Nekromanti Vilket rollspel till min dotter

solvebring

Superhero
Folk diskuterar Saga och jag ser att du fått en fin bildlänk av Han. Tja, det kanske vore något ja. Den är tjock, det medges, men som Arfert säger är den inte så tung, och din dotter verkar trots allt ha språket med sig som läser både svenska och engelska utan större problem.

Nå, om det nu inte framgått någon annanstans så kan man ladda ned en lightversion av Saga här på Saga Games nedladdningssida. Här hittar du grundreglerna, en modul med Saga Trudvang, rollformulär osv. Så om du så vill kan du därmed få dig en ganska så bra titt på spelet för att enklare kunna se om det passar eller inte.

Edit: Vet förövrigt inte hur mycket du sökt - men jag hittade i alla fall det här - förslag på olika engelskspråkiga rollspel som passar barn.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ett spel på engelska som jag tycker är riktigt mysigt är Faery's Tale.

Där spelar man älva/vätte/tomte som äventyrar omkring i skogen och hjälper folk eller vad det nu kan gälla. Spelet är på ca 96 sidor allt som allt, och då är det regler, en beskrivning av skogen där feerna bor, och tre äventyr. Hela boken är fint illustrerad i svartvitt.

Jag är lite osäker på hur lättillgängligt det är just nu. Firefly Games som gjort spelet har en pdf tillgänglig, men den tryckta versionen som Green Ronin distribuerade kanske är lurigare att få tag i.

solvebring

Superhero
Doctor_Hell said:
Broomstix om hon gillar Harry Potter
Problemet där ligger väl i att det nog inte är så kul att få en lunta utskriven PDF. Hade jag varit tio år hade jag blivit besviken över att få en PDF istället för en faktisk, fysisk bok - speciellt om jag önskat mig min första egna rollspelsbok.

Fast när vi ändå snackar Potter... Wizardry and Witchcraft. Kanske lite svårt för en 10-åring, men om inte annat kanske du själv finner intresse av att spelleda detta. Jag menar, utöver den rollspelsbok du tänkt ge henne i present.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Also... Mouseguard är på väg i en ny utgåva i box, om ni trots allt skall ta det spelet.

klonen

Veteran
Hærligt många bra svar. Tack, tusen tack før uppmærksamheten, men ær det bara jag som vet vad rollspel ær, som vill ge ett til sitt eget barn? Har inte hunnit gå genom førslagen ænnu, men kommer med svar-kommentarer senare. (Ps har inte i-net hemma). Och ja, eftersom att det blir hennes eget førsta spel, hon kan ta med sig runt omkring, bør det vara ett hårt inbundet, vackert spel. Senare kanskje vi hittar bættre varianter att printa ut.
Jag tycker at Æventyrspels gamla 80-tals lådor/spel hadde varit perfekta att relansera, i det minsta som nybørjarspel før barn.
Men min dotter har utforskat bredden av Mouseguard tecknade serier, och dærmed blir det antagligvis det spelet, som vi redan har tittat på.
Ps. Hur spelar ett litet (mitt) barn? Ganska rælsat hellst, och hon tjatar om det inte blir nog monster- fiender att døda. Om hon hamnar i en alt før kinking situasjon, vågar hon inte spela mer, utan ignorerar den personen och skapar en ny. Tack tack, jag återkommer..

Ram

Skev
Wildlings var HELT underbart! Jag skall modda upp det med en handfull saker och spela det med sexåringen snarast möjligt.

Xyas

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Du har fått massor av bra tips, men lova mig att du tittar på Wildlings! Jag kan inte tänka mig något bättre spel utifrån dina önskemål.

http://www.onesevendesign.com/wildlings/wildlings.pdf

Det är designat för barn, det är fem sidor långt, det är vackert, temat är läckert, det är snudd på genialiskt designat (kolla in Warrior Die, bara!), och alla läckra tärningar är med.

Läs mer om Wildlings här:

http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=12047&page=1
Wow, det där ser ju helt fantastiskt ut. Precis något sådant jag letat efter för att köra med mina småsyskon. Synd att det inte verkar vara helt färdigt bara.