kaptendral
Warrior
Ja om inte äventyr också är åtminstone 50% karaktärsdrivna tycker jag dom är kassa. Det värsta jag vet är när man kan byta ut alla gubbarna och äventyret fortfarande är exakt likadant. Men smaken är ju som bekant som baken.Bifur;n263680 said:Alltså typ karaktärsdrivet spel? Ja, då är ju scenarion mindre intressanta som helhet. Men så spelar ju inte alla eller vill inte göra det hela tiden. Och nog kan man vara hjälpt av en spelvärld även där? Något ska ju spelarna ta spjärn mot.
Sammanhang i specifikt detta fallet är för mig att relationen mellan det äventyren (som vi tänker att vi vill spela - för att vi är trötta på karaktärsdrivet, inte har tid att skriva något själva, vill ha en viss typ av drama etc) och spelvärlden. Att företeelser i produkt A inte motsäger förhållanden i produkt B. På den lägsta nivån handlar det att åtminstone geografin ska vara rimlig, i varje fall i lågteknologiska spelvärldar där resor är en faktor. Personligen tycker jag det är surt att skapa något eget som bygger in ett scenario för att inse att nästa scenario inte alls passar med min bild av spelvärlden. Då får jag antingen arbeta om spelvärlden, arbeta om scenariot eller lägga det åt sidan och göra ett eget, och vad jag än väljer får jag jobb jag inte bett om, speciellt inte om jag betalt för det. Då är det helt klart föredra att spelvärlden finns som idé redan innan, om så bara som en karta.
(Sen finns det folk som inte bryr sig om motsägelser, de kör på ändå. Men det funkar inte för mig.)
Om man vill köra färdigskrivna äventyr kan man ju för att undvika onödigt arbete antingen bara bygga ut världen så mycket som det krävs just nu eller hoppa i tid och rymd och inte bry sig om exakt vad som hände mellan äventyren. Men visst, kombinationen av färdigskrivna äventyr och ingen spevärld leder lätt till brist på sammanhang.