Nekromanti Vill du köpa några lättgömda missiler?

Storuggla

Champion
För en billig penning kan du bli den stolta ägaren av detta!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rqwMzQiXlK0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/rqwMzQiXlK0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Tänk dig den godsaken i händerna på en terrorist...

Storuggla, men det är tufft

Phelan

Hero
Härligt, särskilt hur de omärkta motståndarna hade misstänkt amerikansk utrustning!

Sätter upp två lådor på önskelistan till min födelsedag.

!Paxen

Swashbuckler
Med tanke på att det verkar vara tänkt att gömmas bland civila så är terrorism en bra gissning..

Phelan

Hero
Att ställa sitt artilleri bredvid sjukhus och andra civila mål är väl standard även för konventionella arméer - tvingar motståndaren att skada din civilbefolkning, du får god PR för att den andre är elak och din upprörda befolkning stöder kriget mer efter lede fi:s blatanta övergrepp. Vi ska inte skylla allt djävulskap på terrorister.

Verkar för övrigt vara en smart lösning för den som är den lille killen i assymetrisk krigföring. Men tillräckligt många missiler för att verkligen stoppa en motståndare kostar nog en slant.

/ Phelan

Storuggla

Champion
"Verkar för övrigt vara en smart lösning för den som är den lille killen i assymetrisk krigföring. Men tillräckligt många missiler för att verkligen stoppa en motståndare kostar nog en slant."

Enligt New York Times ligger priset för fyra missiler mellan 10 och 20 miljoner amerikanska dollar. Beräkna att fartyg och flyg skyddas med motmedel och du behöver några stycken för att vara säker på att sänka det där hangarfartyget/whatnot du siktade på. Det blir riktiga pengar till slut.

Storuggla, nu blir vi sheriffen

Storuggla

Champion
"Å andra sidan så bör väl målet kosta sjukt mycket mer!"

Förvisso (såvida nu inte man ägnar sig åt att skjuta på utedass), men det är nog en klen tröst när man ska betala :gremwink:

Storuggla, det svider nog i pluskan

Arfert

Facit
Phelan said:
Att ställa sitt artilleri bredvid sjukhus och andra civila mål är väl standard även för konventionella arméer
Nej. Om man inte är diktator då. Om ens då. Det är ingen regel alls, till och med tyskarna undvek det under andra världskriget. (Inte för att nån brydde sig speciellt mycket, man siktade gärna på civila ändå. CNN fanns ju inte).

Arfert

Facit
Borde vara ett givet köp för Iran, när de är klara med sina kärnvapen. Och Nord Korea, givetvis.

Storuggla

Champion
"Och Nord Korea, givetvis."

Inte för att vara sådan, men kamoflaget i form av lastkontainer kräver att du har riktiga lastcontainrar att gömma dem bland och Nordkorea... ja... kör med oxvagnar :gremgrin:

Storuggla, i kid because i dislike

Arfert

Facit
ha ha, ja, så dumt av mig.

Men hela upplägget känns väldigt fejkat och tv-spelsaktigt i vilket fall som helst... :gremgrin:

Storuggla

Champion
"Men hela upplägget känns väldigt fejkat och tv-spelsaktigt i vilket fall som helst... "

Visst känns det helknas, men Janes var de som släppte nyheten och den har siktats på en vapenmässa i Malaysia tydligen. Jag kan tänka mig att Pentagon skiter knäck.

Storuggla, men det är ju gott åas

Arfert

Facit
Jag är inte lika övertygad faktiskt.. verkar mer vara nåt för Bond-skurkar. Mer en kul pryl än något man vinner krig med.

Och vill man spränga en atombomb i en storstad så är det lika enkelt att lägga den i bakluckan på en taxi. Om man är terrorist, alltså.

Storuggla

Champion
"Jag är inte lika övertygad faktiskt.. verkar mer vara nåt för Bond-skurkar. Mer en kul pryl än något man vinner krig med. "

Nej, du vinner inget krig. Men propagandavinsten för säg, en skäggig man på dialys som bor i Pakistan som rutinmässigt önskar Amerika illa, om han sänker ett krigsfartyg? Än bättre, ett hangarfartyg?
Man kör upp till en väg nära en marinbas och sedan när det lättar ankar - pang. Du vinner inte kriget, men får en propagandaseger samtidigt som den store satan får ännu en dos paranoia.
Eller, varför hangarfartyg... vad som helst i Israel? Eller ett stort oljeraffinaderi?

"Och vill man spränga en atombomb i en storstad så är det lika enkelt att lägga den i bakluckan på en taxi. Om man är terrorist, alltså."

Javisst, det är enklare att hantera en atombomb på det viset. Men om ett konventionellt vapen? Ska man börja kolla alla lastbilar nu? Eller godståg? Eller containerfartyg? Tänk dig den logistiska mardrömmen.
Oavsett vilket borde det kunna tjäna till ett scenario för rollspel :gremwink:

Storuggla, Kim Il Jong dricker cognac

!Paxen

Swashbuckler
Phelan said:
Att ställa sitt artilleri bredvid sjukhus och andra civila mål är väl standard även för konventionella arméer - tvingar motståndaren att skada din civilbefolkning, du får god PR för att den andre är elak och din upprörda befolkning stöder kriget mer efter lede fi:s blatanta övergrepp. Vi ska inte skylla allt djävulskap på terrorister.
jag vill säga tvärtom, att för konventionella arméer så är det inte standard. Men visst har flera diktatorfria länder gjort liknande saker, men i denna tid är det väldigt dumt.

Jag kan tänka mig att CIA eller NSA gärna själva skulle skaffa såna vapen för att ställa upp på nåt containerfartyg eller ännu bättre i någon hamn, just in case.

Fast, då måste ganska stora personer vara okej med det också, och inte bara av själva tanken på att civila kan skadas. Tänk själva vad som skulle hända om den procenten av containrar dom kollar skulle vara just den containern.