Nekromanti Vilket?

Duddmannen

Hero
Buffy the Vampire Slayer

Det finns tusentals skäl till att just detta är mitt absoluta favoritspel, men för att inte ta upp för många sidor med kärleksförklaringar till BtVS RPG så ska jag bara ta upp de viktigaste punkterna som man bör använda när man vill bedöma ett spels "brahetsgrad".

Enkelhet
Buffy the Vampire Slayer har ett enkelt system som man mycket snabbt lär sig och som går fort att använda i samtliga situationer. Det är konsekvent och består av högst två uträkningar. I korthet kan systemet summeras med "Slå 1d10, lägg till egenskap och färdighet, jämför med svårighetsgrad" liksom de flesta moderna spel (även om tärningstyper varierar).

Realism
Spelet återger perfekt den grad av realism som finns i TV-serien Buffy the Vampire Slayer. Det är alltså en nivå som inte är jämförbar med verkliga livet, men väl lämpat för hjältemodiga rollpersoner i tonåren med inslag av diverse ockulta företeelser.

Känsla
Buffy the Vampire Slayer återskapar mycket väl den miljö som man finner i TV-serien med samma namn. En värld som hela tiden påverkas av övernaturliga fenomen och en kamp mellan ljus och mörker. Fokus ligger på ungdomar som är till synes helt vanliga tonåringar, men som döljer alla möjliga sorters hemligheter, från problem i skolan, svårt att skaffa vänner till att kunna magiska ritualer eller vara Den Utvalda som ska besegra vampyrerna.

/Duddmannen

Troberg

Sinister eater
Ett svar till...

Jag fick intryck av att du inte spelat så mycket när jag läste ditt inlägg och din profil. Ber om ursäkt om jag missuppfattat.

Ett bra tips jag brukar ge till de som tycker att det går knaggligt att spela och att det är svårt att få flyt i spelet är att spela humorspel. Det tar bort en del av prestationskraven och regelbehovet och man kan koncentrera sig på att ha kul. Detta kan man sedan ta med sig in i mer seriösa spel.

Det finns flera humorspel, de jag kan komma på just nu är Paranoia och Toon (vet inte om de fortfarande säljs).

Du behöver inte ens köpa ett spel, de spel du har kan också spelas med humorvinkling.

Tänk dig CoC i Scooby Doo-stil med ett gäng vimsiga, lagom urflippade monsterjägare i jakt på "The one who can't be pronounced with many unfathomable slimy tentacles", med en stenhård drift med clicheer och monsterjakt i slapstick-stil.

Eller DoD med riktigt överdrivet stereotypa karaktärer (Barbaren som är lika hård och lika dum som stenen han sitter på, den senile magikern som nästan är döv och tycker att det var bättre förr, amazonen med massor av attityd och stor plåt-BH, tjuven som är tvärfeg och tar allt som inte är fastspikat osv). Släpp lös dem i en stad som är ett virrvarr av gillen, världshus, skurkar och sånt. Släng in lite prinsessor i nöd, svarta riddare, underliga monster och sanslösa situationer. Beskåda förödelsen.

Kanske inget att köra en lång kampanj i, men håller definitivt för några kvällar.

Johan K

Gammal & dryg
Svårt att säga !!

Hmmm...
tyclker att det sär svårt att säga det. men det finns ju spel som jag föredrar mer än välldans gjärna. & det är t. ex EON, N2, V:tM, DoD
Håller faktiskt inte med dig om att det är töntigt att erkänna att man spelar DoD. Tycker definitivit INTE att det är ett amataör spel. Visst, det kanske är enkla regler & sånt. Men det behöver ju inte betyda att det är mer amatörmässigt än nått anant.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Smaken är som baken

"Å andra sidan vet redan spelarna det mesta om världen - de har ju bott där i hela sitt liv..."

Va, gör de? Skit, jag är avslöjad! Var finns self-destruct-knappen nu igen?

Balderk

Swashbuckler

Man behöver ju inte "satsa" på ETT rollspel. Jag spelar massor med olika... Och vill testa fler som vi har tillgång till. Det är inte som med idrott att man börjar med massor med olika men med tiden måste välja en enda att satsa på...

Man kan ju alltid gå ned till den lokala rollspelsaffären (om man nu har en sådan) och kolla på spelen där... Nånting kommer alltid att fånga ens intresse. Då köper man det och förhoppningsvis är det ett rollspel man kommer att spela i år framöver...

/Balderk

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Vad gillar du?

Tja, om språket är skälet till att du inte gillar rollspel på engelska så rekommenderar jag att du gör ett försök till.

Det första engelskspråkiga rollspelet är lite jobbigt att sätta sig in i, men sedan har man lärt sig alla "rollspelsorden", så efter det blir det enklare. Och då kan du dra nytta av den jättemarknad av engelskspråkiga spel som finns där ute.

Glomer

Veteran

Jag spelar ett par stycken rollspel men jag har inte köpt ett enda själv, jag vill inte köpa en massa rollspel och sedan tröttna på dem.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Ett förslag skulle kunna vara det nya Sagan om Ringen rollspelet ifrån Decipher. Visserligen på engelska men det utspelar sig i en miljö som du säkert läst om och sett mycket av. Annars får jag väl hålla med om de andras tips. Mutant: Undergångens arvtagare är ett snabbt, roligt, lättbegripligt och svenskt rollspel som utspelar sig i en avlägsen framtid. Man kan spela muterade djur, muterade människor, robotar och vanliga människor. Allt utspelar sig i ett ödelagt Sverige. Helt klart köpvärt.

