Nu pratar jag endast utifrån gamla utgåvan av Fantasy! då jag inte sett vilka ändringar som gjorts i nya utgåvan.
Fantasy! är ett system som i min mening behöver husreglas litegran för funka perfekt. Grundegenskaperna ligger till grund för alla slag man slår, det finns fyra grundegenskaper, att slå ihjäl monster och smyga går enligt grundreglerna på samma grundegenskap. Det innebär att alla som är riktigt bra på att slåss tenderar att vara riktigt bra på att smyga och vice versa.
Det här blir egentligen bara ett problem om man vill ha en regelmässig skillnad mellan en tjuv och en krigare. Om man istället ser siffrorna på pappret mer som riktlinjer, och mer låter ens karaktärskoncept sätta gränserna för vad man får och inte får göra så funkar reglerna rätt okej som de är.
Om man vill ändra det tycker jag att det är så enkelt som att flytta över smygiga saker från styrka (eller heter den fysik, jag minns inte) till motorik. Och jag vill här poängtera väldigt noga att detta inte är för att jag tycker att de passar ihop med vad den grundegenskapen innebär, det är endast och enbart en fråga om att balansera upp grundegenskaperna lite och göra det möjligt att rent regelmässigt ha lite större skillnad på en bra tjuv och en bra krigare. Anledningen till att jag vill understryka att det inte är fråga om en missuppfattning är för att detta är något som diskuterats tidigare =)
Den andra saken som behöver husreglas är att man borde få bonusar på allt man gör så som man får i strid. Typ bonsar på andra slag än anfall, från andra föremål än vapen. Den här tycker jag är lite mer nödvändig oavsett hur man spelar, så länge man faktiskt slår tärningar (om man friformar helt är det nog mindre viktigt).
Slutligen så är det egentligen inte meningen att man ska spela magiker i Fantasy!, men det finns extraregler som låter en göra det. Jag tycker i och försig att det funkar rätt bra, de gånger jag kört med det, men jag tror också att det är viktigt att poängtera att det är lite "frihet under ansvar". Detta om magiregler faktiskt är viktiga.
Grejen är att de husregler jag föreslår är väldigt lätta att implementera. Fantasy! är ett ganska så genomskinligt system (möjligen undantaget sannolikhetsberäkningar vid tärnignspölar) så det är lätt att modda hur man än vill göra det. Det finns till och med ett par alternativa regelsystem på sagagames-sidan ifall man föredarar att köra med 2T6 eller 1T20 istället för tärningspölar (de är på en sida var, så det säger ju lite hur pass enkelt det är).
Jag känner mig väldigt nyfiken på vad som kommer att hända i nästa utgåva.