Nekromanti Vilket rollspel till min dotter

klonen

Veteran
Min dotter har fyller snart 10 år, och ønskar sig ett eget spel. Tilsammans har vi spelat Jærnringens Mutant och Drakar och demoner, med inslag av Edd.
Mutant har vi haft riktigt kul med, men den e ju tjockare æn bibeln och koranen tilsamman.
Nær jag var liten var inte Mutant mycket tjockare æn kalle anka, perfekt!! Jag skulle gjærna hitta någåt spænnande, enkelt (tunnt) spel, vælillustrerat..etc.
Vi har sett i butik tilsammans, men inte hittat något perfekt ænnu. Hon vil gærna ha Mouseguard, men jag tror hon kan bli besviken nær hon upptæcker att bara 6 sidiga tærningar andvænds. Dessutom ær boken lite væl stor.
Ær det någon dær ute som har några bra førslag? Mina gamla ær før slitna før att kunna ges bort. Jag vet inte vad som hænder i Svea rike længre, dessutom e det 20 år sen jag sjælv spelade.
Ps. Hon (vi?) e norsk, men hon læser engelska som norsk, och svenska ær inget stort problem. Bara det inte ær på danska..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
klonen said:
Nær jag var liten var inte Mutant mycket tjockare æn kalle anka, perfekt!! Jag skulle gjærna hitta någåt spænnande, enkelt (tunnt) spel, vælillustrerat..etc.
Tyvärr finns ganska lite i just den storleken. Spontant kommer jag mest på Supergänget och Null State. De är ganska olika, och man kan kolla in både rätt rejält innan köp för att se om de skulle vara något - Null State finns som nerladdningsbar PDF och Supergänget kan läsas på nätet.

//Krank, som kan tänka sig att Null State kan vara lite för mörkt för en 10-åring, kanske.

solvebring

Superhero
10 år... Tja, då är hon nog för gammal för Happy Birthday Robot. Jag vet inte riktigt vilka åldrar det är anpassat för, men det låter ju helt klart som hon är van lite mer avancerade saker, för äldre.

Supergänget tycker jag är ett bra förslag, och det finns både på engelska och svenska. Svenil Rollspelet är nog annars rätt bra för barn att handskas med. Det är ett så kallat humorrollspel - man kan väl säga ett rollspel i de stereotypiskt fåniga serietidningarnas värld, kort och gott. BRP-system förövrigt, så det är ju bekant.

... Itras By kanske är för avancerat - jag har inte spelat det själv ännu. Och tusan att Arvids Berättelser från Staden inte säljs längre. Hm... Sedan har vi ju wilpers Medan Världen Går Under - saknar illustrationer tyvärr. Det har jag inte heller hunnit spela ännu, men kanske kunde det lämpa sig eftersom det handlar om berättande i stort sett. Fast wilper bör nog vara den som rekommenderar det i så fall - eftersom dess pärm säger 15+.

Sedan har vi ju rollspelen från Västerås Stift: Vägen (Finns på Engelska - The Way), Tellus, Ansgar, och Sägen. Kan inte säga mycket om dem, men de är framtagna för konfirmationer och är därav högst barnvänliga. Tellus vet jag är kort och regellätt. Har det i hyllan någonstans.

Annars skulle jag försöka lägga fingrarna på typ Drakar & Demoner från 1984-1987 någon gång. Det är simpelt, lätt och kul. Bekymmerslös fantasy i all ära, helt enkelt. Och om jag inte missförstår dig så har det ju spelats en del Drakar & Demoner förr i ert hus. En egen box a la oldschool är ju inte helt fel - hade mina föräldrar haft vett att ge mig något sådant när jag var 10 hade jag jublat kallingarna av mig.

Rickard

Urverk speldesign

Jag har dock bara bläddrat i spelet. Dock använder det också bara (modifierade) T6:or och är rätt stor. Marknadsför sig dock som ett skräckspel.

Liten i format och perfekt i storlek.

/Han som tycker det här var lite roligare än att bara skriva om rollspelen

krank

Han said:

Liten i format och perfekt i storlek.
Way to läsa vad trådskaparen ville, hörredu. Om Mutant är:

Mutant har vi haft riktigt kul med, men den e ju tjockare æn bibeln och koranen tilsamman.
Vad är då Saga?
Min Sagabok är närmare 270 sidor lång, hur är det med din?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Witch Girl Adventures kanske kan vara något? http://channelmlive.com/witchgirls/wgahome.html Ett rollspel om unga häxor, riktat till en lite yngre kvinnlig publik. Ett litet aber i sammanhanget är kanske att om hon redan har spelat en massa kanske det kan upplevas som barnsligt?

Det norska spelet Itras By har redan nämnts, det har fina bilder, en fantasifull spelvärld, är roligt att läsa och att spela. Men jag kan tänka mig att en tioåring tycker att det är lite konstigt, dessutom använder det inte tärningar utan en speciell kortlek. Avsnittet i det om hur man spelar rollspel innehåller massor med tips som även någon med lite erfarenhet kan ha glädje av.

w176

Förlorad dotter
krank said:
klonen said:
Tyvärr finns ganska lite i just den storleken. Spontant kommer jag mest på Supergänget och Null State. De är ganska olika, och man kan kolla in både rätt rejält innan köp för att se om de skulle vara något - Null State finns som nerladdningsbar PDF och Supergänget kan läsas på nätet.