Netfeed

Swashbuckler
spela rollspel fär att impa på folk?
finns det sådan människor som gör det? att rollspela är ju inte precis att spreja ner tågvagnar med tags eller liknande som en del gör bara för att impa... :gremsmile: :gremconfused:

Cad

Veteran

Hej
jag tror personligen att det är svårt att köpa ett spel som man inte tröttnar på. Förr eller senare så tröttnar man eller så vill man helt enkelt testa ett nytt. Men jag tycker det är lite mysigt att ha lite gamla rollspel som man kan plocka fram när man känner nostalgisuget..mmm...så det är inte fel att köpa några styck om man har några kronor över.

Hade jag varit dig skulle jag nog satsa på ett spel som jag tror jag kommer gilla..antingen världsmässigt eller regelmässigt..
Märker du sen att något inte funkar riktigt har du fria händer att modifiera som du vill.

/Cad -försöker ge goda råd-

warmoose

Warrior

jag har ju spelat med dej glomer... om du bara skulle inte varit så trött när vi spelade eon så skulle du nog inte frågat frågan nu...

så eon är nog rätt spel för dej!

Balderk

Swashbuckler

Jo, jag har bara possitiva erfarenheter av undergångens arvtagare... iofs har jag bara spelat det i form av ett underbart konventsscenario på Snökon i Umeå, men ändå... =)

Miljön verkade häftig!

/balderk

Du kan ju alltid lira västmark som du hittar här
Men har du ingen laserskrivare så kan det bli rätt dyrt...

Om du inte visste det så är Västmark ett rollspel som är gjort av Krille , som till och med kommer att bli anledningen till en självmordsbuss när han slutar skriva Eon.

Mvh Victor Palm...

...Som inte har läst igenom hela tråden, och nu kommer på att antagligen någon annan redan rekommenderat Västmark.

Krille

Super Moderator
Buss på!

"Men har du ingen laserskrivare så kan det bli rätt dyrt..."

...fast man kan ju vänta en liten stund också, tills det finns att köpa...

"Om du inte visste det så är Västmark ett rollspel som är gjort av Krille , som till och med kommer att bli anledningen till en självmordsbuss när han slutar skriva Eon."

Inte mitt problem. Om folk inte kan stå ut med att jag inte skriver rollspel åt dem längre så står det dem fritt att hyra en buss. Fast jag skulle nog rekommendera att de började spela Västmark istället.

DanielSchenström

Swashbuckler
Några av mina favoriter

Amber: Spela gudaaktiga prinsar med egna världar i ett tärningslöst spelsystem.

Castle Falkenstein: Spela i en fantasyvariant av vår egen viktorianska era med ett kortbaserat system, och fäktas som de tre musketörerna, dansa som Fred Astaire och rädda den fria världen med ett stort leende (eller ett sarkastisk om du föredrar det.)

Underground: Kämpa mot auktoriteten i USA. Spela en lätt skadad cybersoldat med diverse mentala problem och försök tala om för folk vilket missnöje du känner. Fight the power!

AD&D: Spela fantasy i rymden, i andra dimensioner, på av magi förstörda planeter, eller i en vanlig fantasyvärld.

Star Trek: Behöver inte säga vad man gör där va?

Det finns ingenting i här i livet som du inte tröttnar på! Till och med Sega 16-bit Mega Drive börjar bli tråkigt nu :gremlaugh:! Vad är skillnaden mellan rollspel och någonting annat? Du kommer ju att tröttna på båda sakerna, så varför inte köpa ett rollspel? Visst, det kostar mycket pengar med en massa moduler, men det är ju värt det. Tänk va kul det kommer att vara tio år efter man har tröttnat på ett spel. Man plockar fram det, dammar av det, läser igenom reglerna, och börjar lira. Det kommer ju att bli hur kul som helst! Det enda problemet är ju att man antagligen inte umgås med samma människor nu som man gör om tio år (tänk på att jag är en fjortonåring och därför skriver jag som en).

Pengar kommer och går, men rollspel består!

Mvh Victor Palm...

...Rollspel rox!

Finländare (OT)

"alla finnar badar ju bastu i tryckkokare, dricker Kosken som hackers dricker kårla"

Källa:
Jag är hälften finne, och jag besöker finland mellan 4 och 6 veckor om året. Detta har jag gjort sedan jag föddes, och jag kommer ihåg mina finska vistelser sedan ungefär tio år tillbaka. Detta gör att jag sammanlagt varit i Finland i ca ett år som jag kommer ihåg.

Fakta
Så, nu tänkte jag slå hål på myten om myten att finnar dricker. Det gör dom! Och det mycket! Om jag ska vara helt ärlig så super dom sig fulla ungefär varannan dag när dom är lediga. Och det är inte ett litet glas vin här inte, nej, har du en gång sett en finne full (så är chansen att du ser en till mycket stor :gremgrin:) så vet du när du ser nästa. Nu vet ju jag inte vilka hackers du syftar på, men enligt mig kommer man nog upp i samma proportioner som finne.

Mvh Victor Palm...

...Som säger att finnarna super, mer än vad man kan tro.