RQ 1 (Chaosium): Aldrig spelat, men det har knappt någon annan heller. Vad jag hört ingen större skillnad mot nästa upplaga.
RQ 2 (Chaosium): Garanterat stabilt system, men på grund av dess ålder lite begränsat. Det är vinklat mot att göra de typer av saker som man gjorde i tidiga rollspel, så om du vill köra dungeons funkar det bra.
RQ 3 (Chaosium / Avalon Hill): Också ett solitt system, men det inför en del saker som går att powergamea. Enchantments, suck.
RQ (Mongoose): Ganska buggigt, och jag är personligen inte så förtjust i hur de muckar upp magisystemen.
RQ II (Mongoose): Inte testat detta, men eftersom det är av samma konstruktörer som RQ 6 och de uppenbarligen föredrar sin senaste version, tja...
Legend (Mongoose): Samma som MRQ II med serienumren avfilade.
RQ 6 (Design Mechanism): Inte spelat ännu, men läst med stort intresse. De tycks ha gjort en del insatser för att öka farligheten i systemet.
Min rekommendation är att om du vill spela något som liknar high fantasy, med stora mängder av magi och relativt tuffa karaktärer, kick it old school och gå tillbaks ända till RQ 2. Om du istället letar efter skitig realism, men ändå med en viss potential för hjältemod, kör det allra senaste RQ 6.