//Krank, som kan tänka sig att Null State kan vara lite för mörkt för en 10-åring, kanske.
Supergänget skulle man utan problem kunna tweaka så att man använder vilka tärningar man nu vill.

Arfert

Facit
Sant, men betydligt mindre text på sidorna än Mutant. Förmodligen hälften så mycket text i boken, eller ännu mindre. Och mer pedagogiskt upplagt, vågar ja hävda.

Vore Saga i A4 och samma grad/typsnitt vore den runt 100-120 sidor.

Arfert

Facit
Mindless Gamings Action! är nybörjarvänligt och bra. Och billigt. Fast kanske slutsålt.

wilper

Witch Quest

Enhörning rekommenderar Witch Quest som kan laddas ner gratis på http://yarukizero.wordpress.com/2010/02/11/witch-quest-book-ii-release

Det är ett spel om unga häxor och deras katter. Har ni sett Kikis budfirma / Kiki's Delivery Service vet ni precis vad det handlar om. Har ni inte gjort det föreslår jag att ni ser den filmen tillsammans, laddar hem spelet och pysslar ihop kortleken tillsammans. (Boken är en aning torr om man läser den utan att ha sett filmen först.)

krank

Arfert said:
Sant, men betydligt mindre text på sidorna än Mutant. Förmodligen hälften så mycket text i boken, eller ännu mindre. Och mer pedagogiskt upplagt, vågar ja hävda.

Vore Saga i A4 och samma grad/typsnitt vore den runt 100-120 sidor.

Absolut, men:

klonen said:
Nån Kalle Anka är den inte.

w176

Förlorad dotter
Re: Witch Quest

wilper said:
Enhörning rekommenderar Witch Quest som kan laddas ner gratis på http://yarukizero.wordpress.com/2010/02/11/witch-quest-book-ii-release

Det är ett spel om unga häxor och deras katter. Har ni sett Kikis budfirma / Kiki's Delivery Service vet ni precis vad det handlar om. Har ni inte gjort det föreslår jag att ni ser den filmen tillsammans, laddar hem spelet och pysslar ihop kortleken tillsammans. (Boken är en aning torr om man läser den utan att ha sett filmen först.)
Vill tjejen ha en faktisk bok så kan man ta och skriva ut boken på liggande A3, och på en lagom pysselnivå för en 10 åring, med hjälp av en hålslagre/syl, broderinål och snöre, och kartong/hårdplast/läderbitar + de decorationer man vill lätt binda ihop en egen bok på en eftermiddag.

Här demonstrerat i realtid på 9 minuter.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nHAJyzzb4EE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/nHAJyzzb4EE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

wilper

Panty Explosion Perfect,1001 Nights, Run Robot Red

Jag har ingen aning om 10 åriga flickor skulle kunna tänkas gilla ett spel i vilket man spelar skolflickor som slåss mot demoner. Jag vet att skäggiga farbröder kan tycka att det är oväntat kul i alla fall.

http://celstyle.com/store/index.php?act=viewProd&productId=8

--

Meg Baker's sagoberättarspel A thousand and one nights är bra, i det får man använda ALLA tärninar. Det handlar om sagoberättande och spelarna hoppar in och spelar huvudpersonerna i varandras sagor.
http://www.nightskygames.com/?cat=3 (Uppskattas av de skäggiga farbröderna det också.)

--

Run Robot Red är kanske i tjockaste laget (104 sidor), men lättläst och de få illustrationerna är väldigt fina. Ett spel där man spelar robotar som gör tossiga saker. http://www.lulu.com/product/paperback/run-robot-red/418563

Sodivra

Champion
klonen said:
Min dotter har fyller snart 10 år, och ønskar sig ett eget spel. Tilsammans har vi spelat Jærnringens Mutant och Drakar och demoner, med inslag av Edd.
Vi har sett i butik tilsammans, men inte hittat något perfekt ænnu. Hon vil gærna ha Mouseguard, men jag tror hon kan bli besviken nær hon upptæcker att bara 6 sidiga tærningar andvænds. Dessutom ær boken lite væl stor.
Ær det någon dær ute som har några bra førslag? Mina gamla ær før slitna før att kunna ges bort. Jag vet inte vad som hænder i Svea rike længre, dessutom e det 20 år sen jag sjælv spelade.
Ps. Hon (vi?) e norsk, men hon læser engelska som norsk, och svenska ær inget stort problem. Bara det inte ær på danska..
Du har fått massor av bra tips, men lova mig att du tittar på Wildlings! Jag kan inte tänka mig något bättre spel utifrån dina önskemål.

http://www.onesevendesign.com/wildlings/wildlings.pdf

Det är designat för barn, det är fem sidor långt, det är vackert, temat är läckert, det är snudd på genialiskt designat (kolla in Warrior Die, bara!), och alla läckra tärningar är med.

Läs mer om Wildlings här:

http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=12047&page=1

Rickard

Urverk speldesign
Re: Connecting people

Arfert said:
Vimes said:
krank said:
Min Sagabok är närmare 270 sidor lång, hur är det med din?
Han said:
Liten i format [sic] och perfekt i storlek.
/Han som håller med Arfert och undrar om Vimes ens hade någon poäng med sitt redundanta inlägg men kan ta det via PM istället