Vill du spela andras kända gubbar?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmmm ... jag har spelat Arn från Svavelvinter med stor behållning. Sen spelade vi ju Dragonlance med färdiga rollpersoner, men det är ju inte exakt samma sak även om de rollpersonerna också var med i romanerna.

Vill minnas att det där att "statta upp" kända figurer från filmer var en grej under 80-talet, typ i Sinkadus nån gång i alla fall och kanske i White Dwarf. Men då använde vi dem som "mallar" istället för att spela "Mad Max". Och så tänker jag att några av de vanligaste frågorna till seriemagasinen har väl alltid varit "vem är starkast, hulken eller smurfen?" Så att kvantifiera saker ligger på nått sätt i nördens natur och då blir ju sådana här rollpersoner roliga.

Men skulle jag vilja spela till exempel Han Solo? Kanske ... eller visst, om någon SL sa "vi struntar i filmen Solo och så spelar vi Han Solos "origin story" via rollspel istället." Det kanske vore kul. Eller på ett konvent. "Ni är en äventyrargrupp som ska infiltrera en imperiebas och stjäla ett jediholocron som Darth Vader gömt där. Ni spelar Luka, Leia, Han Solo, Chewbacca, C-3PO och R2-D2."

De aktuella rollpersonerna från DoD-boken skulle jag lägga dem i samma hög som jag har andra färdiga rollpersoner och använda vid behov. Nu ska jag ladda ner dem och se vad de har för stats! :)

Minimoni

Homelander
Jag gillar när "kända" karaktärer i sitt ip hoppar in i en scen som en npc eller liknande. Skulle inte vilja spela en redan namngiven och känd karaktär än just som flera nämnt, i rollspel med superhjältar.

Jag har tex aldrig valt att använda de redan färdiga karaktärerna som alltid finns med till de officiella äventyren till Western IV. De används också på sin höjd som npc i något passande sammanhang och då är de karaktärerna inte ens kända i sin egen setting.

claes

Swordsman
Jag tycker det är intressant att se om rollspelet klarar av att gestalta figurerna i IP:t som spelet är gjort efter. Eftersom rollspelet ska "emulera" IP.t bör det nog klara av att ge IP:ts figurer rimliga stats. Nu är ju Uppvaknandet skrivet efter rollspelet men jag tycker det är intressant att se hur figurerna från boken skulle fungera i rollspelet.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag tänker att det är en bonusgrej som är enkel att producera och som tydligt kopplar ihop romanerna med rollspelet. Även ifall det skulle vara så att ingen använder dem (jag har ingen aning) är det fortfarande marknadsföring som inte bara är "Kom ihåg att de här romanerna finns och att det finns ett rollspel också"-tjat.

Brödbane

Kristallkrönikör
Jag är också skeptisk till att spela redan etablerade karaktärer. Är exempelvis därför jag inte tagit tag i introboxen för The One Ring, där Bilbo med flera förekommer som spelbara karaktärer och NPCer. Som SL så känns det svårt att göra karaktärerna rättvisa och som spelare känns det klaustrofobisk inboxat som någon nämnt tidigare.

Att vilja spela kända karaktärer känns som en grej som är större hos barn och amerikaner skulle jag spontant säga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den där Matt Colville pratade en gång om en gigantisk enkät TSR (tror jag det var, nåt D&D-relaterat företag i alla fall) skickade ut där de ställde en massa olika rollspelsrelaterade frågor.

Enligt Matt visade enkäten att för vissa IP:n förerog folk att spela etablerade karaktärer från just den IP:n, men för andra IP:n föredrog folk att spela nya unika karaktärer. Har för mig att just Star Wars var ett exempel på en IP där folk ville spela etablerade karaktärer.

Det är inget jag är så intresserad av, men jag kan absolut förstå charmen med det. Det blir lite som att skriva fanfiction; det inte för alla, men för de som gillar det är det som att få en ny säsong av sin favoritserie.

Lukas

Mannen i Gult
Tycker det går utmärkt att göra i oneshots, blir ju en snabb genväg att låta alla komma in i sina karaktärer. istället för att ge någon en lång bakgrundstext så kan man säga "du är Han solo" kör.
Jag vet inte om jag skulle vilja spela en länga kampanj spå det sättet, men som ett sett att kunna nå en pick-up and play publik så tycker jag det är klockrent.

