Nekromanti Vilket RPG-system bör jag välja? Jag har följande preferenser...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
white-k;n121472 said:
I väntan på 'Fantasy' så funderar jag på att börja läsa 'FAE' (FATE Accelerated) och RISUS.
Är det en bra idé att läsa in sej på några olika innan man väljer, eller är det mest troligt att man blir förvirrad och börjar blanda ihop saker om man inte är erfaren? Bör man istället välja ett och testköra det innan man prövar ett annat?
FATE och Fantasy! är väldigt, väldigt olika spel med väldigt olika spelstil (spelsätt) och sätt att tänka kring spel. Du kommer inte blanda ihop den. Läs flera spel och börja spela när du är säker på att du har hittat rätt. Se det som att du dejtar i syfte att hitta någon du ska leva med varje vecka i flera år framöver. :)

Caligo

Swashbuckler
white-k;n121185 said:
Jag är helt ny inom rollspel men tänkte försöka lära mej det och börja spela med mina vänner (som är helt obekanta med rollspel).

Det jag söker efter är:
- Något där man inte behöver miniatyrer/spelplan.
- Något där spelledaren (GM) själv fantiserar ihop världen och har mycket frihet.
- Något som inte kräver massor med läsning för att komma igång.
- Jag tycker mest om fantasy-miljö, men vill inte vara begränsad till en viss miljö/setting.
- Spelarna bör inte vara "låsta" i deras roller. En barbar ska kunna lära sej magi etc.
- Det bör inkludera en aning tärnins-kastande med i spelet.

Några tips jag fått på engelska forum är:
FATE Core/Accelerated
Dungeon World
Basic Roleplaying - BRP
Savage Worlds

Men vad föreslår ni?
questcore. Du skapar din värld själv. Spelarna kan spela allt de vill - om spelledaren tillåter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skarpskytten;n121474 said:
FATE och Fantasy! är väldigt, väldigt olika spel med väldigt olika speltid, spelsätt och sätt att tänka kring spel. Du kommer inte blanda ihop den. Läs flera spel och börja spela när du är säker på att du har hittat rätt. Se det som att datar i syfte att hitta någon du ska leva med varje vecka i flera år framöver. :)
Och vem vet, kanske hittar du nån detalj i ett av spelen som du kan stoppa in i ett annat spel som du gillar bättre på det stora hela. I alla fall Fantasy! är rätt mottagligt för modifikationer om man känner för det.

Robertino

Veteran
white-k;n121472 said:
I väntan på 'Fantasy!' så funderar jag på att börja läsa 'FAE' (FATE Accelerated) och RISUS.
Är det en bra idé att läsa in sej på några olika innan man väljer, eller är det mest troligt att man blir förvirrad och börjar blanda ihop saker om man inte är erfaren? Bör man istället välja ett och testköra det innan man prövar ett annat?
För varje testkörning kommer du att upptäcka saker du gillar och saker du inte gillar samt lösningar på problem du inte visste fanns för det du för tillfället testkör. Med andra ord kommer du aldrig tillbaka till första testkörningen med lika öppet sinne som du hade vid den allra första testkörningen. Testkör inte - välj ett som verkar vara bra och håll dig till det..........

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Testkör absolut! Det man tycker ser bra ut på papper passar en själv eller de andra spelarna i praktiken. Vad som tycktes vara enkel huvudräkningar kanske visar sig ta allt för lång tid runt spelbordet för att några av spelarna helt enkelt inte har en fallenhet för det, exempelvis.

Harry S

Swordsman
Rymdhamster;n121205 said:
i Dungeonworld är man ju väldigt låst till sin klass, så det passar nog inte så bra. Någon form av BRP inkluderar ju ofta ganska mycket tärningsrullande, så kanske inte heller helt klockrent för vad du är ute efter, men i övrigt rätt lättanvänt.
Dungeon World är väl en jäkla massa läsning också? Det går ju bort enligt trådskaparen.

Harry S

Swordsman
MiniSix? Men jag vet inte om det finns några äventyr till MiniSix. Enkelt att läsa och öppet för olika genrer som science fiction, fantasy, modern.

Paal

Imaginär fantast
Symbaroum är ett relativt enkelt regelsystem med stor frihet att skapa de karaktärer man vill. Det är gjort för utforskande och äventyr i fantasymiljö. Och det är ett i högsta grad levande svenskt spel.

Dock är det starkt förankrat i sin egen spelvärld och regelboken är lika mycket en världsbok. Men det är ganska generell fantasy med mörka undertoner som är fokus så det borde inte vara några problem att förändra världen eller skapa en egen. Jag vet att många enkelt konverterat gamla Drakar och Demoner-äventyr och använt med Symbaroum-regler.

Plus att det är ett av de snyggaste och mest stämningsinspirerande spelen jag sett.

[URL="http://www.jarnringen.com]www.jarnringen.com[/URL]

Caligo

Swashbuckler
white-k;n121185 said:
Jag är helt ny inom rollspel men tänkte försöka lära mej det och börja spela med mina vänner (som är helt obekanta med rollspel).

Det jag söker efter är:
- Något där spelledaren (GM) själv fantiserar ihop världen och har mycket frihet.
- Jag tycker mest om fantasy-miljö, men vill inte vara begränsad till en viss miljö/setting.
- Spelarna bör inte vara "låsta" i deras roller. En barbar ska kunna lära sej magi etc.

