Nekromanti Vilket Runequest?

Necross

Swashbuckler
Funderar på att testa Runequest. Men det är en djungel av editioner. Vilken ska man ha? Vilka är kompatibla med varandra? Vad ska man akta sig för?

anth

Vetefan
RQ6 (senaste) är bäst.
RQ II (näst senaste) är näst bäst.

De är inte så bakåtkompatibla som t.ex. CoC är - men det mesta går nog att använda utan större krångel.

Bolongo

Herr Doktor
RQ 1 (Chaosium): Aldrig spelat, men det har knappt någon annan heller. Vad jag hört ingen större skillnad mot nästa upplaga.

RQ 2 (Chaosium): Garanterat stabilt system, men på grund av dess ålder lite begränsat. Det är vinklat mot att göra de typer av saker som man gjorde i tidiga rollspel, så om du vill köra dungeons funkar det bra.

RQ 3 (Chaosium / Avalon Hill): Också ett solitt system, men det inför en del saker som går att powergamea. Enchantments, suck.

RQ (Mongoose): Ganska buggigt, och jag är personligen inte så förtjust i hur de muckar upp magisystemen.

RQ II (Mongoose): Inte testat detta, men eftersom det är av samma konstruktörer som RQ 6 och de uppenbarligen föredrar sin senaste version, tja...

Legend (Mongoose): Samma som MRQ II med serienumren avfilade. :gremtongue:

RQ 6 (Design Mechanism): Inte spelat ännu, men läst med stort intresse. De tycks ha gjort en del insatser för att öka farligheten i systemet.

Min rekommendation är att om du vill spela något som liknar high fantasy, med stora mängder av magi och relativt tuffa karaktärer, kick it old school och gå tillbaks ända till RQ 2. Om du istället letar efter skitig realism, men ändå med en viss potential för hjältemod, kör det allra senaste RQ 6.

Bolongo

Herr Doktor
Javisst, bakåtkompatibiliteten...

Tja, mekaniskt är det en hel del skillnader mellan upplagor, men i grunden slår man ju alltid en d100. Man får nog vara beredd på att skriva egna stat blocks om man vill använda ett äventyr från "fel" upplaga.

Vad gäller setting måste man vara medveten om att Mongoose grejer utspelar sig i Gloranthas Andra Ålder, medan alla de klassiska supplementen hör hemma i Tredje Åldern.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har sexan. Vanligt BRP fast med specialeffekter för vapen som gör striderna lite intressantare än den vanliga vartannatslagstilen. En stor del av boken är olika magisystem som man kan välja mellan beroende på vilken spelvärld man tänkt sig. Verkar trevligt. Spelet kommer inte vinna nåt pris för utseendet. Vet inte om de satsade på nån old school-stil eller bara sparade in lite pengar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Precis innan RQ6 släpptes så åkte Nordnordost upp och hälsade på hos Pete och gjorde en intervju.

Vi snackade nästan inget alls om de tidigare utgåvorna, men iaf jag blev peppad att testa den nya.

http://www.nordnordost.se/?p=706

Arfert

Facit
Snabbt svar: RQ2 är charmigast, RQ3 är bra och RQ6 är bra/modernast (vilket inte är så konstigt).

Får jag bara välja en version blir det nog RQ2. Eller RQ6. Damn.

Nej, det får bli Magic World istället. :gremwink:

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Nej, det får bli Magic World istället. :gremwink:
Asså vad är det där egentligen? BRP rakt av bara? Dvs Runequest utan vadå?

Necross

Swashbuckler
Tack för dragningen Bolongo! Läste nåt liknande på en sajt, men är ju så trögfattad.

Angående spelvärld så blir det nog inte Glorantha. Orkar inte sätta min in i ytterligare en värld (även om jag hört att den är riktigt bra). Funderar på att köra något riktigt okristligt. Vågar inte ens berätta här.

Och jag kommer nog och köra utan magiker i början, så magisystem är inte jätteviktigt.