Tarsus

Warrior
Dragonlance var väl några av de bästsäljande äventyren någonsin till Dungeons & Dragons som drog in massor med nya spelare, och använde ett mixed media-koncept där TSR släppte äventyr och romaner som följde samma handling med samma karaktärer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vill minnas att det där att "statta upp" kända figurer från filmer var en grej under 80-talet, typ i Sinkadus nån gång i alla fall och kanske i White Dwarf.
Det var ju mer än en gång som kända figurer dök upp i Sinkadus. På rak arm kan jag påminna mig speldata för Conan, Indiana Jones, Biggles, samt Sherlock Holmes och Dr. Watson.

zonk

muterad
Det var ju mer än en gång som kända figurer dök upp i Sinkadus. På rak arm kan jag påminna mig speldata för Conan, Indiana Jones, Biggles, samt Sherlock Holmes och Dr. Watson.
Mmm, Mug Shots hette det väl?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Jag förstår att det är tanken. Men har du själv sett någon faktisk ungdom i det åldersspannet som gått igång på att få spela någon annans kända figur? Eller är det en myt som har blivit sanning bland spelutgivare?

Jag är övertygad om att folk som släpper sådana grejer gör det för att de tror att det är något folk vill ha. Och FL är ju absolut inte först, jag har gått runt och frågat mig det här i många, många år, det var bara först idag som jag bestämde mig för att starta en tråd om det.
Jag vet iaf att när jag var kring det åldersspannet så lekte vi ofta fantasibaserade berättelser som var typ rollspel/lajv men bara utan mekanik. Var det i en etablerad värld var det ofta man var "de kända karaktärerna", typ vem som var Luke Skywalker, Aragorn eller så. Spelade jag vissa tv-spel baserade på IP (t ex Star Wars) blev jag ju ibland besviken på att jag inte fick spela den kända karaktären (typ, vem fan var Rookie One i Rebel Assault? Jag vill ju vara Luke!)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har spelat Keep it Sunny ett antal gånger med stor behållning. I det spelar man huvudpersonerna i It's Always Sunny in Philadelphia. Det är kul! Även när inte alla sett serien.

Som generell regel tycker jag dock inte att där är kul att spela någon annans skapelse. Hur kul är det att svansa runt i Tolkiens Midgård eller i Star Wars-universat? Det är ju någon annans skapelse, inte min. Jag vill göra min egna grej, inte leka med någon annans leksaker. Så nej, att spela i någon annans skapelse är generellt inte något som lockar mig. Men jag kan göra undantag.

Däremot ser jag ingen större skillnad mellan att spela en roll som någon annan gjort eller att spela i en värld någon annan gjort. Det är lite samma lika.

Äventyr

Världsbyggare
Målgruppen är inte på forumet, de är för unga för att ha hittat hit. Efter att ha spelat rollspel med mängder av barn, primärt i åldrarna 4-10 år, ser jag helt klart nyttan med detta. Om man inte gillar det så behöver man inte använda dem, då är man inte målgruppen.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Premades är utmärkta för oneshots, konvent et c. Där vet jag dessa är väldigt populära och efterfrågas av communityn. Inget jag själv skulle välja spela, men praktiskt ha i verktygslådan som SL.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Premades är utmärkta för oneshots, konvent et c. Där vet jag dessa är väldigt populära och efterfrågas av communityn. Inget jag själv skulle välja spela, men praktiskt ha i verktygslådan som SL.
Jo, men vad är coolast: "Rymdsmugglaren Arthorax" eller "Rymdsmugglaren Han Solo, känd från filmen".

Min tes är att alla föredrar den första. Men rollspelsföretagen slår på stora trumman när de tillhandahåller den andra. Det är alltså inte pregens som så som jag vänder mig emot.

Brödbane

Kristallkrönikör
Jo, men vad är coolast: "Rymdsmugglaren Arthorax" eller "Rymdsmugglaren Han Solo, känd från filmen".
Rent marknadsföringsmässigt får du ju betydligt mer genomslag med alternativ 2, då typ alla vet vem Han Solo är och kan sätta det i kontexten.

Vad som faktiskt blir roligare runt bordet är ju en helt annan femma, som inte nödvändigtvis hänger i hop med genomslagskraft, (Lex alla halvkomptetenta IP-baserade rollspel som drar in miljarders på kickstarter).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Stats på kända karaktärer (även om de presenteras i from av en förskapad karaktär) tjänar ju ett rent underhållningssyfte också. Det är kul att se vad Han Solo har för stats!

Det är också informativt (om de är välgjorda, och faktiskt funkar inom kontexten för spelsystemet); om du vet hur bra Han Solo är i filmerna, och du vet vad det översätts till för stats, så har du en hyfsat bra idé vilken nivå din egna rollperson ligger på.

Det släpptes väl spelkaraktärer för alla hjältar och skurkar från filmerna till Star WarsD6, och de gjorde det ju väldigt tydligt att ens egna karaktärer spelade på en helt annan nivå. På sin höjd var man på samma nivå som Greedo, dvs blir oneshottat av Han även om man har övertaget. Det är bra att veta innan man försöker sig på att ge sig efter en Rancor på egen hand!