Vilket Star Wars regelsystem är det bästa? Motivera!

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Sitter och överväger om jag ska spelleda Star Wars till hösten, men är inte säker på vilket regelsystem jag vill använda.

Tanken är att alla kommer spela prisjägare eller något åt det hållet. Lite mer gråskaligt SW helt enkelt. Lite Andor känsla över det hela.

D6 är ett alternativ, dock är ingen D20 variant det. FFG går nog också bort på grund av alltför invecklad tärningsmekanik.

Finns det något annat system? Rekommendera och motivera gärna varför ni tycker just det systemet är bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,670
Om man är prisjägare och så är jag ett stort fan av One Roll Engine hacket: https://www.arcdream.com/pdf/starore.pdf

Det är snabbt och striderna får den där pulpiga ”Western” känslan. Systemet för kraften är kul men inte bullshit. Systemet med ”Hard” och ”Wiggle” dice ger karaktärer möjligheter att vara så där ”Anakin är en amazing pilot” eller ”Han Solo skjuter först” utan att helt knäcka systemet.

Också kort och gratis!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,148
Location
Off grid
D6 är ett alternativ, dock är ingen D20 variant det. FFG går nog också bort på grund av alltför invecklad tärningsmekanik.
D6 tycker jag är det självklara valet om man ska köra massor av stormtroopers, rymdmonster och snabba rymdstrider.

Finns det något annat system? Rekommendera och motivera gärna varför ni tycker just det systemet är bra.
För en mer jornära Andor-känsla skulle jag vilja testa SpaceMaster 2nd Ed. Och i synnerheter med modulerna Star Strike och Armoured Assault.
Har länge gått och funderat på en sån kampanj, men Star Wars lockar inte like mycket längre.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook

Edit: Glömde motiveringen.
SpaceMaster är:
- ett omfattande system med färdigheter söm stödjer specialisering och karaktärsutveckling.
- känt för sitt omfattande stridssystem som gör strider skalbara, unika och dödliga.
- likt Rolemaster och lätt att komma igång med om man spelat RM.
- mångsidigt och i linje med Star Wars världsbygge, och därmed lätt att anpassa till settingen.
- traditionellt och väl lämpat för "Combat as War" som passar till t.ex. Andor.
 
Last edited:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Jag körde Star Wars d6 i en kampanj som tog slut nyligen. Skrev lite om systemet här, inklusive varför jag valde det över FFGs system. Se även följande poster där vi pratar lite mer om systemet.

Notera att jag körde första utgåvan. Tycker andra utgåvan lägger till en massa (simulationistiska) regler som inte tillför något.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Om man är prisjägare och så är jag ett stort fan av One Roll Engine hacket: https://www.arcdream.com/pdf/starore.pdf

Det är snabbt och striderna får den där pulpiga ”Western” känslan. Systemet för kraften är kul men inte bullshit. Systemet med ”Hard” och ”Wiggle” dice ger karaktärer möjligheter att vara så där ”Anakin är en amazing pilot” eller ”Han Solo skjuter först” utan att helt knäcka systemet.

Också kort och gratis!
Och det täcker in allt i den här korta PDFen? Man behöver inte läsa någon annan ORE bok för att förstå det?
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Pew Pew A Complicated Profession kan vara värt att kolla in. https://mikelaff.itch.io/pew-pew-a-complicated-profession
Gjorde ett eget SW-hack på det, men tog nyligen ett steg tillbaka och "konverterade" om tankegångarna till SW1ed/Hyperspeed6 fast med Ghostbusters D6 som regelgrundsinspiration... Dvs ett supersimplifierat SW med fyra stats och minimalt med regler.
WIP men 85% klart, som alla egna hacks...

Hyperspeed6 skulle jag köra om jag ville ha lite mer crunch.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Om man är prisjägare och så är jag ett stort fan av One Roll Engine hacket: https://www.arcdream.com/pdf/starore.pdf

Det är snabbt och striderna får den där pulpiga ”Western” känslan. Systemet för kraften är kul men inte bullshit. Systemet med ”Hard” och ”Wiggle” dice ger karaktärer möjligheter att vara så där ”Anakin är en amazing pilot” eller ”Han Solo skjuter först” utan att helt knäcka systemet.

