Nekromanti Vilket spel/system?

w176

Förlorad dotter
Säg inte så där!

Mina spelare vill ha ett system, jag vill friforma. Pusha inte för det. Gnaaaag!

Min poäng med demonern (eller tanken just nu) är att det är en demon som använder samtliga rollpersoner som kärl för sig.

Demonen är lite för stor och lovecraftiansk för att greppa så den talar till rollpersonerna genom mängder av röster och hallucinationer, och kan mycket väl vara motsägelsefull för den lilla människan.

Det gör att alla spelare när de vill eller är "utanför" scenen som spelas kan gå in och förhöja den med lite demonisk inflytande, inklusive SL.

Samt att demonen har ett par spikade saker den strävar efter och tänker pusha rollpersonerna mot. Även om allt om varför demonen vill saker kanske presenterad för spelarna.

w176

Förlorad dotter
Jag håller med, det är det fiffiga med nya WOD. Det är lätt att slänga ur saker, och funkar bra. Jag känner inte kan använda de vanliga sakerna i Wod på grund av att vi har inbitna vana wodspelare och då får man inte samma stämning om monsterna är välbekanta.

Så då hoppas jag inferno har nog kul metafysik m.m.

cogitare

Swashbuckler
Ja, om folk är för vana vid WoD och dess monster så blir det lätt vardagsmat med de vampyrer, varulvar etc. som presenteras där. Det finns vissa moduler, till V:tR i varje fall, som alternerar hur vampyrerna är och funkar. Men det blir mest olika sidor av samma mynt.

Jag kan rekommendera Antagonists för lite nya monster till WoD. Jag tror att även i denna modul så kan det finnas grejor för mer Lovecraftianska hemskheter och deras följeslagare och vad för krafter de kan ha. Men det är jag inte helt säker på och jag har inte boken här.

C.

w176

Förlorad dotter
Att pilla på sånt äe inte helt och hållet min kopp te.

Just nu börjar de luta mot Kult kanske, med annat regel system

MrG

Swashbuckler
w176 said:
Mina spelare vill ha ett system, jag vill friforma. Pusha inte för det. Gnaaaag!
A-ha, sorry :) Som spelledare skulle jag visserligen nog lösa det på sättet som jag nämnde ovan, dvs ett väldigt löst system. De får fortfaranade dutta ut siffror.

Men skulle jag göra det idag och använda ett system så hade jag moddat om en bit i förutsättningen eller systemet och använt Operation Fallen Reich, men kan vara för att jag är nykär i deras framslagningsmekanism. Fast tänket och plotten skulle passa i miljön väldigt bra.

w176 said:
Min poäng med demonern (eller tanken just nu) är att det är en demon som använder samtliga rollpersoner som kärl för sig.

Demonen är lite för stor och lovecraftiansk för att greppa så den talar till rollpersonerna genom mängder av röster och hallucinationer, och kan mycket väl vara motsägelsefull för den lilla människan.

Det gör att alla spelare när de vill eller är "utanför" scenen som spelas kan gå in och förhöja den med lite demonisk inflytande, inklusive SL.

Samt att demonen har ett par spikade saker den strävar efter och tänker pusha rollpersonerna mot. Även om allt om varför demonen vill saker kanske presenterad för spelarna.
Schysst kampanjtanke och kul metatänk! Ska spelarna få olika aspekter av demonen som de får gestalta och olika drivkrafter som är deras att spela på när de är demonaspekter? Känns som det kan bli läckert, gäller bara att inte spelarna tycker för bra om att spela demon ;-)

-Gunnar (insperarad, om jag hade tiden skulle jag sno konceptet)

w176

Förlorad dotter
Du tar jag mig en titt på OFR.

Ska spelarna få olika aspekter av demonen som de får gestalta och olika drivkrafter som är deras att spela på när de är demonaspekter?
Nja. (och egentligen ska det här hamras ut med spelarna som en del av den kreativa agendan.)

Rollpersonerna ska få lite olika aspekter av demonen, så att man kan motivera olika krafter, men längre än så vill jag inte ta det.

Jag tycker det är synd att när man har en stor begriplig kaosvarelse att prydligt ordna in det off i "A spelar demonens blodtörst, B spelar dess frestelse, C spe..." istället för att låta spelarna leka lös som de vill mot de mål som demonen har.

Jag tror man får en mer levande nyckfull demon och mer vild kreativitet kring spelbordet m man inte gör en prydlig avdelning i mitt och ditt.