jag har hört talas om lösningar där bokhandlarna fått lappar med engångskoder för nedladdning av PDF:en, som de kan ge till folk som köper boken. Så det är ju lösbart.

Det blir problem om någon köper boken, använder koden och sedan returnerar boken till affären. Men det finns det säkert lösningar för det med.
Ah, sant, väldigt sant. Det senare är helt klart lite klurigt.

Arfert

Facit
Fantasy! finns på SF-bok!

Sen har jag köpt Burning Wheel-boken av dina alternativ, och ska köpa Pathfinder-boxen. Så det får bli mitt svar!

Storuggla

Champion
Artesia: Adventures in the Known World är det spel jag finner störst nöje att bara läsa. Det och GURPS Goblins. BRP Rome har dock seglat upp som en stark utmanare till Artesia på senaste tiden.

Storuggla, inte många Bali bort

Med tanke på premisserna du tog upp om vad du vill ha det till ska du inte ta PF-Boxen. Det är inte det du kommer få ut av den.

wilper

Vila på hanen vad gäller Artesia, det är en andra utgåva på gång.

anth

Vetefan
Magnus Seter said:
Själv funderar jag på att ge mig själv Airship Pirates. Har fastnat för musiken och texterna, har ingen aning om hur bra rollspelet är.
Är du snäll kan du få titta i mitt ex under repetikon på torsdag.

Storuggla

Champion
"Vila på hanen vad gäller Artesia, det är en andra utgåva på gång."

Inte för att vara elak men det där är dels ett argument som inte håller, ett spel blir inte värdelöst eller sämre bara för att en ny utgåva dyker upp.
Ha därtill i åtanke att det är Smylie som skriver och har sig, och med tanke på hans arbetstakt är Artesia 2 i handeln tidigast 2013-2014 någon gång. Tidigast.

Storuggla, köp en korv då