Också kort och gratis!
Ser fantastiskt ut. Varför ingick inte detta i grundskolans läroplan för Rollspel? Jag ska klaga hos Rollspelsverket.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
FFGs Star Wars är det bästa regelsystem jag någonsin upplevt, både som spelare och spelledare. Det är så roligt att det till och med fått mig att tröttna lite på alla rollspel jag brukade spela innan. Tärningsmekaniken är inte alls komplicerad, utan extremt smidig och konsekvent när man väl lärt sig bemästra den, men det kan vara en viss tröskel eftersom man måste lära sig att tänka på ett nytt sätt iochmed den fail-forward-mekanik som threaths, advantages, triumphs och despairs genererar. Det tar dock inte lång tid att utveckla en fingertoppskänsla för vad tex två threats är värt i narrativet, och resultatet är väl värt det då det leder till fantastiskt oförglömliga scener.

Med sin lekfulla och samtidigt dramatiska narrativism-action-känsla passar regelsystemet Star Wars fullständigt perfekt, och allt dedikerat Star Wars-fluff och crunch som publicerats under den nu rätt långa utgivningen gör det bara ännu ballare. Granulariteten är perfekt, inte för hög och komplicerad men likafullt tillräcklig för att möjliggöra karaktärsutveckling under mycket långa kampanjer (till skillnad från tex Fria Ligans system, där granulariteten är för låg för långa kampanjer). Det finns oändligt många spännande karaktärskoncept och talent trees man kommer vilja prova, och även spelledaren har konstant roligt eftersom regelsystemet gör det så fruktansvärt kul att designa spelledarpersoner och mekaniker för planeter och scenarion.

Att vilja spela Star Wars men inte ens ge detta regelsystem en chans är ett stort misstag.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
FFGs Star Wars är det bästa regelsystem jag någonsin upplevt, både som spelare och spelledare. Det är så roligt att det till och med fått mig att tröttna lite på alla rollspel jag brukade spela innan. Tärningsmekaniken är inte alls komplicerad, utan extremt smidig och konsekvent när man väl lärt sig bemästra den, men det kan vara en viss tröskel eftersom man måste lära sig att tänka på ett nytt sätt iochmed den fail-forward-mekanik som threaths, advantages, triumphs och despairs genererar. Det tar dock inte lång tid att utveckla en fingertoppskänsla för vad tex två threats är värt i narrativet, och resultatet är väl värt det då det leder till fantastiskt oförglömliga scener.

Med sin lekfulla och samtidigt dramatiska narrativism-action-känsla passar regelsystemet Star Wars fullständigt perfekt, och allt dedikerat Star Wars-fluff och crunch som publicerats under den nu rätt långa utgivningen gör det bara ännu ballare. Granulariteten är perfekt, inte för hög och komplicerad men likafullt tillräcklig för att möjliggöra karaktärsutveckling under mycket långa kampanjer (till skillnad från tex Fria Ligans system, där granulariteten är för låg för långa kampanjer). Det finns oändligt många spännande karaktärskoncept och talent trees man kommer vilja prova, och även spelledaren har konstant roligt eftersom regelsystemet gör det så fruktansvärt kul att designa spelledarpersoner och mekaniker för planeter och scenarion.

Att vilja spela Star Wars men inte ens ge detta regelsystem en chans är ett stort misstag.
Vi spelar online och jag har inte orken att lära mig ett stort och massivt regelsystem just nu, därav att det blir bortvalt.
Och jag undviker gärna en tröskel öht.

Vill plocka upp, läsa ett par timmar och sedan bara köra på.
 
Last edited:

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,254
Har bara spelat d6 och d20 systemet, och d6 vann överlägset.
Brukar mestadels spela mångsysslare, men senast gjorde jag en närstridskrigare och fyllde upp min närstrids-skill. Och se på fan! jag kickade röv och tog namn! Kul ändå att man kunde göra en sådan gubbe, utan att behöva odla gris i tio levlar eller ägna sig åt avancerat siffertrolleri.

Har inte provat FFGs regler, lite småfränt med deras tärningar, även om jag ogillar ploj-tärningar så tror jag det var Krille som nämnde att det fanns lika många mörka/ljusa symboler, men att fler sidor hade mörka symboler och citerade;
Luke: Is the dark side stronger? Yoda : No, no, no. Quicker, easier, more seductive.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har inte provat FFGs regler, lite småfränt med deras tärningar, även om jag ogillar ploj-tärningar så tror jag det var Krille som nämnde att det fanns lika många mörka/ljusa symboler, men att fler sidor hade mörka symboler och citerade;
Luke: Is the dark side stronger? Yoda : No, no, no. Quicker, easier, more seductive.
Det är ännu bättre. Det är en T12, med följande fördelning:

- 6 dark side-resultat
- 1 dubbelt dark side-resultat
- 2 light side-resultat
- 3 dubbla light side-resultat.

