Välkommen till forumet! =)
Nå, jag tänkte det att det kanske skulle vara lite lättare som du säger lite vad du är ute efter. Visst, att gå i samma fotspår är inte kul, men du kanske har lite tankar om du söker om du nu ska söka dig till nya upplevelser?
Du säger ju till exempel att
kranks Evolutionens Barn har en touch du gillar. Då får jag lite känsla av att du ändå vet vad du möjligen skulle vilja ha. Så, om du vet det så berätta gärna.
Förövrigt har jag själv inte hunnit spela EB än, men båda utgåvorna - svartvit och färg - står här i hyllan. Det är trevlig läsning, ja, och ruskigt billigt vare sig man lägger till en slant åt krank eller ej. Så jag säger, köp det om du gillar det.
Om inte så skulle jag vilja säga
World Of Darkness (WoD) - vilket förövrigt är själva grundboken för
White Wolf's övriga produkter - som t.ex.
Vampire: The Requiem (VtR). Om man bara kör med plain WoD - dvs alltså utan att köpa till t.ex VtR - så blir det lite mer jordnära då man spelar människor som utsätts och blandas in i det övernaturliga, lite mer som undersökande och offerroller. De andra spelen handlar mer om att spela den andra sidan, att vara del av den övernaturliga världen - att vara en naturlig varelse. Man kan säga att man vänder lite på steken. Eller kanske rättare sagt perspektiven, eftersom man t.ex. som vampyr också kan vara undersökande eller satt i en offerroll, dock från en annan synvinkel.
Varför denna rekommendation?
Jag har dock bara spelat World Of Darkness och
Vampire The Masquerade. Jag tycker t.ex. om den enkla, lättmanövrerade grunden i
Storytelling-systemet. Jag tycker om att spelen i sig är så berättarvänliga med mycket krut på stämning (t.ex. i form av mycket stämningstexter), där tonen är tydlig och mycket inspirerande. Jag tycker sedan att det är najs med investigation-skräck eller vad man ska kalla det. Jag gillar det har mörka, mytiska, problematiken då olika verkligheter kolliderar och jag gillar att spela människa - så sårbar, så mentalt låst men ändå så stark med en massa möjligheter... Svårt att förklara men jag hoppas du förstår åt vilket håll jag pekar.