Några tips jag fått på engelska forum är:
FATE Core/Accelerated
Dungeon World
Basic Roleplaying - BRP
Savage Worlds

Men vad föreslår ni?
ett lite längre svar: jag gjorde questcore för dig :)
Questcore i korthet:
* Ett generiskt system som är inspirerat av Savage Worlds, True20, D20/D&D3.5 och D&D4/D&D5 för att nämna några.
* Använder d12 som enda tärning.
* Klarar av att bygga de allra flesta varelser och "klasser" som förekommer i alla vanliga fantasyrollspel, skräckrollspel, och sci-fi-rollspel. Spelarna och spelledaren bygger allt med samma system - allt från paladiner och drakar till trollschamaner och jediriddare!
* Spelsystemet liknar d20 men är kraftigt nedbantat (allt skillbaserat, mycket enklare stridsregler, inga klasser, bara en d12 som tärning. bygg alla klasser och raser från scratch, färre färdigheter).
* Använder skills för det mesta (attacker, skadeslag, magiattacker etc).
* Består av grundvärden, skills och förmågor (ungefär feats/klassförmågor/powers/rasförmågor).
* Enkelt och taktiskt stridssystem med valmöjligheter utan att bli en simulator (eller ping-pong-spel).
* utbyggbart genom att lägga till olika förmågor.
* Magisystem som följer samma grundsystem. Inga krångliga specialsystem för allt.

Det finns att ladda ner i en spelbar betaversion och en kickstarter kommer inom en månad....

Det finns även en tryckt version av beta-versionen som kan köpas för 100 kr. 28 sidor fyrfärg.

anth

Vetefan
Jag tycker det låter som du är ute efter ett "universalsystem", d.v.s. system där man kan spelad avd som helst.

På din lista finns:
- Savage Worlds (som är ett av de bättre universalsystemen. Det blir lätt "pulp"-stämning som Indiana Jones eller äventyrs-matinéer).
- BRP går att använda till vad som helst, men oftast köper man ett spel som har BRP-motorn, men som är inriktad på en speciell stil. De flesta gamla svenska spelen som Drakar och Demoner, Mutant och Kult använder BRP-motorn.
- FATE kan med lite god vilja kallas universalsystem, men det är definitivt inte min typ av spel. Bl.a. för att det kräver speciella FATE-tärningar (eller FUDGE-tärningar), det är 6-sidiga tärningar med två blanka sidor, två sidor med "+"tecken och två sidor med "-"tecken.

Jag lägger till:
- GURPS (Generic Universal RolePlaying system).
- Tri-Stat
- d6
Jag tror dock att det kan vara svårt att få tag på fysiska böcker med dessa system (om du inte köper begagnat), så du får nog leta efter pdf:er.

Big Marco

Läskig
Det jag söker efter är:

Eon, fjärde utgåvan - Info här: http://webshop.helmgast.se/sv/eon/eon-grundbok.html

Check.

Menar du att det ska vara helt utan spelvärld, eller att det finns en grund att bygga egna fria äventyr på? Eon har en värld, med distinkta olika känsla och kulturer (klassisk fantasy, antikens Rom, engelsk medeltid, vilda västern-fantasy, gotisk skräckfantasy, Stasi-fantasy, etc).

Eon är ett fullstort rollspel, men mycket av materialet är i formen av referenser och tabeller, speciellt när man skapar rollpersoner. Dessa används bara just då och är inget man behöver läsa in sig på.

Se ovan - Eon har så mycket olika typer av fantasy som de flesta kan önska sig.

Check - i Eon är ingen låst till en "klass" eller "ras" eller "level" som i många andra spel.

Eon använder sig av T6:or för nästan alla slag under spel, och T10 för tabell-slag.

Om du har frågor kring Eon så besök gärna Eon-forumet här på rollspel.nu. :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Big Marco;n121600 said:

Check - i Eon är ingen låst till en "klass" eller "ras" eller "level" som i många andra spel.
... men ingen kan lära sig magi för det finns inga magiregler än...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rymdhamsters förslag var bättre än han själv tror :) Sagas grundregler är egentligen alla regler, fast utan exempel och utan en massa info om spelvärlden (bara ett plus för dig som inte ville ha en spelvärld). Och rollpersoner kan visst lära sig magi.

white-k

Veteran
anth;n121535 said:
Jag tycker det låter som du är ute efter ett "universalsystem", d.v.s. system där man kan spelad avd som helst.
Hmm, ja det stämmer nog. Jag blir nog mest störd av när en värld och "monster" beskrivs. Jag vill ju skapa sådant från fantasin.
Går exempelvis 'Saga' och 'Fantasy!' bort då?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fantasy! är utan spelvärld. Sagas spelvärld finns knappt med i grundreglerna, så det kan ignoreras.

Men nu finns ju också DrakSaga! Det borde vara ungefär exakt vad du letar efter, misstänker jag.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Björn Wärmedal;n121888 said:
Fantasy! är utan spelvärld. Sagas spelvärld finns knappt med i grundreglerna, så det kan ignoreras.

Men nu finns ju också DrakSaga! Det borde vara ungefär exakt vad du letar efter, misstänker jag.
Förutom att det är en massa monster i DrakSaga då. Men det kan vara bra att kika på för att ha nåt att relatera till när man skapar egna monster. Det och lite monsterstatistik kanske (finns även i pdf-version på Nor Bannogs nedladdningssida)?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
DeBracy;n121890 said:
Förutom att det är en massa monster i DrakSaga då. Men det kan vara bra att kika på för att ha nåt att relatera till när man skapar egna monster. Det och lite monsterstatistik kanske (finns även i pdf-version på Nor Bannogs nedladdningssida)?
Precis, de får vara förklarande exempel helt enkelt :)