Dvs, du kommer rulla light side mer sällan, men när du gör det så är den kraftfullare. Light siders kan välja att använda dark force points, men får då Conflict, som sakta leder dem mot den mörka sidan. Frestelsen att göra detta är stor eftersom alla extra force points man spenderar kan göra effekten man ville åstadkomma kraftfullare, och ibland är det rentav skillnaden mellan att lyckas och misslyckas.
 
Last edited:

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,725
Location
Huddinge
Jag har hört att "Scum and Villainy" ska vara ett väldigt bra system för star wars inspirerat rollspel.
Har inte löst det själv så kan inte uttala mig om de har rätt.
Spelet verkar dock fokusera på att man är en besättning på ett rymdskepp, vilket kanske inte är vad du vill ha?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Jag har hört att "Scum and Villainy" ska vara ett väldigt bra system för star wars inspirerat rollspel.
Har inte löst det själv så kan inte uttala mig om de har rätt.
Spelet verkar dock fokusera på att man är en besättning på ett rymdskepp, vilket kanske inte är vad du vill ha?
Ska ta mig en titt!
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Jag har bara spelat D6 och FFG och för mig kommer D6 vara det bästa av dessa två. Jag vet att många gillar FFGs spel men för mig fungerade det inte alls. Dels var saker utspridda över en massa böcker vilket jag inte gillar. Sedan var systemet i tanken bra. I verkligheten kändes det rörigt för mig spelgrupp. på pappret såg threaths, advantages, triumphs och despairs ut att passa min grupp riktigt bra men till slut var alla ganska trötta på försöka komma på saker som hände. Om man gillar SW är dock böckerna fantastiska och de gav mig många timmars bra läsning. Men skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag nog hellre spela D6.
Jag har hört att "Scum and Villainy" ska vara ett väldigt bra system för star wars inspirerat rollspel.
Har inte löst det själv så kan inte uttala mig om de har rätt.
Spelet verkar dock fokusera på att man är en besättning på ett rymdskepp, vilket kanske inte är vad du vill ha?
Hear! Hear! Riktigt kul spel.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I verkligheten kändes det rörigt för mig spelgrupp. på pappret såg threaths, advantages, triumphs och despairs ut att passa min grupp riktigt bra men till slut var alla ganska trötta på försöka komma på saker som hände.
Om man inte vill komma på saker som händer, vad är poängen med rollspel?

Jag ser det kollektiva ansvaret att "komma på saker som händer" som en fundamental del av alla rollspelsupplevelser.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
553
Location
Mörkmården (småland)
Vi spelar online och jag har inte orken att lära mig ett stort och massivt regelsystem just nu, därav att det blir bortvalt.
Och jag undviker gärna en tröskel öht.
FFG Star Wars online kortar ner tröskeln rejält IMO, de flesta dicerollers och VTT:er skriver ut resultatet — även om för mig är det enklare att tolka symbolerna än vilket d20+mod system som helst, min hjärna gillar inte siffror.

1718215874259.png

Jag är däremot chockad att jag håller med Ymir här, vi brukar oftast inte tycka om samma spel. :D


Men annars så finns det rymd-settings till Outgunned. Action-spel där man slår 2 till 9 T6:or och ska få matchande siffror. Busenkelt.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Om man inte vill komma på saker som händer, vad är poängen med rollspel?

Jag ser det kollektiva ansvaret att "komma på saker som händer" som en fundamental del av alla rollspelsupplevelser.
Hahaha. Bra fråga! Jag tror mer att tolka tärningarna och försöka komma på varje gång vad en success med threat kunde vara inte var något för oss. Det kändes som det för min spelgrupp gjorde att tempot drogs ner. Kanske spelade vi det för lite för att uppskatta alla nyanser som det hade att erbjuda oss.

Jag hatade inte spelet, jag ogillade inte ens det. Jag tror att jag gillade det och tanken med det. Men för den spelgruppen jag spelade det med var det inte rätt spel.
 
Top