Det jag vill är att komma bort från det systemfokus som finns i typ alla andra spel. Vill fokusera mer på berättelsen och intriger. Och snabba strider skare va!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Necross said:
Funderar på att köra något riktigt okristligt. Vågar inte ens berätta här.
Jooo, snälla! Berätta berätta! :gremshocked:

Arfert

Facit
Magic World? Det har precis kommit en "ny" version från Chaosium. Och den är en något moddad version av Elric!.. Läs gärna min recension i nästa Fenix.

Länk

Necross

Swashbuckler
DeBracy said:
Necross said:
Funderar på att köra något riktigt okristligt. Vågar inte ens berätta här.
Jooo, snälla! Berätta berätta! :gremshocked:
Okejdå. Jag tänkte mig Forgotten Realms. Fast gritty. Jag vet, det är ett hån, motsägelsefullt och blasfemiskt, men jag gillar verkligen religionerna och många andra grejer med världen. Och jag har spelat ofantligt mycket i den världen genom åren.

Men jag till dämpa fantasy-nivån (dvs highfantasyn) rejält för pc:na. De kan få bli hjältar om de överlever till motsvarande high-level, inte förr! :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Magic World? Det har precis kommit en "ny" version från Chaosium. Och den är en något moddad version av Elric!.. Läs gärna min recension i nästa Fenix.
Mmm, det är ju ganska intressant. Har spelat massor av Elric (Stormbringer) alltså. Kanske får "växla ned" från Runequest till detta om det blir för petigt med hitlocations, flera handlingar, etc.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Necross said:
Okejdå. Jag tänkte mig Forgotten Realms. Fast gritty. Jag vet, det är ett hån, motsägelsefullt och blasfemiskt, men jag gillar verkligen religionerna och många andra grejer med världen. Och jag har spelat ofantligt mycket i den världen genom åren.

Men jag till dämpa fantasy-nivån (dvs highfantasyn) rejält för pc:na. De kan få bli hjältar om de överlever till motsvarande high-level, inte förr! :gremsmile:
Aha, låter schysst! Jag har svårt för Forgotten Realms, men genom gritty-filter kanske det skulle funka för mig. Det var en del trevligt fluff i några FR-anknutna klassböcker till AD&D 2nd som jag hade (t.ex. om Shaundakuls clerics).

Jag fantiserade om att du tänkt dig Narnia eller My Little Pony eller nåt. :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Hittade denna intervju med mer info.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">MagicWorld core rules: this is primarily a combination of the Elric! core rules, with the Seafaring
material from “Seas of Fate” added, as well as the entirety of the RQIII “Creatures Book”. All the
creatures have been gone over and made sure they conform with the core rules. Primarily, this
meant such things as converting over movement rates, skills, etc. Furthermore, all the sorcery
“spells” from all the Elric! supplements were pulled
over into this book. A handful of spells were
not ported over, as they just didn’t work. The demon and elemental summoning rules were pulled out of the book and placed in Advanced Sorcery (see below). There were a handful of changes and additions to the system, but I’ll go over those below. </div></div>
Verkar najs.

Arfert

Facit
Det är najs, om man står ut med Chaosiums inte helt perfekta layout. För att vara snäll. Väldigt mycket tidig desktop publishing. De gillar att dra i bokstäver och hålla på.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Necross said:
Funderar på att testa Runequest. Men det är en djungel av editioner. Vilken ska man ha? Vilka är kompatibla med varandra? Vad ska man akta sig för?
Det är väl min plikt att slänga in en länk till bästaste %spelet Openquest 2.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Arfert said:
Bara det kommer någonting, har fan gått ett år sedan jag betalade!
Oj är det så länge sedan, hmm jo det tar en jäkla tid. Han fick nog för mycket pengar så boken blev för stor, vilket är ganska knas då grejen med OQ är ju att den ska vara enkel och nerbantad.