Jag tror vi har olika definitioner av metaplot... definitionen jag hört och använder är att handlingen i spelvärlden drivs framåt genom supplement och äventyr som släpps av förlagets utgivare. Detta är inte samma sak som ett "tema" i världen. Det finns i och för sig, som du säger, i större eller mindre mängd i de flesta kommersiella rollspelsvärldar - helt enkelt för att det är ett bra sätt att sälja mer prylar på, folk känner att de vill "hänga med" i världens utveckling. Nackdelen ur kommersiell synvinkel är att "tröskeln" för nya kunder kan kännas hög - det räcker inte med att köpa världsboken för 350 spänn, utan man tror att man behöver fem-sex böcker till för 250 kr var, och då kanske man hellre köper en annan värld.
Därmed inte sagt att jag tycker om det. Jag föredrar en "frusen" spelvärld, där alla supplement och såsböcker beskriver världen vid en specifik tidpunkt (t ex 610 e.O., 2501 e.Kr., 1372 DR, o s v). Då får jag en fin ögonblicksbild av världen, som jag senare kan utveckla åt vilket håll jag vill. Då blir också "min" version av världen mindre låst av vad någon speldesigner i USA hittar på - visst, jag kan ignorera vad designersarna hittar på, men då blir framtida supplement mindre värdefulla för mig.
För att ta ett exempel från Forgotten Realms: om jag inte gillar händelserna i romanen "Prince of Lies" (lite ommöblering bland gudarna, en ny dödsgud, att tre fjärdedelar av Zhentil Keep raseras) så står det mig givetvis fritt att ignorera detta. Dock så innebär det att det utmärkta supplementet "Faiths and Avatars", som är skrivet efter romanen i fråga och behandlar Forgotten Realms gudar, blir avsevärt mindre användbar för mig, eftersom den räknar med de händelser som utspelar sig i Prince of Lies.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather