Nekromanti Vilket spel?

Storuggla

Champion
Om jag vill ha ett spel med vilket jag vill spelleda en släktfejd/blodshämnd mellan två bättre bemedlade familjer, förslagsvis lägre fantasy är högre och med låg prepptid (jag orkar bara inte med D&D 3,5s statblocks och featkedjor), vilket spel ska jag titta på?

Storuggla, öppet sinne stängd navel

Arfert

Facit
Saga. Funkar perfekt för sånt. Om man vill ha ett traddigt spel. Och jävligt snabbt att komma igång med.

G

Guest

Guest
Svavelvinter kanske? Skuggspelet medger stora politiska strider och sånt medan karaktärsspelet är mer som traditionellt rollspel.

RasmusL

Champion
Jag tror att det skulle kunna göras asballt med någon variant på Psychodrame/DitV, system som låter dig få din vilja igenom om du går tillräckligt långt, vilket skulle fördjupa tvisten.

G

Guest

Guest
Stövelkatten said:
Svavelvinter kanske? Skuggspelet medger stora politiska strider och sånt medan karaktärsspelet är mer som traditionellt rollspel.
Här hittar du snabbstartsregler, formulär, lite bakgrund och om du har riktigt mycket tur kan du finna en liten liten get.

>LÄNK<

anth

Vetefan
Storuggla said:
Om jag vill ha ett spel med vilket jag vill spelleda en släktfejd/blodshämnd mellan två bättre bemedlade familjer, förslagsvis lägre fantasy är högre och med låg prepptid (jag orkar bara inte med D&D 3,5s statblocks och featkedjor), vilket spel ska jag titta på?

Storuggla, öppet sinne stängd navel
Jag skulle säga RQ6 - och använda passions för släktfejder och blodshämnd.

Andy

Vila i frid
Jag säger Saga!

Eller också stridsreglerna från Kult, keys-funktionen från Solar System, karaktärsgenereringen från Artesia men med 3T6 istället för 1T10 och moddade skeppsregler från Coriolis för längre resor. Eller, jag bara skojade. :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Pendragon skulle jag säga. Men bara om alla i din setting har tunga rustningar. Strid i Pendragon bygger på att spelarkaraktärerna har tunga rustningar. Annars får du nog ändra en del. Land of Giants och Saxons skulle nog kunna ge lite idéer och fluff, om du behöver det.

Storuggla

Champion
Artesia skulle funka faktiskt. Bindings och grejer. Men Saga verkar vara ett populärt val, ska läsa det igen då och se om jag håller med.

Storuggla, nu ser de upp

Sapient

Swashbuckler
Eller,liksom, friforma rollspelandet och använd spelbrädet i pjäser från "Fia med knuff" för att på något abstrakt, kreativt och väldigt urspårat sätt representera fejdandet.

Det blir antingen lysande, banbrytande eller djävligt misslyckat.(Men oavsett vilket, kommer Stövelkatten att älska det...)

Arfert

Facit
Storuggla said:
Artesia skulle funka faktiskt. Bindings och grejer. Men Saga verkar vara ett populärt val, ska läsa det igen då och se om jag håller med.

Storuggla, nu ser de upp
Artesia är najs... men det har knappast "låg prepptid".

Storuggla

Champion
"Artesia är najs... men det har knappast "låg prepptid"."

Jag funderar här, hur mycket tid tar det med en slp till Artesia tro? Femton stats, bara att hitta på. Lite skills, hitta på värden. Sen kommer magi och föremål som ger plus, där kan det nog ta tid. Och rustning, antagligen. Hmm.

Storuggla, skit i arcanan

Bassejr

Hero
Håller medom svavelvinter. Bet är rätt simpelt och snabbt att komma igång med. Och trakorien är en bra setting för adelskonflikter.

Om du å andra sidan vill ha en annan setting är jag nog föreorfaren för att kunna ett bra spel.

G

Guest

Guest
Bassejr said:
Håller medom svavelvinter. Bet är rätt simpelt och snabbt att komma igång med. Och trakorien är en bra setting för adelskonflikter.

Om du å andra sidan vill ha en annan setting är jag nog föreorfaren för att kunna ett bra spel.
Det är ju inga problem att spela med Svavelvinters regler i en annan setting. Jag är själv ganska sugen på att använda reglerna i Chronopia (värld från Drakar och Demoner)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skall alla rollerna vara med i samma familj? Eller vill ni skildra båda sidornas perspektiv bland rollpersonerna?

Kampanj eller enkvällshistoria?

Storuggla

Champion
"Skall alla rollerna vara med i samma familj? Eller vill ni skildra båda sidornas perspektiv bland rollpersonerna?

Kampanj eller enkvällshistoria?"

Min arbetshypotes är att rollpersonerna är på samma sida, och att det ska ta mer än en kväll.

Storuggla, vissa saker ser bra ut