Nekromanti Vilket rollspel?

Organ

Out of time, out of mind
Krille said:
...Och jag är inte särskilt förtjust i vare sig Neotech, BRP eller Storyteller.
Ja då finns det ju bara ett alternativ kvar; d20! :gremwink:

/Anders

För tillfället är mitt standardsvar när någon frågar "vilket system" alltid "Cortex+", inte sällan innan de hinner längre än så. Men jag är ju lite nykär i det systemet fortfarande.

Oavsett vilket regelsystem du använder bör du kolla in Reign of Steel till GURPS. Där är det visserligen AI:ar och robotar som tagit över världen, men i övrigt finns det stora likheter.

Vilket regelsystem du vill ha beror förstås på vad i settingen du vill lägga fokus på. Är det desperat letande efter resurser för att klara sig till morgondagen? Att bygga upp en motståndsrörelse? Att lösa mysteriet med trebeningarna? Politiska konflikter mellan olika grupper överlevare? Ångest och depression?

Först därefter är det rimligt att leta efter ett regelsystem.

Wilmer

Hero
Beror på om du vill att spelarna ska känna sig som starka aktörer, movers & shakers eller som desperata dammkorn som kilar mellan benen på oändligt överlägsna motståndare och har kosmiskt meningslösa knivslagsmål om konservburkar och varma pälsar.

I det första fallet definitivt Apocalypse World. Det passar skitbra och med tanke på hur utomjordingarna håller på och terraformar blir det nog en hel del balla Landscape-threats.

I det andra fallet förmodligen inte Apocalypse World. Playbooksen där är starka (iallfall mot andra människor) och för det mesta sjukt osubtila.

Chryckan

Swordsman
Varför inte ta ett helt öppet system som FATE, GURPS eller Hero System som är gjorda för att låta dig göra vilka karaktärer du vill från scratch och bara plantera dem i en setting.
Inget besvär med att anpassa klasser och regler m.m för att regel systemet ska passa just din setting.

Å andra sidan så får du ju inget gratis eftersom dom är helt öppna så det finns inte något du kan plocka rakt in utan du måste tänka ut allt själv.

(Okej, det finns visserligen en jädra massa olika kampanjböcker till alla tre system som du kan sno från men du kanske inte lär hitta allt i samma bok.)

Krille

Super Moderator
chryckan said:
Varför inte ta ett helt öppet system som FATE, GURPS eller Hero System som är gjorda för att låta dig göra vilka karaktärer du vill från scratch och bara plantera dem i en setting.
Generella öppna system är sällan särskilt bra anpassade till NÅGON setting. De är halvbra i några (i synnerhet helt vanligt äventyrande-settingar), och kassa i rätt många (i synnerhet dem som avviker från vanligt äventyrande).

Krille

Super Moderator
Arfert said:
True20 kanske?
Förmodligen inte. Förutom att det fortfarande är en d20 i botten (och sådana har en tendens att balla ut efter level 6 och framförallt kräva en satans massa jobb med SLPer) så lider det dessutom av generella system-sjukan.

Arfert

Facit
d6? Esoterrorists? Supernatural? De två senare kanske funkar med mysterie-aspekten. och d6 för äventyrande där allt kan hända.

Krille

Super Moderator
Wilmer said:
Beror på om du vill att spelarna ska känna sig som starka aktörer, movers & shakers eller som desperata dammkorn som kilar mellan benen på oändligt överlägsna motståndare och har kosmiskt meningslösa knivslagsmål om konservburkar och varma pälsar.
Grejen är att det är lite av båda. Å ena sidan så är rollpersonerna de balla huvudpersonerna, starka aktörer bland de andra överlevande. Å andra sidan är de också flugskit som stampas på av de stora trebeningarna.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade kört det i Solar System, men det är nog för flummigt för att passa din smak.

Krille

Super Moderator
wilper said:
Jag hade kört det i Solar System, men det är nog för flummigt för att passa din smak.
Inte nödvändigtvis. Det finns saker i Solar System som jag gillar, i synnerhet keys.

Men jag ser gärna lite utveckling av varför du anser att det skulle passa i Solar System.

Caligo

Swashbuckler
Tja... Mitt eget QuestCore skall ju funka till det mesta. Det är ett halvgeneriskt system som anpassas lite efter settingen (genom specifika fokus (=feats). D20-baserat men otroligt mycket smidigare system som inte ballar ut på samma sätt.

Även Savage Worlds skulle kunna passa kanske (har det men inte spelat).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade nog velat köra det ganska lågmält. Som en BBC-tv-serie, snarare än Hollywoodrulle. Drama snarare än action. Kanske en touch av Tripoderna i det hela.

I Solar System är det lätt att spela historier där rollernas relationer utvecklas och spelar en viktig roll. Och jag har spelet liggande hemma, vilket gör det till ett lättare val än något som jag måste skaffa.