Nekromanti Vilket system för warhammer 40k?

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Så, vår grupp är sugen på att än en gång köra en kampanj i warhammer 40k. Men trots att vi gillar världen är de officiella regelsystemen (fantasy flight games) enligt vår grupp avskyvärda. Därför letar vi just nu efter ett regelsystem som passar bättre.

Så frågan är; I vilket system skulle ni vilja köra en 40k kampanj, eller göra ett hack av för en sådan kampanj?
Vad vill ni ha/vad förväntar ni er från ett 40k system?

Önskelista:
Helst cinematisk strid, men utrustning spelar ändå roll (vapenporr är ett måste när man har allt från krutvapen till plasma cannons.)
Märkbar skillnad mellan "Normala" människor och mer mäktiga varelser som space marines och aliens.
Regler för magi, superscience, mutationer och galna förmågor.

Finns det något sådant system eller är det bara en warpdröm för att fresta en till galenskap?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Noir. Svärtan finns, cinematiska stridsregler finns, vapenporr finns, det övernaturliga finns.

Jag vet minst tre olika grupper som framgångsrikt har använt regelsystemet för just 40k.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Oden;n44833 said:
I vilket system skulle ni vilja köra en 40k kampanj, eller göra ett hack av för en sådan kampanj?
Vad vill ni ha/vad förväntar ni er från ett 40k system?
För mig är de existerande reglerna utmärkta. Jag tycker att det passar stämmningen utmärkt med en bra blandning av crunch och lättspelat (i synnerhet om man kan hålla en lite halv avslappnad relation till de mer detaljerade reglerna och köra mycket på färdighets/grundegenskapsslag.

Vad är det ni är ute efter i ett regelsystem? Det torde vara en betydligt intressantare utgångspunkt om du faktiskt vill ha lite hjälp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Simon har väl slängt ihop ett W40K-hack till Apocalypse World?

Annars hade jag nog använt någon form av Burning Empire/Burning Wheel, vilket när jag tänker efter säkert och finns på nätet någonstans. Har spelat Warhammer Fantasy RPG med Burning Wheel och de är bästa kompisar!

Noir är också ett bra alternativ, men jag tycker att reglerna är liiite för meckiga för mig.
Måns said:
Hoppsan. Menade inte att spelen finns på nätet utan att någon säkert har slängt ihop en Burning W40K.
RasmusL said:
Simons spel heter Dark Galaxy och det är sjukt jävla fett. Jag har lovat en spelrapport för länge sedan och ska nog skriva den imorgon :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Jag spelleder min skype 40k kampanj i Savage Worlds. Jag har lite vapen och utrustningslistor som är hemmagjorda men allt annat är enligt grundboken.

Har man fantasy boken finns där avancerade regler för att skapa egna raser, med dem kan man sätta ihop en Space marine ras som det kostar 20 xp att tillhöra och som är bättre än en normal människa.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag körde med X-Plorers och tyckte det funkade skitbra, men det är typiskt old schooligt och passar nog inte dina krav alls.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
Jag skulle behålla reglerna för skador och psykers och, i stort sett, slänga ut allt annat. Till det skulle jag lägga till ett skillsystem av klassiskt snitt och sy ihop alla delarna med ett ytterst enkelt BRP.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Tackar för alla svaren! Har haft en full vecka och inte kunnat svara tillbaka.

Har nu kollat in noir, savage world och apocalypse world men inte hunnit med de andra. Hittills verkar Savage world eller Noir vara de mest lovande beroende på vilken smak man vill ha. Ska se om jag kan beställa X-plorers och Burning grejerna så får vi sätta oss ned och läsa igenom tillsammans.

Re: Rymdhamster: Det stora problemet vi hade med Black crusade reglerna var känslan av ett lapptäcke, små irriterande fel, buggar och liknande. Det som sänkte skeppet var att dessa dök upp konstant och lade sig på en hela tiden växande hög tills vi inte orkade mer. Det kändes helt enkelt som om vi skulle behöva skriva ett nytt system från grunden för att fixa allt. Grundreglerna i sig är inte värst farliga eller krångliga, men det verkar som de under åren lagt till och tagit bort saker från tidigare utgåvor utan att kolla så att helheten stämmer.
Eksem said:
X-Plorers är gratis här (http://www.rpgnow.com/product/93797/Xplorers-RPG-FREE-No-Art-Version), och då jag inte riktigt tror det passar vad du söker så skulle jag inte lägga pengar på att bara kolla in det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Oden;n46054 said:
Det stora problemet vi hade med Black crusade reglerna...
Har inte kollat in Black Crusades regler än. Jag gillar dock Dark Heresys och Rogue Traders regler, beroende på vilken nivå man vill spela på.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Det var en av "de små irriterande problemen" som kom upp. ^^
Gubbarna kändes inte som Chaos space marines, Sorcerers eller Hereteks. De kändes som en vanlig grupp grisfarmare. Förmodligen förväntade vi oss något helt annat då reglerna nog kan simulera ett gäng halvtaskiga mänskliga acolyter hyfsat väl.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Ja, det är en av de sakerna jag tycker warhammerspelen överlag är bra på: grisodling. De funkar dock ypperligt för annat också om man bara ser till att börja med lite extra XP. Level 4-6 tycker jag brukar vara rätt lagom om man vill känna sig riktigt Bad-ass.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Ett system som jag sällan ser nämnas men som jag börjat bli förtjust i är ONE ROLL ENGINE eller ORE. Det är ett ganska universalt spel då det finns många olika settings men varje setting hanteras så ruskigt olika att det känns som gravt olika rollspel. Min favorit är nog Nemesis, som ska anpassa reglerna till skräckrollspel. Dessutom har det spelet sanity reglerna från unknown armies (Båda spelen är skrivna av Greg Stolze) vilket är otroligt bra, det är nog bästa reglerna för mental nedbrytning jag sett i ett rollspel och kan kanske fungera i din bild av hur W40K-världen ser ut. Det jag gillade mest med just ORE är hur bra det skalar mellan vanliga ordinära människor och mer kompetenta individer eller tom övernaturliga varelser som man inte borde ha en chans emot.

ORE började väl i Godlike eller Wild Talents som är superhjälterollspel, men Nemesis och senare fantasyrollspelet Reign har tagit vara på spelmotorn i mer klassiska tappningar. Reign verkar ha mer specialiseringar inom olika färdigheter och möjligheten för bra kampanjspel då det finns regler för ett "company" som karaktärerna är del av. Skälet till att jag tror det skulle passa är att jag själv håller på att designa två egna rollspelssettings och överväger starkt att använda mig av ORE i åtminstone en av dem. Striderna är dock jävligt korta och brutala i ORE, men det låter kanske inte helt opassande?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Fanns ett hack för 40k som hette Barbarians of the Future som man behövde Barbarians of Lemuria+Barbarians of the Aftermath för. Enda jag övervägt att använda i alla fall.
 
Top