white-k;n121185 said:
Jag är helt ny inom rollspel men tänkte försöka lära mej det och börja spela med mina vänner (som är helt obekanta med rollspel).
Det jag söker efter är:
- Något där man inte behöver miniatyrer/spelplan.
- Något där spelledaren (GM) själv fantiserar ihop världen och har mycket frihet.
- Något som inte kräver massor med läsning för att komma igång.
- Jag tycker mest om fantasy-miljö, men vill inte vara begränsad till en viss miljö/setting.
- Spelarna bör inte vara "låsta" i deras roller. En barbar ska kunna lära sej magi etc.
- Det bör inkludera en aning tärnins-kastande med i spelet.
Några tips jag fått på engelska forum är:
FATE Core/Accelerated
Dungeon World
Basic Roleplaying - BRP
Savage Worlds
Men vad föreslår ni?
ett lite längre svar: jag gjorde questcore för dig
Questcore i korthet:
* Ett generiskt system som är inspirerat av Savage Worlds, True20, D20/D&D3.5 och D&D4/D&D5 för att nämna några.
* Använder d12 som enda tärning.
* Klarar av att bygga de allra flesta varelser och "klasser" som förekommer i alla vanliga fantasyrollspel, skräckrollspel, och sci-fi-rollspel. Spelarna och spelledaren bygger allt med samma system - allt från paladiner och drakar till trollschamaner och jediriddare!
* Spelsystemet liknar d20 men är kraftigt nedbantat (allt skillbaserat, mycket enklare stridsregler, inga klasser, bara en d12 som tärning. bygg alla klasser och raser från scratch, färre färdigheter).
* Använder skills för det mesta (attacker, skadeslag, magiattacker etc).
* Består av grundvärden, skills och förmågor (ungefär feats/klassförmågor/powers/rasförmågor).
* Enkelt och taktiskt stridssystem med valmöjligheter utan att bli en simulator (eller ping-pong-spel).
* utbyggbart genom att lägga till olika förmågor.
* Magisystem som följer samma grundsystem. Inga krångliga specialsystem för allt.
Det finns att ladda ner i en spelbar betaversion och en kickstarter kommer inom en månad....
Det finns även en tryckt version av beta-versionen som kan köpas för 100 kr. 28 sidor fyrfärg.