Nekromanti Vilket Runequest?

Bolongo

Herr Doktor
Necross said:
Men jag till dämpa fantasy-nivån (dvs highfantasyn) rejält för pc:na. De kan få bli hjältar om de överlever till motsvarande high-level, inte förr! :gremsmile:
En av de saker som tydligast skiljer RQ från BRP är dödligheten. I alla versioner av RQ görs skada mot hit locations (vilka är relativt bräckliga), det går inte att öka sina hit points särskilt mycket, och rustning skyddar inte nämnvärt mot en drakes klor. I BRP har man istället generella hit points, och det kan vara mer eller mindre förlåtande beroende på exakt vilka regler man kör med.

I Chaosium-upplagorna av RQ är sättet man kommer runt detta att använda magi: de flesta karaktärer kan relativt snabbt skaffa sig enkla spells som mitigerar skada, läker skada, och ökar skadan man själv gör (enligt principen att anfall är bästa försvar). Detta är förstås inte lika pålitligt som den inneboende tuffhetsökning man får i ett level-system. Magi är en ändlig resurs, och om någon lägger en Dispel på din Protection står du där med rumpan bar.

I RQ6 har de tonat ned magins tillgänglighet och effektivitet rätt ordentligt. Dessutom har de gjort det något svårare att öka sina skills till höga nivåer (över 100 alltså) och i stort sett eliminerat möjligheten att träna upp sina stats. Som grädde på moset finns ett fatigue-system som faktiskt har kännbara effekter och gör att de flesta tappar stinget efter en handfull stridsrundor (till skillnad från regeln i RQ3, som ingen någonsin använde). Allt sammantaget tror jag att om man spelar RQ6 kommer spelarna snabbt att begripa hur farligt det är att slåss och därefter bara göra det om andra alternativ saknas. Med andra ord så uppmuntrar systemet en mer realistisk inställning till bruk av våld.

Så om man vill att PCs med tiden skall bli såpass hjältemodiga att de inte behöver vara rädda för en crit från en kobold, tror jag att äldre RQ eller någon BRP-variant funkar bättre.

Necross

Swashbuckler
Bolongo said:
Så om man vill att PCs med tiden skall bli såpass hjältemodiga att de inte behöver vara rädda för en crit från en kobold, tror jag att äldre RQ eller någon BRP-variant funkar bättre.
Tack, ska titta på Magic World m m och se vad jag gillar bäst.

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Det är najs, om man står ut med Chaosiums inte helt perfekta layout. För att vara snäll. Väldigt mycket tidig desktop publishing. De gillar att dra i bokstäver och hålla på.
Apropå taskig layout: Jag knallade förbi SF-Bokhandeln idag, och fy hundan vilken ful bok RQ6 var! De vill alltså ha nästan 500 spänn för något som ser ut som det kastats ihop av en blind spasmatiker. I svartvitt! Illisarna såg ut som jag hade ritat dem själv. Och jag brukar inte vara jättekänslig för sånt här.

Nu är jag osäker. Måste väl försöka skaffa en pdf iaf, men det bär emot.

Botulf

Hero
Då Legend omnämtns så kan man lika gärna också slänga till Open Quest. Legend(Mongoose RQII), fast mer förenklat.

CapnZapp

Myrmidon
Necross said:
Illisarna såg ut som jag hade ritat dem själv.
Jag blir avundsjuk på hur bra illustratör du måste vara, Necross! :gremgrin: :gremcool:

(Jag menar att själv hade jag inte ens vetat hur jag skulle påbörja en fantasybild, för att inte tala om att rita den klart på något vettigt vis)

Arfert

Facit
Necross said:
Arfert said:
Det är najs, om man står ut med Chaosiums inte helt perfekta layout. För att vara snäll. Väldigt mycket tidig desktop publishing. De gillar att dra i bokstäver och hålla på.
Apropå taskig layout: Jag knallade förbi SF-Bokhandeln idag, och fy hundan vilken ful bok RQ6 var! De vill alltså ha nästan 500 spänn för något som ser ut som det kastats ihop av en blind spasmatiker. I svartvitt! Illisarna såg ut som jag hade ritat dem själv. Och jag brukar inte vara jättekänslig för sånt här.

Nu är jag osäker. Måste väl försöka skaffa en pdf iaf, men det bär emot.
Nja, den är väl varken vacker eller ful. Typografin är helt OK till exempel. Bilderna är delvis gamla saker från tidigare editioner om jag fattat rätt. Av varierande kvalitet. En del är bra, andra sådär.

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Necross said:
Illisarna såg ut som jag hade ritat dem själv.
Jag blir avundsjuk på hur bra illustratör du måste vara, Necross! :gremgrin: :gremcool:
Namenassåallvarligt. Det var fulare än något jag minns att jag sett i nåt svenskt spel t ex. Väldigt mycket högstadienivå tycker jag. Jajja, det finns ju iofs värre synder än att ha ful artwork.

Necross

Swashbuckler
Bolongo said:
Necross said:
Herregud, ytterligare ett alternativ. Detta måste få ett slut.
Nytt och nytt, jag nämnde det faktiskt i min långa lista. :gremsmirk:
Jo, men jag tolkade det inte som en av de starkaste rekommendationerna.