"Vanliga äventyr" 9 - Skräck 1
CoC. När det är som bäst. När man halvvägs igenom spelmötena glömmer bort att den glada, nöjeslystna och bekymmerslösan 20-talstillvaro bara är en illusion och att DE existerar. När man efter en svit av spelmöten som behandlat kolonialt resande, meningslösa vadslagningar, försök att lyckas bryta en trolovning, ett besök vid ett olympiskt spel (som nästan resulterade i en duell mellan sällskapets britt och en av amerikanerna), inboendet av ett hus, ännu en vadslagning (jag vill minnas att vi skulle bryta oss in i en av de amerikanska Ivy league skolorna för att ändra ett slutbetyg) o.s.v. tills vi plötsligt ställdes inför ett äventyr där DE var inblandade.
Det spelmöte där vi skulle "bo in" ett hus som varit övergivet är fortfarande den bästa enskilda rollspelssejouren i mitt liv. Vi hade precis tagit ombord en ny spelare och upplägget var som givet för ett skräckäventyr. Huset låg avsides. Det fanns en myrmark som började strax bakom huvudbyggnaden. Det hördes konstiga ljud från en damm nattetid. "Som syrsor fast högre, intensivare än ni någonsin hört förrut". Den nye spelaren gick in i Investigator-mode och vi lockades med, men efter en eftermiddags och kvälls rollspelande med nerverna på utsidan fick vi reda på att det var fullständigt naturligt för syrsorna att låta så där den tiden på året. Vår dåvarande GM berättade efterhand vad äventyret egentligen skulle gått ut på och att han släppt detta i samma ögonblick som han insåg hur skräckslagna vi var inför dammen (vi måste haft en timmeslång diskussion om möjligheterna, för- och nackdelarna med att dika ut dammen).
Attans vad sugen jag blev på att spela CoC igen.